Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det finns ju lämpliga och ej lämpliga ställen att utöva vilken hobby/träning/tävling som helst.

Jo men grejen är ju att de som träningscyklar gör det i en gråzon, till skillnad mot den som exempelvis får för sig att träna formel ett på landsväg.

Du FÅR cykla "tävlingsmässigt" på (många) allmänna vägar så länge du gör det med tillräcklig hänsyn till övriga trafikanter. Däremot får du INTE köra bil tävlingsmässigt på vägen, eftersom bilens fartresurser överskrider hastighetsbegränsningen.
 
...Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h...
Visa mig gärna fakta på det. Det jag läst mig till är att cykelbanor i en del fall är dimensionerade för 20km/h. Vissa för 10-12km/h. Och ändå är lagstadgad tillåten hastighet på dessa 50-70km/h!

Jasså? På vilka grunder då?
Det undrar alla cyklister också. Förstår inte dessa bilister av skyltar och vägmärkningar att det är cykelvägar de parkerat på? Brister det i intelligensen eller i skyltningen?

En nyfiken fråga, du skrev tidigare att all nöjesåkning var av ondo. Vid vilka tillfällen nyttjar du själv vägnätet? Bara i arbetet? Allt annat ser jag som nöjesåkning.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo fast nu har vi ju gjort en distinktion och separerat nöjesåkarna eller sportcyklarna i denna tråd.
Du har försökt göra den distinktionen. Jag är cyklist då jag sitter på cykeln, oavsett om det är för pendling, finåkning eller träning/tävling. Jag gör inte skillnad lagmässigt på när jag cyklar eller kör bil, utan försöker följa de absoluta regler som finns. 'Gråzons'reglerna, som nån skrev, kan inte nån annan trafikant komma och säga åt mig hur jag ska tolka i alla lägen.
 
Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.

Gatan går genom ett villaområde. Cykelklubben kör i klunga här men glest och inte i tävlingstempo. Cykelbanan har många skymda korsningar. Som cyklist hör man tydligt bilar som närmar sig bakifrån och dessa bilister ser förstås cykelgruppen i god tid om de är på körbanan.

Thure
 
Visa mig gärna fakta på det. Det jag läst mig till är att cykelbanor i en del fall är dimensionerade för 20km/h. Vissa för 10-12km/h. Och ändå är lagstadgad tillåten hastighet på dessa 50-70km/h!

Det undrar alla cyklister också. Förstår inte dessa bilister av skyltar och vägmärkningar att det är cykelvägar de parkerat på? Brister det i intelligensen eller i skyltningen?

En nyfiken fråga, du skrev tidigare att all nöjesåkning var av ondo. Vid vilka tillfällen nyttjar du själv vägnätet? Bara i arbetet? Allt annat ser jag som nöjesåkning.
Återkommer ang. dimensionering då jag endast har mobil att tillgå tills imorgon.
Bedömt brist på omdöme och i förlängningen intelligens.
Ja för transport och till och från arbetet, då grus eller snö ligger på cykelbanan. Resväg 17 km enkel. Vissa dagar behöver jag även fordon i tjänsten då kör jag även under sommaren.
Du har försökt göra den distinktionen. Jag är cyklist då jag sitter på cykeln, oavsett om det är för pendling, finåkning eller träning/tävling. Jag gör inte skillnad lagmässigt på när jag cyklar eller kör bil, utan försöker följa de absoluta regler som finns. 'Gråzons'reglerna, som nån skrev, kan inte nån annan trafikant komma och säga åt mig hur jag ska tolka i alla lägen.
Ja jag gjorde den skillnaden i trådstarten för att hindra diskussionen skulle bli för spretig. Men vill du fortsätta gå från ämnet kan du väl dela med dig av ett recept på en god rabarberpaj.
 
Jag har svårt att se att du får lov att hålla 50km/h på en cykelbana i stan
Vadå får lov? Lagen säger så.

...det finns reglerat att det ska hållas avstånd framåt.
Ja. Men din definition av säkert avstånd mellan cyklister skriver jag inte under.

Vart vill du med detta? Skrev jag inte nyss att det är helt okej om det inte stör men att polisen rekommenderade ett led? Polisen skriver ju också rakt ut i ditt citat att det säkert är okej i de flesta fallen men att det beror på trafiksituationen!
Nu vet jag ju inte vad han menade, men antagligen att det vore lämpligt att flytta sig om det är mycket mötande trafik eller blir lång köbildning bakom cyklisterna. Polisen svarar ju här om breddcykling, inte hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Läs inte in mer i citaten än vad det faktiskt står!
Tråden handlar om mer om än hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Cykelbana eller inte. Breddcykling bu eller bä.
Jag frågade om jag skulle citera som ett svar på min egen fråga om breddcykling var tillåten och du skrev att det var ok. Alltså citerar jag.
Och konstaterar: Breddcykling är lagligt i de flesta enskilda fall.
 
Ja för transport och till och från arbetet, då grus eller snö ligger på cykelbanan. Resväg 17 km enkel. Vissa dagar behöver jag även fordon i tjänsten då kör jag även under sommaren.
Men om du kör så lite bil förstår jag inte hur du kan tycka att cyklister på vägen är ett problem?
Och om du bara bilpendlar för att cykelvägarna är dåligt underhållna lär det ju inte vara så många andra heller som cyklar just de perioderna?
Under pendlings-/arbetstid är det väl inte heller många träningscyklister i farten? De kommer ju mest ut på kvälls-/helgtid.
 
Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.
Det gäller inte bara att träna landsvägscykling. Även pendling. Få cykelpendlare tycker att det är ok att det ska ta längre tid att pendelcykla pga detta.
 
Men om du kör så lite bil förstår jag inte hur du kan tycka att cyklister på vägen är ett problem?
Och om du bara bilpendlar för att cykelvägarna är dåligt underhållna lär det ju inte vara så många andra heller som cyklar just de perioderna?
Under pendlings-/arbetstid är det väl inte heller många träningscyklister i farten? De kommer ju mest ut på kvälls-/helgtid.

Jag har aldrig påstått att det är ett problem för mig. efterssom jag håller mig till cykelbanan längs den 8 km långa vägen jag cyklar bedvid så ser jag räserhojarna. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att köra på vägen när jag kan köra på gcbanan ostört och orädd.
Kvällstid är det många ute, absolut, särskilt då vätternrundan är stundande.
 
... men precis som min initiala frågeställning och undran var om inte omdömet och riskbedömningen ibland haltar då det föredras att välja vägen istället för den parallella cykelbanan.

Du försöker pracka på oss andra DITT omdöme och DIN riskbedömning. Jag har svarat tidigare i tråden på hur MIN riskbedömning ser ut. Läs gärna om det.

Jag kan tycka att det visar på dåligt omdöme att välja bil framför cykel bara för att det är lite snö eller grus på cykelbanan. Med tanke på bla miljön.
 
Vadå får lov? Lagen säger så.


Ja. Men din definition av säkert avstånd mellan cyklister skriver jag inte under.

Tråden handlar om mer om än hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Cykelbana eller inte. Breddcykling bu eller bä.
Jag frågade om jag skulle citera som ett svar på min egen fråga om breddcykling var tillåten och du skrev att det var ok. Alltså citerar jag.
Och konstaterar: Breddcykling är lagligt i de flesta enskilda fall.
Ärligt talat så orkar jag inte källhänvisa dig en gång till när du uppenbarligen bara vränger runt det till något helt annat... Jag har visat dig fakta via källor som får anses trovärdiga, vad du gör med dem (eller maler ner dem till) är upp till dig. Jag hoppas att du får goda turer på cykeln och att du slipper komma ivägen för bilister som har dåligt tålamod eller flamsar runt med telefonen i bilen :)
 
Du försöker pracka på oss andra DITT omdöme och DIN riskbedömning. Jag har svarat tidigare i tråden på hur MIN riskbedömning ser ut. Läs gärna om det.

Jag kan tycka att det visar på dåligt omdöme att välja bil framför cykel bara för att det är lite snö eller grus på cykelbanan. Med tanke på bla miljön.

Nej då om du läser igen står det orden: min frågeställning och undran. Läs inte in det du vill läsa i allt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips