Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Tolkningsföreträdet är intressant här. Frågan är om bilister skall beakta de ökande riskerna med att möta eller köra om en cykelklunga.
Självklart ska bilister beakta riskerna med en cyklist på vägen. Det är en grundläggande skyldighet i trafiken, oavsett vilket fordon du använder. Många är tyvärr dåliga på det, både bilister, cyklister och andra.

Cyklar och cykeltävlingar fanns före bilar.
Så att vad? Häst- och oxekipage fanns före cyklar, så de behöver inte ta hänsyn till dem? Det är inte cyklandet som är problemet, utan att vissa utövar lagsport på allmänna vägar. Oavsett vilket fordon man använder. Hästar fanns före cyklarna, men att träna hästhoppning i grupp på allmän väg är ändå olämpligt.

Samtidigt så bör cykelklubbar välja sin klungtaktik och hastighet med försiktighet speciellt vid korsningar och som i det här senaste fallet en återvinningsstation.
Nej, cykelklubbar ska inte ha någon sådan verksamhet på allmänna vägar alls. Där gäller trafikregler och således kan man inte cykla i klunga, eftersom man är skyldig att hålla det avstånd till framförvarande fordon som behövs för att man ska kunna stanna i tid. Vill man cykla utan att beakta grundläggande trafikregler får man göra det på idrottsarenor, etc. Precis som att boxare inte har rätt att slåss med varandra på stan bara för att de är boxare. De får också hålla sig till att utöva sin sport på därför avsedda arenor.
 
ThureB: Dina historiska aspekter skulle implecera en hel del annat - om vi spetsar till ditt arguemnt yttelrigare så gick och sprang vi före vi cyklade och skulle således kanske inte få cykla fortare än vi springer, med din logik

Nej, vi får nog ha regler som gäller i dagens trafikmiljö och med dagens fordon.

==
Annars är debatten tillbaka där den slutade där somliga tävlingscyklister tycker de har rätt att cykla i klunga på allmäna vägar och genom att göra det visar de (enligt egen utsago) hänsyn till andra trafikanter genom att uppfattas som en aggregerad enhet "ett fordon" istället för många enskilda cyklister.
Motståndarna (däribland jag) tycker klungcyklare inte håller inbördes avstånd, cyklar i bredd samt gör om vägen till sportarena för sin sport.

Så länge inte polisen och/eller cykelförbundet kan enas om hur det ska vara, kommer nog tyvärr olyckor att hända.

Det finns gott om argument för båda sidor i denna långa tråd och hoppas vi inte behöver köra dem i repris men nya argument. lagar och ev domfall vore intressant att höra.

Regeln om att cyklister i första hand ska cykla på cykelbana, då sådan finns, har ju varit uppe i media igen nyligen, med förslag på ändring/lättnad. Som pendlarcyklist förstår jag inte hur man ens vill cykla bland bilar om det finns en cykelbana - för mig är det självbevarelsedrift.

/Patrik, pendlarcyklist och bilist
 
Personligen så väljer jag på min pendlingssträcka drygt 16 km enkel på ett par partier bilkörbana framför cykelbana av minst tre olika skäl. I början av ett sådant parti finns ingen passage från den anslutande gatan jag kommer från till cykelbanan.

Samma parti av cykelbanan passerar flera skolor och långsamma cyklister och gångtrafikanter uppskattar inte att samsas med snabbcyklister där dvs det är säkrare för både dem och mig om jag väljer bilkörfältet.

På ett annat parti så är cykelbanan olämplig vid korsningar pga synbarhet samt gupp i cykelbanan. Bilkörfältet däremot säkrare.

Jag cyklar inte i klunga själv men tycker att de som vill göra detta får välja själv. Vägar är till för alla trafikanter som tar rimlig hänsyn till andra.

Thure
 
Själv har jag flera gånger övervägt att cykelpendla till jobbet (ca 25 km) under sommarhalvåret, men avstått på grund av att lejonparten av vägen är ganska rejält trafikerad och i princip saknar vägren att cykla på. Om det är något som göras så är det att bygga gång- och cykelbanor längs alla riks- och länsvägar. Om inte annat en meter bred vägren avskild med en heldragen linje. (Fortfarande inte avsedd för organiserad sportaktivitet, varken cykling, fotboll eller badminton.)
 
Hur gör de med cyklister? Cyklarna i beslag, eller vad? Där går det ju tyvärr inte att ta körkortet...

Det finns utrymme i lagen för att återkalla körkort även för cyklister (om de har). Se körkortslagens 5 kap.

Men jag gissar att det händer ytterst sällan... om det hänt... Kap 5 §3 p.6 om man tex gjort sig skyldig till en trafikolycka där man brustit i väsentlig mån och någon skadats. Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada skulle kunna vara grund för ett körkortsingripande.
 
Själv har jag flera gånger övervägt att cykelpendla till jobbet (ca 25 km) under sommarhalvåret, men avstått på grund av att lejonparten av vägen är ganska rejält trafikerad och i princip saknar vägren att cykla på. Om det är något som göras så är det att bygga gång- och cykelbanor längs alla riks- och länsvägar. Om inte annat en meter bred vägren avskild med en heldragen linje. (Fortfarande inte avsedd för organiserad sportaktivitet, varken cykling, fotboll eller badminton.)

+1

Jag avskyr cykel-gångbanorna. Både när jag går och cyklar. Väljer också ofta hellre vägbanan när jag cyklar (polisen får väl bötfälla mig då... men det gör de inte). Vägren är precis vad som behövs på landsvägarna och cykelbanor som en avgränsad del av körbanan i stan - old style. Funkade utmärkt. Och varför skulle det inte göra det när alla inblandade rör sig i samma riktning och håller sig där de ska, till skillnad mot på CG-banorna?

Undantag är givetvis de riktigt fina och breda cykel- och gångleder som finns här och där utanför stan. Men åtminstone här är de få.
 
Jag hade gärna cyklat helatiden på cykelbana jag. Men jag menar det är omöjligt, på grund av att det var 300 meter är en busshållsplats med 10-15 pers som effektivt blockerar hela cykel-och-gångbanan. Plinga på ringklockan är det ingen som hör. Vidare är vägbeläggningen dålig/sämre, hög trottoarkant, och det blir inget flyt vid korsningar och rondeller. Detta är i Lørenskog och Oslo...
 
Och som vanligt så ser vi cyklisternas inkonsekventa resonemang:

1. Det går inte att cykla på cykelbana för det är en massa hinder

2. Jag cyklar på körbanan så jag blir ett hinder för bilisterna

Man kan inte kräva att andra ska visa hänsyn om man inte gör det själv.
 
Som trafikant är man ivägen för andra trafikanter rätt oundvikligt.

Om man då väljer att undvika vara ivägen för och störa oskyddade trafikanter har man gjort ett bra val som snabb cyklist anser jag och många andra pendelcyklister.

På exempelvis 30 och 40 sträckor är jag oerhört mkt tryggare på vägbanan än på dåliga och frekventerade cykel/gångbanor. Finns bred cykelbana och vägbanan är en 70-väg så tar jag självklart cykelbanan.

Jag har cyklat min pendelsträcka året runt i 18 år och har nog bättre koll där än någon annan.

Thure
 
Och som vanligt så ser vi cyklisternas inkonsekventa resonemang:

1. Det går inte att cykla på cykelbana för det är en massa hinder

2. Jag cyklar på körbanan så jag blir ett hinder för bilisterna

Man kan inte kräva att andra ska visa hänsyn om man inte gör det själv.

Det som är lite kul är att jag faktist cyklar på cykelbanan även om jag tycker det är omöjligt...
Hade jag pendlat daglig hade jag oundvikligen tvingats ut till vägbanan.
 
Och som vanligt så ser vi cyklisternas inkonsekventa resonemang:

1. Det går inte att cykla på cykelbana för det är en massa hinder

2. Jag cyklar på körbanan så jag blir ett hinder för bilisterna

Man kan inte kräva att andra ska visa hänsyn om man inte gör det själv.

+1 på ovanstående.

Om jag då jag är bilist skulle få för mig att låna cykelbanan en bit för att det går snabbare, skulle en snabbcyklare ha synpunkter?
Skulle tro det. Att man får anpassa sig och ibland hålla ner egen fart pga annan trafik står i trafikförordningen.

Trafikregler är inte till för att det ska optimeras för den enskildes framkomlighet, utan för kollektivets bästa, t ex säkerhet genom förutsägbarhet, miljövänlighet och bra flöde för flertalet. Det innebär
inskränkningar i den enskildes framfart.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.