Dubbelkolla ensamvandring i Sarek

Det verkar särskilt svårt att få ner maten när jag är mycket fysiskt aktiv; hemma har jag inga problem med att äta vad jag behöver och lite till ;)
Visst är det märkligt och jag har samma erfarenhet som du. Mat kvar efter en fjällvandring och svårt att äta mycket ju tuffare vandringen är - som om fysisk ansträngning gör mig mätt eller får mig att tappa aptiten. Botemedlet skulle i så fall vara overksamma vilodagar, då skulle det kanske ätas.
 
Jag frös lite för mycket sist (runt -3 på nätterna) så jag tänker att mer mat och en tunn syntetisk quilt på sovsäcken
lätt OT (forts)
Håller helt med skogsbaronen. Det behöver varken vara märkligt, dyrt eller obekvämt/osäkert att packa lätt för en långtur. Min egen packlista finns här. Det har visst hänt en del sen sist, men inget dramatiskt utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.

Jag känner verkligen igen mig ang. detta med att inte orka äta upp maten! Jag torkar och komponerar all min proviant själv och har därmed god koll på näringsinnehållet. Hög andel fett (tänk nötter) och låg andel kolhydrater (passar kanske inte alla) gör att jag landar på strax över 600 kcal/100 g i snitt. Dagsransonen är 4-500 g, dvs mer än 2400 - 3000 kcal. Min kontorsråtteförbrukning hemma ligger på högst 16-1800 kcal/dag, så det är en avsevärd procentuell ökning - som rimligtvis borde behövas, men jag kommer ALLTID hem med oäten mat kvar.
Det verkar särskilt svårt att få ner maten när jag är mycket fysiskt aktiv; hemma har jag inga problem med att äta vad jag behöver och lite till ;)

Imponerande att lyckas komponera mat med 600 kcal/100 g. Mina rätter ligger på runt 450. Som jämförelse har Real Turmat runt 400 och choklad 550. Kan du ge något exempel på ett recept?
 
Mkt underligt att ni ej är hungriga och ej orkar äta upp mat.
Endast om man är mkt otränad för sin tur kan detta uppstå,vänta då och ät längre efter ni gått, lika om man tränar hårt ifh till den konditionsnivå man har så när kroppen och magen kommit till ro så blir man sakta hungrig och kan äta igen.
Att jag fick mat kvar var ju att turen hade inställda vägval i högre terräng och med större höjdskillnader då jag planerade bl ha bl energi i dryck med olika typer av socker med salt.
Jag var ute så pass länge att jag fick bättre kondition och styrka under turen och tog tex en vilodag efter första stora nivåskillnaden på ca 600m på någon km och åt då och gjorde ej av med mkt energi,fotade och lagade bl.ylleställ som var i bra lite anv men slits mkt ifh till syntet och planerade för en del av turen utanför leder då man bör studera höjdkurvor och vattendrag för att hålla samma höjd och spara energi.
Det kan även vara så att vissa ej kan växla mkt i energi intag då det kräver mkt blod till magen för matsmältning och det går tex åt mkt mer syre att omsätta lagrat fett i kroppen isf att bränna kolhydrater och desto sämre kondition man har vid tur start destå svårare blir omställningen från att sitta still till att gå med packning i kuperad terräng.
Jag har tränat sedan 12 år ålder tidvis elit men utan avbrott och har hög syrepptagning och relativt god kondition och kräver få dagar träning före man är på en helt annan nivå än vid start av turen och kan då äta mer och gå längre etapper med fler höjdmeter.
Sedan till olika vikter på packning det styrs istort sett till hur mkt man vill lägga på utr enbart till vandringsturer om man som jag kombinerar med cyckelturer och kanot så behövs ej den extremt lätta utr och jag hade tex ej några kläder extra som ej anv tex så behöver man ju ombyte när man tvättar om ej ska bli fast i tältet tills det torkar,kläder kan ju även blåsa bort eller tappas vid torkning utanpå säck eller gå sönder och jag kan tex ej gå i regnställ mer än vid kraftigt regn och kan ej anv Gore-Tex då det blir för tätt mer än i regnställ,jag går ofta i duggregn med lätt inpr kläder och får då torka i Absid och i bland sluttorka i innertältet och kan då ej ha littet lätt tält med mesh och små Absider eller helt utan.
Endast 1 dag på 16d var det varmt och blåsigt så det torkade snabbt av tex fleec av lite tjockare mtr som fung som enda varma tröja på dagen,jag har tex ej ylleställ på dagen som jag ska ha på natten som då kan vara fuktigt och då även göra dunet i säcken fuktigt endast i nödfall torkar jag fuktiga kläder genom att ha på dessa på kroppen fungerar endast vid varmt torrt väder ej vid +5 och blåsigt som jag nästan hade alla dagarna trotts Juli/Aug tur .
 
