Dubbelkolla ensamvandring i Sarek

Vad har hänt med äventyr och upptäckarglädje, och att själv bedömma kartan & naturen ? Det är väl trist att få en exakt beskrivning för ett sådant äventyr som en ensamvandring genom Sarek ? :)
 
Vad har hänt med äventyr och upptäckarglädje, och att själv bedömma kartan & naturen ? Det är väl trist att få en exakt beskrivning för ett sådant äventyr som en ensamvandring genom Sarek ? :)

Ja du har rätt ibland. Just nu har jag en tuff familjesituation där 12 dagar borta är att pressa det. Det skulle vara jobbigt att fastna på en planeringsmiss. Jag var äventyrligare för 10 år sen och hoppas kunna bli det igen när vår situation förändrats :)

Tack @fowwe och @smux för all hjälp!
 
Vad har hänt med äventyr och upptäckarglädje, och att själv bedömma kartan & naturen ? Det är väl trist att få en exakt beskrivning för ett sådant äventyr som en ensamvandring genom Sarek ? :)

Kanske OT men..

För mig så ingår det i äventyr och upptäckarglädje att fråga erfaret folk om mina resmål.
Uppvuxen vid ett farligt kustparti så känns det lite fånigt att undvika att fråga efter erfarenheter med flit, just för att känna upptäckarglädjen. Som att man söker en romantisering som inte riktigt finns i verkligheten.

När det gäller Sarek trodde jag att en stor del av grejen var, inte oupptäckta vägar, utan just att man kan dela sina erfarenheter, på detaljnivå, med många andra vandrare. Jag tycker det verkar vara en väldigt trevlig gemenskap och läser gärna trådar där rävar som @smux och @fowwe beskriver sina erfarenheter i Sarek! Själv ska jag inte dit, jag har hund. Men den gemenskapen trodde jag var en viktig del av konceptet. Kanske speciellt intressant för solovandrare.
Om man vandrar i Sarek på jakt efter upplevelser och vägar som ej är beskrivna på internet så har man kanske valt fel resmål.. :p

..en reflektion, som kanske bara spär ut en tråd som annars var fullspäckad med nyttigheter, men men :)
 
Härligt med motivationsbilder. Så, där nu tror jag att jag fått med allt. Livsfarliga "snabbare" hade bara hamnat fel...
Nu ser det betydligt bättre ut. På ett par ställen - t ex ner i Njoatsosvágge - kan det vara för brant just där strecket går men det kommer ni i så fall att se och korrigera för. Några andra färd-detaljer hade jag ritat med en rakare väg men det är samma sak där, ni kan justera om ni vill när ni ser naturen. Vilken väg ni tar förbi Ruonas bestämmer ni nog slutgiltigt när ni närmar er.
Och det där "fria fallet" anade jag att det inte var helt medvetet ditlagt. :D

Vad har hänt med äventyr och upptäckarglädje, och att själv bedömma kartan & naturen ? Det är väl trist att få en exakt beskrivning för ett sådant äventyr som en ensamvandring genom Sarek ? :)
Det är priset för att vi har internet att diskutera på, ha ha. Förr läste jag böcker och kartan och fick nöja mig med det. Somliga hade lyckan att känna någon som kunde ge råd. Men just Sarek bjuder på så många möjligheter att det går att göra äventyrligheter även om vägen är noggrant planerad. Man får kanske lust att att pröva en annan väg än den man tänkt. Besvärligt väder kan tvinga en till det, t ex tjock dimma eller regn/snöfall i Niejdariehpvágge.

Sedan måste jag säga att Sarek m fl områden inte känns lika okänt (och ja, spännande) efter att under många år ha tröskats ur alla synvinklar på forum, bloggar och i sociala medier. En gång fanns det en tråd här på Utsidan, den hette "Bortglömda områden i Sarek?". Den var väldigt spännande men med tiden så var nog nästan alla områden inte längre särskilt bortglömda.
Sedan måste man också konstatera, som Kimkim påpekar, att det har blivit väldig fin gemenskap i många trådar här på forum.
 
Senast ändrad:
Ja, Tack för att ni tog det på rätt sätt. En del vandringar och cykelturer jag gjorde för längesen blev så otroligt häftiga just eftersom jag inte visste vad som väntade, jag provade och det funkade och blev så häftigt...
 
Hej, Lite OT, men ett stort antal av alla toppar i Sarek och olika vägar upp går typ inte att hitta beskrivningar av. Möjligen uråldriga noteringar utan detaljer i vissa fall. Och i vissa fall även gissningar. Men det finns mycket att upptäcka i Sarek som inte går att googla :)
 
Vad har du för utr för att starta på 14 kg inkl mat hade 32kg för 14 d med 5kg foto utr med 3p tält ändå delat på 2st personer 1.7 kg tält ca 25 kg då som min mista vikt i dag
Ska gå i Keb nu i sommar vet ej vikt än men ensam trol ca 30 kg trots 1.7 kg tält och 0.7 kg sovsäck men med stegjärn och isyxa ca 16dagar
 
Kul att läsa.
Jag har liknande tankar, också solo, fast jag tänkte skippa luohttolakto och följa norra sidan av njoatsosvagge mot pårek.
 
Vad har du för utr för att starta på 14 kg inkl mat hade 32kg för 14 d med 5kg foto utr med 3p tält ändå delat på 2st personer 1.7 kg tält ca 25 kg då som min mista vikt i dag
Ska gå i Keb nu i sommar vet ej vikt än men ensam trol ca 30 kg trots 1.7 kg tält och 0.7 kg sovsäck men med stegjärn och isyxa ca 16dagar

Missade det här. Bifogar min packlista. För jämförelse sover jag ganska kallt och har med mig ungefär 3000 kcal mat per dag.
Kan rekommendera reddit Ultralight wiki och boken "Vandra fjäderlätt" och facebookgruppen med samma namn för svenska förhållanden.
 

Bilagor

  • Packlista.pdf
    151.3 KB · Visningar: 236
Varit på tur plan 16d blev 14 +tid vänta in tåg pga 2x dåligt väder i högfjäll som då ställdes in.
Startvikt på lite under 30kg ca 2kg kvar mat bl mjölkpulver socker och kryddor och 2-3 ggr soppa men kan räkna av ca 1/5 kg då mat köpptes i Affär samt ej anv stegjärn+isyxa+damask ca 1500gr.
Hur man klarar sig på 3000kal om dag om man är normalbyggd och bär tungt och går i obanad terräng kan jag ej förstå kanske om man väger 60-70 kg och har din extrema packning som de flesta fryser i.
Ett tält stort nog att trivas i över 2v och med stark ytterväv+golv och utan mesh väger 2000gr+ mitt 2400gr HB Unna
Trangia 25 på ca 900-1000 gr med stora kastrull att anv topmont i litet tält ej för folk med brandutbildning,det jag kunde spara 50gr på var mindre telefon och mindre resserv mat men om topp bestigningar blivit av hade socker nog behövts och lite extra varm dryck.Sparade in 90 gr på nagelklippare det upprepas ej då handnaglar växer 2-3mm på den tiden vilket man ej tänker på kan ju även anv som sax.tänkte fila mer men skulle tagit många timmar.
Jag hade 80% ull underställ det blev nog ca 20 hål i fast bara anv inne i tältet tog nog minst 1h att laga kunde tro på mal men helt hemmifrån och malar finns nog i fjällen samt sågs ej.
Damasker skulle fungerat bra som mygg skydd över anklar då lägerskor anv. men låg långst med i ryggsäck som punkterings skydd för spets på isyxa trotts gummi skydd.
Jag hade ca 1kg mat om dagen ändå gått ned ca 2kg exact kal ej ber men nog 4-550 kal då bl 2-300gr nötter och energikaka om dagen samt ej varit hungrig många ggr (man fryser då lättare och sover sämre och kan fatta fel beslut som kan leda till olyckor bl.samt att semester blir tränings/bantnings tripp)
 
Varit på tur plan 16d blev 14 +tid vänta in tåg pga 2x dåligt väder i högfjäll som då ställdes in.
Startvikt på lite under 30kg ca 2kg kvar mat bl mjölkpulver socker och kryddor och 2-3 ggr soppa men kan räkna av ca 1/5 kg då mat köpptes i Affär samt ej anv stegjärn+isyxa+damask ca 1500gr.
Hur man klarar sig på 3000kal om dag om man är normalbyggd och bär tungt och går i obanad terräng kan jag ej förstå kanske om man väger 60-70 kg och har din extrema packning som de flesta fryser i.
Ett tält stort nog att trivas i över 2v och med stark ytterväv+golv och utan mesh väger 2000gr+ mitt 2400gr HB Unna
Trangia 25 på ca 900-1000 gr med stora kastrull att anv topmont i litet tält ej för folk med brandutbildning,det jag kunde spara 50gr på var mindre telefon och mindre resserv mat men om topp bestigningar blivit av hade socker nog behövts och lite extra varm dryck.Sparade in 90 gr på nagelklippare det upprepas ej då handnaglar växer 2-3mm på den tiden vilket man ej tänker på kan ju även anv som sax.tänkte fila mer men skulle tagit många timmar.
Jag hade 80% ull underställ det blev nog ca 20 hål i fast bara anv inne i tältet tog nog minst 1h att laga kunde tro på mal men helt hemmifrån och malar finns nog i fjällen samt sågs ej.
Damasker skulle fungerat bra som mygg skydd över anklar då lägerskor anv. men låg långst med i ryggsäck som punkterings skydd för spets på isyxa trotts gummi skydd.
Jag hade ca 1kg mat om dagen ändå gått ned ca 2kg exact kal ej ber men nog 4-550 kal då bl 2-300gr nötter och energikaka om dagen samt ej varit hungrig många ggr (man fryser då lättare och sover sämre och kan fatta fel beslut som kan leda till olyckor bl.samt att semester blir tränings/bantnings tripp)

Utan att ha lusläst packlistan så kan jag inte påstå att jag tycker det är något som är speciellt extremt med packlistan.
Tvärtom tycker jag det verkar vara en väl avvägd utrustning.

Och varför skulle han frysa? Han har ju regnkläder, vindjacka, fleecetröja, två underställströjor, långkalsonger, mössa, vantar och dunjacka. Dessutom sovsäck och quilt.

3000 kcal/dag låter alldeles tillräckligt för att bära på den där packningen.
Jag orkade inte äta upp mina 3000 kcal/dag på senaste turen. Nästa gång kommer jag planera för 2800 kcal/dag.
Sen jag började packa lätt har jag minskat dagsransonen avsevärt, till skillnad mot när jag stånkade runt med 25-30 kg på ryggen.
Andelen dumma beslut var för övrigt betydligt fler på den tiden =)
 
lätt OT (forts)
Håller helt med skogsbaronen. Det behöver varken vara märkligt, dyrt eller obekvämt/osäkert att packa lätt för en långtur. Min egen packlista finns här. Det har visst hänt en del sen sist, men inget dramatiskt utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.

Jag känner verkligen igen mig ang. detta med att inte orka äta upp maten! Jag torkar och komponerar all min proviant själv och har därmed god koll på näringsinnehållet. Hög andel fett (tänk nötter) och låg andel kolhydrater (passar kanske inte alla) gör att jag landar på strax över 600 kcal/100 g i snitt. Dagsransonen är 4-500 g, dvs mer än 2400 - 3000 kcal. Min kontorsråtteförbrukning hemma ligger på högst 16-1800 kcal/dag, så det är en avsevärd procentuell ökning - som rimligtvis borde behövas, men jag kommer ALLTID hem med oäten mat kvar.
Det verkar särskilt svårt att få ner maten när jag är mycket fysiskt aktiv; hemma har jag inga problem med att äta vad jag behöver och lite till ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.