Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Fast det är ju sällan räserhojarna trivs inom detaljplanerat område eller tätort. Så att koppla en cykelbana/cykelfält till detta blir lite långsökt.
Jo och att cykla samma slinga gång på gång är ju inget kul det heller. Visst är vägområdet till för alal trafikanter, men precis som min initiala frågeställning och undran var om inte omdömet och riskbedömningen i bland haltar då det föredras att välja vägen istället för den parallella cykelbanan.

Jag brukar möta Fredrikshofs cykelklubb på klungträning onsdagkvällar på en gata Västergårdsvägen i Huddinge. De cyklar på vägbanan och inte på den smala dubbelriktade cykelbanan på vänster sida i deras färdriktning. Denna cykelbana är farlig på flera sätt avseende korsningar med tvärgående villagator.

Jag menar att de cyklar betydligt säkrare på bilkörbanan än på cykelbanan.

Thure
 
Jag menar att de cyklar betydligt säkrare på bilkörbanan än på cykelbanan.

Thure

Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.

Jag har svårt att tro att du inte fattar egentligen...

Om syftet endast är att cykla så säkert som möjligt är det självklart bättre att använda cykelbanan, med fart och utrustning anpassade för detta.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.
 
Jag har svårt att tro att du inte fattar egentligen...

Om syftet endast är att cykla så säkert som möjligt är det självklart bättre att använda cykelbanan, med fart och utrustning anpassade för detta.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.

Ditt resonemang förutsätter att cykelbanan skulle vara i dåligt skick? Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
Även på vägen behöver man sänka hastigheten under begränsningen, ex vid rondeller, korsningar, kurvor både i plan och profil. Eller om vägen är i dåligt skick...
 
Jag har svårt att tro att du inte fattar egentligen...

Om syftet endast är att cykla så säkert som möjligt är det självklart bättre att använda cykelbanan, med fart och utrustning anpassade för detta.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.

Tja, ursrpungsfrågan kan ju omformuleras till "är du dum eller är du dum", och frågan är om man har ett öppet sinne med den ingången.

Det är väl helt enkelt så att viss typ av cykling, tex träning eller jobbpendling, definieras bort med en strikt läsning av lagen.
 
Ditt resonemang förutsätter att cykelbanan skulle vara i dåligt skick? Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
Även på vägen behöver man sänka hastigheten under begränsningen, ex vid rondeller, korsningar, kurvor både i plan och profil. Eller om vägen är i dåligt skick...
Om jag räknar upp varenda riskfaktor jag råkat på längs en cykelbana/gångväg jag använde till och från jobbet året runt för några år sedan...

- Oplogat på vintern
- Grusigt på våren
- Soptunnor på cykelbanan varannan tisdag
- Småbarn på väg till skolan
- Mammor/pappor med barnvagnar
- Bilar som måste blockera hela cykelbanan för att se något innan de svänger ut på bilvägen
- Gupp vid varje infart till villafastighet

...vad mer behöver du egentligen veta för att förstå varför jag oftast valde att cykla på bilvägen intill (35 - 45 km/h beroende på vindförhållanden)?

Jag upplevde bilvägen som betydligt säkrare för mig och de som annars höll till på cykelbanan/gångvägen.

Jag tror du trollar...
 
Om jag räknar upp varenda riskfaktor jag råkat på längs en cykelbana/gångväg jag använde till och från jobbet året runt för några år sedan....
Jo fast nu har vi ju gjort en distinktion och separerat nöjesåkarna eller sportcyklarna i denna tråd.
- Oplogat på vintern
- Grusigt på våren
- Soptunnor på cykelbanan varannan tisdag
- Småbarn på väg till skolan
- Mammor/pappor med barnvagnar
- Bilar som måste blockera hela cykelbanan för att se något innan de svänger ut på bilvägen
- Gupp vid varje infart till villafastighet

...vad mer behöver du egentligen veta för att förstå varför jag oftast valde att cykla på bilvägen intill (35 - 45 km/h beroende på vindförhållanden)?

Jag upplevde bilvägen som betydligt säkrare för mig och de som annars höll till på cykelbanan/gångvägen..
Det två första gäller ju även för en väg. Soptunnor är sällan på cykelbanor utmed en länsväg då fastigheter inte ligger i direkt anslutning till dessa. De övriga handlar endast om hänsyn och uppsikt hos den som framför ett fordon eller dylikt. Den sista är inte trolig då få bosätter sig i anslutning till en länsväg och de fastigheter som ligger nära en ny väg löses in.
Jag tror du trollar...
Nopp.Gör du?
 
... och icke att förglömma

Att cykelbanor skall jämställas med parkeringsyta för bilen tror väldigt många bilister av mängden parkerade bilar längs cykelbanor att döma.
 
Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
You wish...

Skymda korsningar är mer regel än undantag på cykelbanor, för att inte tala om GC-banor. Att hålla träningstempo på dessa vore verkligen trafikfarligt.

Visst finns det cykelbanor som duger utmärkt, men långt ifrån överallt.

Saken är helt enkelt den att om man kräver att cyklister strikt skall hålla sig till cykelbanor (där de finns) med de begränsningar som detta ger, så är det inte möjligt att träna landsvägscykling utan att ordna med avlysta vägar eller särskilda polistillstånd.
 
Skymda korsningar är mer regel än undantag på cykelbanor, för att inte tala om GC-banor. Att hålla träningstempo på dessa vore verkligen trafikfarligt.
Det är ju knappast fullt ös som gäller på några andra vägar. Precis som att en bilist eller vem nu inte kan köra i 90 km/h i sitt körfält med några cyklister bredvid på höger sida.
Visst finns det cykelbanor som duger utmärkt, men långt ifrån överallt.
Jo men det är ju knappast ett argument även om det är det som är verkligheten. Det finns ju lämpliga och ej lämpliga ställen att utöva vilken hobby/träning/tävling som helst.
Saken är helt enkelt den att om man kräver att cyklister strikt skall hålla sig till cykelbanor (där de finns) med de begränsningar som detta ger, så är det inte möjligt att träna landsvägscykling utan att ordna med avlysta vägar eller särskilda polistillstånd.
Det vore väl jättebra om det vore så då andra trafikanter fick veta att här uppehålls cyklister på vägen välj annan väg eller kör max XXkm/h.

tobbe_LM sa:
Efter ett enda inlägg i tråden? Lägg av!
:D
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips