"De trodde det var sommar"

Tack för rapporten Magnus! Med tanke på att du inte nämner Lulep Vássjájågåsj, så antar jag att den inte bjöd på några svårigheter?

/Edvard

Inte problem så jag direkt kommer ihåg den :) Har för mig att jag gick runt 1000 meter där den delar upp sig på kartan och så högt var det inget problem - dock kommer jag inte ihåg om jag vadade den eller gick på snöbrygga.
Försökte oftast vada om det inte såg väldigt bra ut med snö.

Inga vad var värre än vanligt, och jag gick ensam och tog alltid det säkra före det osäkra.
Kalla nätter och inte mycket regn kanske bidrog till lite avsmältning?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Och så här snöfritt och fint var det runt Akka/Kutjaure/Padjelanta i veckan.

Bilagor

• uploadfromtaptalk1438008625046.jpg
    uploadfromtaptalk1438008625046.jpg
    31.3 KB · Visningar: 1,747
Det växlar snabbt i Sarek

Just kommit från sydvästra Sarek. Växlande väder men mycket regn och blåst. En del som skulle in i Sarvesvagge från väster vände pga hårda vindar. Kan ha ändrat sig igen, förstås. Kraftig snösmältning överallt vilket ger stora jokkar. Njoatsosvagge mycket svår eller omöjlig (Louttojåhkå). Jag råder att planera alternativ om det inte fungerar enligt första planen. Mycket snö i de höga passen, men den har gått bra att gå på. Granska noga för att undvika håligheter och försvagad snö vid vattenflöden.

Vi vet ju ganska lite om vad det var för folk. De kanske var typ ungdomar som var ute för första gången själva eller en familj med barn eller, eller, eller... De kanske inte hade så mycket erfarenhet av att vara ute eller hur man vadar en fjällå. Så det var säkert rätt av polisen att hänvisa till privat helikopterflyg för sådana situationer och polisen har säkert kunnat lugna dem och ge bra tips. Men jag tycker inte att man ska "håna" dem, när vi inte vet vad de har för bakgrund. Min kompis gjorde en fjällvandring direkt efter att hon hade tagit studenten med en kompis som var precis lika mycket novis i fjällen som hon. Ingen hade nån fjällvandrande familj i bakgrunden eller kompisar, utan de ville helt enkelt göra det (vilket jag tycker är helt fantastiskt). Men efter 2 dagar märkte de att deras ryggsäckar var alldeles för tynga och dessutom skavsår och annat som gjorde ont. De var mentalt och kroppsligt helt slut av något som framstår för mig som petitesser, men som var för dem så mycket mer, eftersom de inte visste hur de skulle ta sig vidare helt "själv" uppe i fjällen på Kungsleden. Lyckligtvis kom det 2 killar förbi som tog de med sig till nästa stuga och bar ryggsäckarna åt dem. Sedan fick de beställa en helikopter därifrån, så det gick ju bra. Men de hade ju igen koll på att det finns denna möjlighet. Så situationen framstod ju för dem mycket mer allvarlig än vad vi erfarna fjällvandrare kan se i det. De kunde ju inte se från sin position hur detta ska sluta, och kanske var det något liknande för dem som nu var i fjällen och ringde polisen?

Status Sarek

Hej!

Nu har vi bokat tågbiljetter med destination Sarek i slutet av nästa vecka. Planen är att vandra Aktse, övre vägen i Rapadalen (1000m-nivån), Snavvavagge, Ruohtesvagge osv. Tänkte därför kolla om det finns någon som varit i trakterna nyligen? Lulep Vássjájågåsj verkar vara OK, om det inte är så att den tidigare passerats på snöbrygga som inte finns längre? Hur ser det ut före man kommer till Skårkistugan? Kan man vandra längs Ráhpaädno eller är man förpassad till stigen i skogen? Gissar att det är lite för tidigt för att slippa myggen, så myggnätet åker nog med. Slutligen undrar jag vad status är på Tjåggnårisjåhkå?

Tack på förhand!

/Edvard

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips