Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Allra först, jag cyklar inte i klunga. Mest för att jag bor avigt till. Har dock vid ett par tillfällen haft anledning att bli riktigt rädd vid omkörningar. I båda fallen på platser med god sikt, trafikfritt just då och av yrkesförare i tunga fordon. Mindre än 30 cm i sidled vid båda tillfällena. Kommer aldrig att gå med på att det är ok!
 

Bilagor

  • IMG_0707.jpg
    IMG_0707.jpg
    46.9 KB · Visningar: 528
Vid den norska olyckan borde kanske snarare faktumet att cykelgruppen kom i klunga ha kunnat få den svängade bilisten att uppmärksamma dem lättare och undvika att ramma gruppen när han svängde vänster.

Thure
 

Som jag förstår av artikeln så var det någon eller några cyklister som kolliderade med bilen där sedan resterande cyklister som körde omkull eller in i varandra. I alla fall i Sverige är det en grundläggande regel att man ska framföra sitt fordon så att man kan få stopp på det för att inte skada andra. Om motsvarande olycka inträffade i Sverige är det alltså inte bara bilisten som ska dömas för vållande, utan även de cyklister som kört in i framförvarande cyklister. Man måste hålla avstånd i trafiken.
 

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ett annat problem med klungkörning är tydligen att farten ofta är betydligt högre än bilisterna tror, så de felbedömer lätt och tror att de ska hinna om innan ett möte, en kurva eller vad det nu kan vara. Så gör de inte riktigt det och en obehaglig situation uppstår. Detta har jag från en erfaren klungcyklist.
 
Bilen svängde vänster cyklisterna mötande och bilisten var följaktligen väjningsskyldig och vållande till olyckan.

Thure
 
Bilen svängde vänster cyklisterna mötande och bilisten var följaktligen väjningsskyldig och vållande till olyckan.

Thure

Nja, snarare till en av olyckorna. Det måste ju vara praktiskt omöjligt att en vänstersvängande bil kör in i fjorton cyklar. De övriga olyckorna måste ju respektive cyklist vara vållande till. Anledningen till att man kör in i framförvarande fordon är ju att man inte håller det avstånd man ska hålla.
 
Tolkningsföreträdet är intressant här. Frågan är om bilister skall beakta de ökande riskerna med att möta eller köra om en cykelklunga.

Det tycker jag.

Cyklar och cykeltävlingar fanns före bilar.

Samtidigt så bör cykelklubbar välja sin klungtaktik och hastighet med försiktighet speciellt vid korsningar och som i det här senaste fallet en återvinningsstation.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips