Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Allra först, jag cyklar inte i klunga. Mest för att jag bor avigt till. Har dock vid ett par tillfällen haft anledning att bli riktigt rädd vid omkörningar. I båda fallen på platser med god sikt, trafikfritt just då och av yrkesförare i tunga fordon. Mindre än 30 cm i sidled vid båda tillfällena. Kommer aldrig att gå med på att det är ok!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Bilagor

• IMG_0707.jpg
    IMG_0707.jpg
    46.9 KB · Visningar: 511
Vid den norska olyckan borde kanske snarare faktumet att cykelgruppen kom i klunga ha kunnat få den svängade bilisten att uppmärksamma dem lättare och undvika att ramma gruppen när han svängde vänster.

Thure

Som jag förstår av artikeln så var det någon eller några cyklister som kolliderade med bilen där sedan resterande cyklister som körde omkull eller in i varandra. I alla fall i Sverige är det en grundläggande regel att man ska framföra sitt fordon så att man kan få stopp på det för att inte skada andra. Om motsvarande olycka inträffade i Sverige är det alltså inte bara bilisten som ska dömas för vållande, utan även de cyklister som kört in i framförvarande cyklister. Man måste hålla avstånd i trafiken.

Ett annat problem med klungkörning är tydligen att farten ofta är betydligt högre än bilisterna tror, så de felbedömer lätt och tror att de ska hinna om innan ett möte, en kurva eller vad det nu kan vara. Så gör de inte riktigt det och en obehaglig situation uppstår. Detta har jag från en erfaren klungcyklist.

Bilen svängde vänster cyklisterna mötande och bilisten var följaktligen väjningsskyldig och vållande till olyckan.

Thure

Bilen svängde vänster cyklisterna mötande och bilisten var följaktligen väjningsskyldig och vållande till olyckan.

Thure

Nja, snarare till en av olyckorna. Det måste ju vara praktiskt omöjligt att en vänstersvängande bil kör in i fjorton cyklar. De övriga olyckorna måste ju respektive cyklist vara vållande till. Anledningen till att man kör in i framförvarande fordon är ju att man inte håller det avstånd man ska hålla.

Tolkningsföreträdet är intressant här. Frågan är om bilister skall beakta de ökande riskerna med att möta eller köra om en cykelklunga.

Det tycker jag.

Cyklar och cykeltävlingar fanns före bilar.

Samtidigt så bör cykelklubbar välja sin klungtaktik och hastighet med försiktighet speciellt vid korsningar och som i det här senaste fallet en återvinningsstation.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips