Dermizax vs gore tex

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag vet att folk säger det lite så sådär i allmänhet, men varför finns det inga riktiga tester att se? Det måste gå att bevisa med någon form av siffror också. Det är mycket personligt tyckande i branschen.

Kanske det, men hur stor är skillnaden i praktiken mellan jämförbara material? En (1) svettmolekyl i timmen? eVent och Pro-Shell riktar sig till helt olika användare.

Och nej,jag är inte i branschen.Inte i nån faktiskt...:)

peter

Det är alltid svårt att kvantifiera t.ex. "andning" hos ett plagg och samma är det med hur vattentätt det är.
Jag kan bara säga att under vissa förhållanden har Dermizax-plagg fungerat bättre än Gores motsvarigheter. Då det varit varit extra märkbart är under kalla dagar på hög höjd. Dermizaxen har "andats" väl och gjort mig mycket nöjd med funktionen. Det använda plagget är Bask Ice Rock, en jacka som varit med mig i fyra och ett halvt år och använts under ca 1000 dagar. Nu är jackan givetvis sliten till max och den är inte vattentät längre, men vad kan man begära ;)

Nöjd med Bergans Dermizax

Jag har haft Bergans Dermizax jacka och byxor i 4 år och använt sommar som vinter, på skogs- och fjällvandringar, t.o.m. på paddelturer. Jag är mycket nöjd, stället är fortfarande helt regntätt och med bra funktioner. Med hänsyn till inköpspriset ett bra köp. Jag varit sparsam med att tvätta plaggen för det tror jag sliter på impregneringen.

Hustrun köpte samtidigt en Haglöfs Goretex som inte är regntät längre. Den har varit använd mer, även som vardagsjacka, men tydligen håller inte materialet hur länge som helst.

Den enda nackdelen med Bergansplagget är att det kan kännas för varmt på fjällvandringar sommartid när solen kommer fram. Helst vill man ju inte förlora tempo genom att ta av och ta på sig för ofta. Men som allroundplagg under kyligare årstider har det fungerat över förväntan, i synnerhet när det ösregnat.

Många intressanta erfarenheter

Det är nog så att det inte finns någon jämförande vetenskapligt gjort laboratorieundersökning på alla dess membran samt kombinationen tygtyp.....designmodell...membran. Det låter sig helt enkelt inte göras tror jag. Därför att funktionen är helt beronde på materialkombinationer, utförandet och miljön mm.
Så, då återstår antagligen våra sinnen och dom är inte fy skam. Genom detta forum och andra kan man ju dela med sig av erfarenheter och på det sättet skatta funktionerna i produkterna.
Som jag sa tidigare så tror jag att valet av varumärke och t ex membran/tyg/design handlar mest om förtroende och erfarenhet. Sina egna eller andras i nämnd ordning.
Det de flesta verkar uppleva är att ett enkelt membran typ Paclite andas bättre och är smidigare än ett 3-lagers eller ett som tål vattenpelare på 20 000 - 35 000 mm utifrån - bara det en absurd siffra
20 - 30 meters vattenpelare........
Jag äger många olika typer av membranplagg med varierande funktion.
En del av dessa ......-Tex membran säger sig tåla t ex 8000 mm - dyngsur har jag blivit med en jacka bl a , och jag gick inte på botten av sjön här nere.
Itabs regnställ Packaway är inte ett membranställ - dock fungerar det superbra tycker jag. Inte en läcka än så länge...och det är prövat ordenligt. Och designen är suberbra.
Det är ett väldigt lätt och tunnt alternativ sommartid tycker jag.
När kyla-vind och alla naturens krafter vill in på skinnet...då behövs bättre grejer.
Fjällrävens jacka Fält i G-1000 väv är också en variant. Den väger f ö 1006 gram enl Fjällräven.
Dom ska förresten göra om sin hemsida och satsa på mer information.

När det gäller tvätt av membranplagg så rekommenderar Gore-Tex gärna tvätt för att upprätthålla funktionen. Jag undrar jag om samma princip gäller för alla varumärken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips