Dubbelkolla ensamvandring i Sarek

1. Tror du inte det går att vada Njoatsosjåhkå där jag planerat?
2. Tänker att jag inte behöver vada Tjuoldajåhkå om jag kan vada vid renvaktarstugan som jag tror jag läst i "Fjällvandra i Sarek"

mvh / Paul
Jag har inte vadad Njoatsosjåhkkå där du skissat så kan inte uttala mig om den möjligheten. Vi kom från Njoatsosvagge och vadade vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre där jokken bildar en lite bredare tröskel med ganska lugnt strömmande vatten innan den kastar sig neråt dalen.

Tjuoldajåhkkå kastar sig brant nedför sluttningen i Tjuoldagårsså där jokken skurit sig ner djup i sandlagren med rasbranter på sidan. Vid utloppet från Låptåvákkjávvre är det alltför djupt för att vada, men strax ovan sammanflödet med jokken från sjöarna 1012 var det bredare och lätt att gå över. Vi fortsatte nedåt Tjuoldavagge på jokkens västra sida som är fri från vegetation och mindre brant (du följer sandbankar på vägen ner) och vadade Buojdesjåhkå innan sammanflödet med Tjuoldajåhkå. Efter sammanflödet ökar vattenmängden markant, så jag kan inte uttala mig om möjligheten att vada längre ner vid renvaktarstugan.
Vi vandrade den här sträckan i början av Augusti 2014 under en lång varm och torr period.

Norra Kungsleden och Abisko-Nikka har jag gått flera gånger i båda riktningarna, det är svårt att jämföra den vältrampade leden med begränsade höjdskillnader med turen i Sarek du planerar. Vissa etapper på Sarekturen är ju ganska lätta att gå (beroende på ev utmaningar vid vaden), medan andra är betydligt mer krävande.
 
Senast ändrad:
Tjuoldajåhkkå kastar sig brant nedför sluttningen i Tjuoldagårsså där jokken skurit sig ner djup i sandlagren med rasbranter på sidan. Vid utloppet från Låptåvákkjávvre är det alltför djupt för att vada, men strax ovan sammanflödet med jokken från sjöarna 1012 var det bredare och lätt att gå över. Vi fortsatte nedåt Tjuoldavagge på jokkens västra sida som är fri från vegetation och mindre brant (du följer sandbankar på vägen ner) och vadade Buojdesjåhkå innan sammanflödet med Tjuoldajåhkå. Efter sammanflödet ökar vattenmängden markant, så jag kan inte uttala mig om möjligheten att vada längre ner vid renvaktarstugan.
Håller med smux i det mesta han skriver, det är goda råd. Ovanstående definitivt. Att välja den vägen innebär att man inte behöver fundera på vadet över Tjuoldajåhkå nere i dalen, varken strax före, vid eller efter renvaktarstugan. Vid högt vatten kan man få problem vilket man sällan har med den mindre Buojdesjåhkå.
Jag har ägnat många resor till sydvästra Sarek och vadat jokkar kors och tvärs under olika förhållanden. Luohttojåhkå kan vara brutal ibland så kan du gå väster om den är det bra (du tycks ändå ha funderat på ett besök vid Svenonius glaciär och sedan är det enkelt att fortsätta ner till Njoatsosvágge).
Om jag får göra lite reklam så har jag i boken "Präststigen till Alkavare kapell..." tagit med många färdvägar som ligger i sydvästra Sarek. Vad gäller vaden i den delen av parken så är det nog den mest detaljerade guiden som finns just nu.
 
Tänkte använda mig av lite trådkapning om TS ursäktar, men då vi har gemensamma intressen för frågan hoppas jag det är OK?

Vi sitter själva och planerar en vandring i Augusti fast i omvänd riktning, dvs start i Kvikkjokk. Först etappmålet är Luohttolako som är en vit fläck på vår karta, för att sedan fortsätta ner i Sarvesvagge och upp Niejdariephvagge.
Jag har bara sett sluttningen från Luohttolako till Sarvesvagge på distans, men skulle uppskatta om någon som gått den vägen kan hjälpa till med lite mer information. Tanken är att skråa ner i Sarvesvagge med riktning mot Niejdariephvagge om möjligt (alternativt via renvaktarstugan). Det innebär även vad över Sarvessjåhkå och glaciärjokken från Luohtojegna som jag uppskattar information om och lämpliga vadställen.
 
Denna väg tog jag.
Glaciärjokkarna var luriga, men i början på augusti inte särskilt breda, behövde bara gå upp och ner 100m kanske och peta med stavarna för att hitta lämpliga ställen, dom hade fler grenar än vad kartan antyder, jag passerade nog en 4-5st.
1622204013055.png
 
Vi sitter själva och planerar en vandring i Augusti fast i omvänd riktning, dvs start i Kvikkjokk. Först etappmålet är Luohttolako som är en vit fläck på vår karta, för att sedan fortsätta ner i Sarvesvagge och upp Niejdariephvagge.
Jag har bara sett sluttningen från Luohttolako till Sarvesvagge på distans, men skulle uppskatta om någon som gått den vägen kan hjälpa till med lite mer information. Tanken är att skråa ner i Sarvesvagge med riktning mot Niejdariephvagge om möjligt (alternativt via renvaktarstugan). Det innebär även vad över Sarvessjåhkå och glaciärjokken från Luohtojegna som jag uppskattar information om och lämpliga vadställen.
Jag har gått liknande väg som bjornbuse med ungefär samma erfarenheter. Jokken som är det norra utflödet från Luohttojávvre kan innebära ett vad, normalt inte svårt. Sedan finns enkla vägar nerför sluttningen mot Sarvesvágge väster om denna jokk, med kurs mot kanjonen där det finns bra tältplatser i närheten (så gjorde jag).

Jokken från Luohttojiegna kommer med god fart och så sent på säsongen som augusti finns knappast något snöfält kvar. Följer man stigen från renvaktarstugan korsar man relativt nära dess utflöde i Sarvesjåhkå. Jag har vadat en bit uppströms glaciärjokken (man ser nog ganska enkelt var det är bäst). Vid regn kan denna säkert bli strid och kanske det då är bättre att försöka vada efter sammanflödet någonstans (detta har jag dock inte prövat). När väl glaciärjokken är avklarad är det svåra gjort och Sarvesjåhkå blir bara mindre och mindre. Jag har gått över utan att ta av mig kängorna. Strax därefter mötte jag och Diana dig och din dotter i Niejdariephvágge (dock utan att någon av oss då visste vilka de andra var).
 
Tack smux (kapa på :)) och fowwe. Lagt om rutten efter era förslag. Kolla gärna om jag förstått er rätt:

Detalj.png
 
Tack smux (kapa på :)) och fowwe. Lagt om rutten efter era förslag. Kolla gärna om jag förstått er rätt:

Visa bilaga 36139
Du har fortfarande valt att korsa Njoatsosjåhkkå och videfälten lägre ner än vad jag gjorde. På den vägen tappar du även en hel del höjdmeter, så jag är tveksam på om du vinner någon tid på den "genvägen". Hur möjligt det är att vada Njoatsosjåhkå där överlämnar jag till någon annan med bättre kunskap att kommentera.
Vad gäller övriga delen av din tur söderut ser det bättre ut, men möjligen en liten justering. Jokken i Ruonasgårsså går i en djup klippcanyon och du behöver runda den på runt 800-850m nivån innan du börjar uppstigningen mot Vallespiken. På den nivån invid jokken finns även fina tältplatser med suverän utsikt mot NO (fick även täckning där med Telia)
 
Tack björnbuse och fowwe för era tips och råd, verkar vara en framkomlig väg vi skissat på.
7(16).JPG

@fowwe: kul att du kom ihåg vårt möte. Det var en helt strålande dag och utsikten uppifrån Niejdariephvagge över Sarvesvagge, Luohttolako och Pårekmassivet tog bokstavligt andan ur en. Det ni råkade ut för med Dianas kängsulor vid det mötet råkade vi ut för med min dotters kängor förra sommaren. Dock inte lika allvarligt så sulorna lossnade helt, men tillräckligt för att vi lade om vår tilltänkta rutt lite av säkerhets skäl. Så denna svaghet med moderna kängor är något att vara uppmärksam på när de börjar bli några år gamla.
 
Senast ändrad:
Tack smux (kapa på :)) och fowwe. Lagt om rutten efter era förslag. Kolla gärna om jag förstått er rätt:
En sak måste du ändra på, nämligen passagen i Luohttojåhkås ravin (jokkens namn står inte utsatt på kartan så högt upp). Jokken kommer från bland annat Svenonius glaciär och ravinen är väldigt djup. Ofta är jokken täckt av ett snöfält som jag aldrig vågat lita på. Nej, ni måste gå mot Svenonius glaciär (så att ni ser den) och vada dess jokk innan den kastar sig ner i en trång kanjon och vidare ner i ravinen. Kanjonen är för övrigt sevärd och spännande.

Att vada Njoatsosjåhkå där du ritat går oftast bra, där den utvidgar sig lite. Bandersson här på Utsidan kallar det stället "ett litet hjärta i Sarek" och hjärtat är en ö som är formad just så. Om det är för mycket vatten just där kan man gå uppströms tills man hittar ett lättare ställe men det behövs inte så ofta.

Sedan har jag ett alternativ till att runda Ruonas östsida och det är att (efter vadet av Boujdesjåhkå) gå direkt upp till Präststigen, närmaste väg genom videt. En liten jokk är utritad söder om höjden 992, den kan man följa ända upp. Ni får lite mer stigning men slipper massor med växtlighet. Utsikten är fin därifrån också. Har använt denna väg flera gånger.

(Ett konstigt brunt streck med texten "snabbare" finns tvärs över Nåite. Eftersom det är närmast lodrätt på norra sidan så är det mycket riktigt en snabb väg ner. 😧 Men det är inget som någon kan överleva.)
 
Kan också krydda med lite motivationsbild från luohttolahko, ner från "gräddhyllan" hade jag sammanhängande välpackade snöfält i 2km, tacksamt då den blockterrängen inte forceras fort åt något håll.

1622213720716.png
 
Tänkte använda mig av lite trådkapning om TS ursäktar, men då vi har gemensamma intressen för frågan hoppas jag det är OK?

Vi sitter själva och planerar en vandring i Augusti fast i omvänd riktning, dvs start i Kvikkjokk. Först etappmålet är Luohttolako som är en vit fläck på vår karta, för att sedan fortsätta ner i Sarvesvagge och upp Niejdariephvagge.
Jag har bara sett sluttningen från Luohttolako till Sarvesvagge på distans, men skulle uppskatta om någon som gått den vägen kan hjälpa till med lite mer information. Tanken är att skråa ner i Sarvesvagge med riktning mot Niejdariephvagge om möjligt (alternativt via renvaktarstugan). Det innebär även vad över Sarvessjåhkå och glaciärjokken från Luohtojegna som jag uppskattar information om och lämpliga vadställen.
Lättaste sättet är väl att hoppa över kanjonen någon km väster om renvaktar stugan.Är inte bredare än max 1m.
 
Härligt med motivationsbilder. Så, där nu tror jag att jag fått med allt. Livsfarliga "snabbare" hade bara hamnat fel...

Detalj.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.