OT (ofrivillig fortsättning)
Jag frös lite för mycket sist (runt -3 på nätterna) så jag tänker att mer mat och en tunn syntetisk quilt på sovsäcken
Imponerande att lyckas komponera mat med 600 kcal/100 g. Mina rätter ligger på runt 450. Som jämförelse har Real Turmat runt 400 och choklad 550. Kan du ge något exempel på ett recept?
Det är ju den torkade maten som ligger kring 600 kcal/100 g - inte de färdiga maträtterna såklart. Allt som är hyfsat vattenfritt och består av hälften fett och hälften protein och eller kolhydrater, kommer ju att hamna kring detta värde i snitt. Det enklaste exemplet - nötter och frön - finns ju naturligt. Pemmican är ett annat exempel. Mitt egna hummuskoncentrat behöver jag ringla olja vid "tillagningen" för att hamna där, men det hör traditionellt till. Andra rätter vill jag ha rätt mycket torkade grönsaker i och de kommer upp i snittet först med en rejäl smörklick.
En väldig massa nötter, mycket låg andel kolhydrater och en rejäl burk skirat smör ingår alltså i kalkylen ;). En grov tabell på sammanlagda snittvärden finns i min gamla artikel.

PS Högre halt protein i maten lär öka termogenesen och jag inbillar mig att det faktiskt stämmer - jag blir varmare (nåja, mindre frusen) efter en proteinrik måltid. Nästan tvärtom efter en kolhydratrik sådan.

PS PS ledsen att ha startat kapningen av denna tråd, som egentligen handlar om något helt annat. Så nu sätter jag stopp för egen del.
 
Senast ändrad:
Reagerar främst på den extremt lätta startvikten 14 kg för 10 dagar för en solovandring där all utrustning bäres av en person.
 
vikten låter rimlig tycker jag som brukar hamna runt 12 kg för en vecka.
jag brukar aldrig räkna kalorier så noga, en grov uppskattning endast då jag tycker det räcker. får jag bara i mig lite regelbundet så behöver jag inte mycket. senast hade jag 1,5 påse Real turmat per dag till lunch och kvällsmat plus müsli, kaffe, jägarsnus och kanske någon varma koppen. Blir sällan så hungrig, trots långa etapper. Går jag och småäter av nötterna hela dan så håller jag hungern borta. Får också ofta mat över.
 
Nu sitter jag på bussen från Kvikkjokk efter en mycket lyckad tur. Tack för er hjälp med planeringen, alla de ruttändringar ni föreslog var toppen och självklara väl på plats.

Några osammanhängande noteringar:

* mer folk än förväntat, höga vägen till nödstugan. Har ett foto med 10 personer i. Sista 5 dagarna mötte jag ingen.

* sova vid Luohttolahko var inte toppen. Det är mitt i en sankmark, så kallt och blött.

* Njoatsosvagge vid sjön favorit. Låååång lunch med bad i en ”infinity”-pool i forsen.

• min tunna syntetiska filt (quilt) från GramXpert var fantastisk. Den tog kondensen från dunsovsäcken och var enorm trevlig att dra över benen under kalla luncher.

* gillade att gå i löparskor och väldigt befriande att strunta i om de blev blöta. Hade tjocka neoprenstrumpor kalla dagar men skulle behövt mer värme vissa dagar. Brödpåsarna i skorna som ”tältskor” var värdelöst, gick sönder efter två gånger. Rekord torra fötter under vandring: 1 timme.

* Regnkilt fortfarande det bästa som hänt. Kan ta av och på utan att sluta gå. Använde den oftast för att hålla lår och knän varma när det blåste kallt. Och som markskydd i absiden.

* Kunde behövt 500 kcal till per dag. I alla fall kunna variera lite mer. Trevligt att blanda en chokladpudding och ställa på kylning i en bäck. Trevligt med hårda kolor i fickan på regnjackan när man behövde ta upp den.

* Lätt vikt är värt så mycket. Kunde ta en avstickare upp på Ruonas med full packning mot slutet med ca 9 kg i ryggsäcken. Och gå den relativt tråkiga sträckan Vallevagge till prinskullen på en förmiddag. Något som tog 1,5 dag för 13 år sen med 25+ kg i ryggsäcken.

* Trots all planering och prylnörderi som krävdes för den här resan gav det mig det jag tror jag alltid söker i fjällen: vara utelämnad till naturen, uppleva sin litenhet och få en glimt av något gudomligt.

D6610759-9A29-43A4-BB6D-CAC7BED16543.jpeg

Sista morgonen i närheten Habres, Tjouldavagge

8CFE0C01-02B1-48F1-AE4B-59B378D3ED51.jpeg

Nedanför kanjonen i Sarvesvagge.
 
Nu sitter jag på bussen från Kvikkjokk efter en mycket lyckad tur. Tack för er hjälp med planeringen, alla de ruttändringar ni föreslog var toppen och självklara väl på plats.

• min tunna syntetiska filt (quilt) från GramXpert var fantastisk. Den tog kondensen från dunsovsäcken och var enorm trevlig att dra över benen under kalla luncher.

* gillade att gå i löparskor och väldigt befriande att strunta i om de blev blöta. Hade tjocka neoprenstrumpor kalla dagar men skulle behövt mer värme vissa dagar. Brödpåsarna i skorna som ”tältskor” var värdelöst, gick sönder efter två gånger. Rekord torra fötter under vandring: 1 timme.

* Regnkilt fortfarande det bästa som hänt. Kan ta av och på utan att sluta gå. Använde den oftast för att hålla lår och knän varma när det blåste kallt. Och som markskydd i absiden.

Hej! Vad kul att läsa detta och ännu roligare att läsa dina reflektioner efteråt. Min man drömmer om att vandra i Sarek nästa sommar eller sommaren därpå. Han är ganska van vandrare och har mkt av grundläggande utrustning för vandringar på fjäll under några dagar.

Nu fyller han år snart och jag funderar på om mer avancerad utrustning skulle kunna vara en kul grej att få inför hans drömresa. Ser att du gör några reflektioner här, har du (och kanke andra ockspå) ge tips på utrustning man inte klarar sig utan eller som förgyller en vandring?

Tack!
 
Hej! Vad kul att läsa detta och ännu roligare att läsa dina reflektioner efteråt. Min man drömmer om att vandra i Sarek nästa sommar eller sommaren därpå. Han är ganska van vandrare och har mkt av grundläggande utrustning för vandringar på fjäll under några dagar.

Nu fyller han år snart och jag funderar på om mer avancerad utrustning skulle kunna vara en kul grej att få inför hans drömresa. Ser att du gör några reflektioner här, har du (och kanke andra ockspå) ge tips på utrustning man inte klarar sig utan eller som förgyller en vandring?

Tack!
Ämne för en helt ny tråd egentligen :)

Men det är svårt att ge tips utan att veta mer om vad han redan har och vilken typ av vandring han tänker sig etc.

Saker som förgyller en vandring på olika sätt:

En liten men bra kikare att sitta och spana med.
Ett lättare/bättre/smidigare kök.
En kaffepanna och/eller en träkåsa (kokkaffet smakar liksom bättre då än i plastkåsan)
Lättare och/eller bekvämare liggunderlag.
Bra sockor.
Fjällkartan och ett kort med texten "Ha en skön vandring, älskling"
 
Ja, jag kanske råkade kapa tråden, sorry! Men tack för ditt svar. En träkåsa har han faktiskt inte, och kikaren är gammal och stor. Fjällkarta, bra :).

Med grundutrustning menar jag att han bra tält, liggunderlag, sovsäck kök osv. Syntetisk filt och regnkilt var däremot okänt för mig.
 
Ja, jag kanske råkade kapa tråden, sorry! Men tack för ditt svar. En träkåsa har han faktiskt inte, och kikaren är gammal och stor. Fjällkarta, bra :).

Med grundutrustning menar jag att han bra tält, liggunderlag, sovsäck kök osv. Syntetisk filt och regnkilt var däremot okänt för mig.

Kul! Det är svårt att svara på. Jag själv vill gärna köpa min egen utrustning och det har bara blivit fel när jag fått presenter. Jag kanske skulle göra ett litet lätt ”krispaket” med godis eller annat han älskar som han kan öppna när det är tufft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.