STF Tältavgift

Om jag använder STFs faciliteter betalar jag naturligtvis för det. Jag ser inte att avgiften på något sätt är oresonlig. Det finns gott om ställen att tälta på om man inte vill betala.

Däremot kan det nog diskuteras vilka legala möjligheter STF har att driva in en avgift om du tältar i terrängen en bit ifrån en fjällstation.

Slår du upp tältet på en förberedd tältplats bör du nog betala -- men på andra ställen i närheten blir det nog mer att se som "allemansrätt" och de regler som gäller där.
 
Nu har jag fått svar av STF och FAQ stämmer, man ska bara betala serviceavgift om man utnyttjar STF Fjällstugas/Fjällstations faciliteter.

Om man av någon anledning bara vill tälta så kostar det inget.

Enklast är väl om vi, som STF, slutar kalla det tältavgift och istället kallar det serviceavgift.

Namnlös.jpg


Sen förstår jag att STF vill att man utnyttjar deras service och betalar för det, men om någon av nån anledning vill ha nära till säkerhet så ska man inte behöva betala för det. Bra STF!
 
Nu har jag fått svar av STF och FAQ stämmer, man ska bara betala serviceavgift om man utnyttjar STF Fjällstugas/Fjällstations faciliteter.

Om man av någon anledning bara vill tälta så kostar det inget.

Enklast är väl om vi, som STF, slutar kalla det tältavgift och istället kallar det serviceavgift.

Visa bilaga 38260

Sen förstår jag att STF vill att man utnyttjar deras service och betalar för det, men om någon av nån anledning vill ha nära till säkerhet så ska man inte behöva betala för det. Bra STF!

Vilket otroligt drygt svar från STF!
 
STF ogillar säkert grovt att dom inte får kräva in ”tältavgifter” …

Däremot var de två stugvärdar jag pratade med i somras mycket trevliga och menade att så klart ingen ska behöva betala för att gå på dass & handla i butiken.

Ja det gör de ju säkert, men att svara sådär ifrågasättande och insinuerande vid en kundkontakt är ju tämligen oprofessionellt =)
 
Jag tycker att mycket verkar handla om ärlighet och att stugvärdarna är trevliga och litar på en. Jag kan inte föreställa mig en stugvärd som kommer och kräver kvitto på att man har betalat om man sitter i köket. De kan kanske fråga om de inte minns och då är man ärlig. Självklart betalar man för sig om man utnyttjar köket.
 
Jag tycker att mycket verkar handla om ärlighet och att stugvärdarna är trevliga och litar på en. Jag kan inte föreställa mig en stugvärd som kommer och kräver kvitto på att man har betalat om man sitter i köket. De kan kanske fråga om de inte minns och då är man ärlig. Självklart betalar man för sig om man utnyttjar köket.

Jag menade att stugvärdarna var mycket trevliga och hade inga problem med att någon tältade i närområdet.
Dom upplyste om att det var OK till folk som kom

Så får STF in några hundringar i butiken i stället :)
 
Ilandsproblem.

Om man inte har något intresse av att utnyttja fjällstation eller fjällstugas service som tex kök och toalett, varför då envisas med att tälta omkring dessa ?

Vill man inte betala så är det väl bara att hålla sig därifrån.
 
Ilandsproblem.

Om man inte har något intresse av att utnyttja fjällstation eller fjällstugas service som tex kök och toalett, varför då envisas med att tälta omkring dessa ?

Vill man inte betala så är det väl bara att hålla sig därifrån.

Jag bryr mig som sagt inte om varför någon vill tälta där, men ville informera om att dom inte ska behöva betala i onödan.
 
Man kan ju som sagt var fråga sig varför någon skulle tälta just vid en fjällstuga/station utom för just faciliteterna där.

OM någon däremot tältar precis vid fjällstuga/station så är det däremot tämligen olämpligt att inte utnyttja stationen/stugans dass/toaletter. Övrig service kan man avstå från.
 
Det har väl redan besvarats här i tråden? Man kanske vill tälta där enbart för att ha lite extra trygghet.

Visst, det är kanske lika tryggt att tälta 500 m bort, men det finns kanske inga lämpliga tältplatser där?
 
Det har väl redan besvarats här i tråden? Man kanske vill tälta där enbart för att ha lite extra trygghet.

Visst, det är kanske lika tryggt att tälta 500 m bort, men det finns kanske inga lämpliga tältplatser där?

Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men det var andra meningen i mitt inlägg som var budskapet, inte den första. (Skriftlig kommunikation är svårt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
martinhedman Tältavgift? :) Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.