STF Tältavgift

Om man inte vill använda stugornas service varför envisas man då med att tälta just där? Det finns ju tusentals andra tältplatser på trevliga ställen.

Jag gjorde det på en vandring 2020 då jag gick med min bästa väns 12-åriga dotter och mitt på en 90 mils vandring får en stressfraktur i foten som ledde till ett mellanfotsben som gick tvärt av.
Vi hade kök, tält & mat men det kändes som en bra idé att vakna nära en stuga om jag inte kunde gå på foten nästa dag ...

Vanligare så kan det nog vara trevligt för nybörjare att känna en viss trygghet, även om dom vill vara självförsörjande.

Personligen så bryr jag mig inte om varför någon vill tälta där, jag tycker det är orimligt att ta betalt för något som inte används.

Sen att STF ändrat regeln (åtminstone enligt deras skylt vid STF Sylarna) kan nog bero på den tveksamma rätten att ta betalt för tältning på mark som STF inte äger .... Allemansrätten gäller ju även inom synhåll från en STF-anläggning.
 
Jag gjorde det på en vandring 2020 då jag gick med min bästa väns 12-åriga dotter och mitt på en 90 mils vandring får en stressfraktur i foten som ledde till ett mellanfotsben som gick tvärt av.
Vi hade kök, tält & mat men det kändes som en bra idé att vakna nära en stuga om jag inte kunde gå på foten nästa dag ...

Vanligare så kan det nog vara trevligt för nybörjare att känna en viss trygghet, även om dom vill vara självförsörjande.

Personligen så bryr jag mig inte om varför någon vill tälta där, jag tycker det är orimligt att ta betalt för något som inte används.

Sen att STF ändrat regeln (åtminstone enligt deras skylt vid STF Sylarna) kan nog bero på den tveksamma rätten att ta betalt för tältning på mark som STF inte äger .... Allemansrätten gäller ju även inom synhåll från en STF-anläggning.

Håller helt med. Är man osäker och nybörjare så är det klokt att tälta i närheten av säkerhet.

Om man utöver det använder sig av dass, butik eller sophantering så tycker jag det är en självklarhet att bidra till att vi även i framtiden ska kunna nyttja STFs stugor.
 
Håller helt med. Är man osäker och nybörjare så är det klokt att tälta i närheten av säkerhet.

Om man utöver det använder sig av dass, butik eller sophantering så tycker jag det är en självklarhet att bidra till att vi även i framtiden ska kunna nyttja STFs stugor.

Då är vi helt överens:) klart man ska betala om man vill använda självhushåll, torkrum, hänga inne på kvällen osv osv.

Men att ta betalt för att någon bara tältar har varit en girig verksamhet med tveksamt lagligt stöd.
 
Personligen så bryr jag mig inte om varför någon vill tälta där, jag tycker det är orimligt att ta betalt för något som inte används.

Jag antar att de resonerar som så att om folk tältar där utan att använda faciliteterna så tar de upp plats som annars skulle användas av folk som är beredda att betala.

Frågan är i hur stor utsträckning allemansrätten gäller invid stugorna, allemansrätten gäller väl inte om det räknas som "anläggning"? Men utanför anläggningen gäller såklart allemansrätten.
 
Även om man inte använder något alls, så "snyltar man ju på tryggheten och bekvämligheten".
Visserligen kanske den som bara "vandrar förbi" inte betalare något alls, men kan ändå utnyttja toa, vatten, värme, butik och annan service helt gratis, eller en dagavgift om man vill inkludera köket och ev andra faciliteter.
Men stannar man över natten så är väl en något högre avgift rimlig, för man kan ju anta att man inte bara av en slump valde att tälta inom 100 meter från en station, och även om man då väljer att inte alls gå in eller utnyttja den så har man ju det valet inom räckhåll med sitt val av tältplats?

Om man är så vilse att man inte siktande på stugan/stationen och råkade tälta vid dess vägg så borde man vara glad att det blev så och gärna betala. STF kan inte räknas som en fri nyttighet för vem som helst, men nog har de flesta som tar sig dit råd att bidra med sin del av kostnaden (annars finns det ju terräng helt utan STF).
 
Har som jag skrivit tidigare mailat STF för att få reda på vilken av deras webbsidor som visar korrekt information, deras FAQ om tältning vid STF stugor/stationer eller deras sida om att betala i fjällstugor.

Spelar ingen roll vad jag/vi tycker om hur det borde vara .. min poäng var att om STF ändrat sina regler så ville jag informera andra vandrare om det så att man inte betalar i onödan för tjänster man inte utnyttjar.

När jag får svar från STF så postar jag det här så att vi vet vad som gäller.
 
Rätt information ska vara rätt information.

Sedan betalar jag om jag ska göra det.
Absolut! STF kan förtydliga texten ännu mer tror jag.

Jag ser dock inte riktigt att de beskriver att det finns ett alternativ "tälta vid fjällstation utan tillgång till service" i deras prislista eller instruktion (då får man välja att tälta lite avsides istället). Men med ordklyverier kan man kanske påstå att man vill tolka det som att det finns alternativ. För mig är det ett paket med tält och service som de beskriver i priset.

Uttrycket "Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift." tolkar jag som:
Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och DÄRMED vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift.

(Inte som "Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer MEN DESSUTOM vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift.")

De kan som sagt formulera sig tydligare så behöver ingen vara osäker.
 
Brukar det inte finnas en tältplats bredvid stugan, där betalande tältare tältar? Det är väl rimligt att betrakta den som en avgiftsbelagd campingplats, med tillgång till service?
 
Jag antar att de resonerar som så att om folk tältar där utan att använda faciliteterna så tar de upp plats som annars skulle användas av folk som är beredda att betala.
Kannske även detta, men jag tror mer att de inte vill kolla hela tiden om de tältare som sittar i stugan har betalt eller bara tältar bredvid stugan. Kan ju vara gannska många tältare längs exempelsvis norra delan av Kungsleden.
Samma som med avgift för bastun för många år sen när man fick betala extra för den innan den var med på priset.
Har som jag skrivit tidigare mailat STF för att få reda på vilken av deras webbsidor som visar korrekt information, deras FAQ om tältning vid STF stugor/stationer eller deras sida om att betala i fjällstugor.
Att tänka på at updatera all information på en websida om man ändrar något är viktigt men ibland vet man ja inte alls var man har skrivit om detta, så att maila dom är en bra initiativ.
Rätt information ska vara rätt information.

Sedan betalar jag om jag ska göra det.
(y)

Henning
 
Absolut! STF kan förtydliga texten ännu mer tror jag.

Jag ser dock inte riktigt att de beskriver att det finns ett alternativ "tälta vid fjällstation utan tillgång till service" i deras prislista eller instruktion (då får man välja att tälta lite avsides istället). Men med ordklyverier kan man kanske påstå att man vill tolka det som att det finns alternativ. För mig är det ett paket med tält och service som de beskriver i priset.

Uttrycket "Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift." tolkar jag som:
Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och DÄRMED vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift.

(Inte som "Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer MEN DESSUTOM vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift.")

De kan som sagt formulera sig tydligare så behöver ingen vara osäker.

Fanns som jag skrev tidigare en skylt vid STF Sylarna som påpekade att man skulle betala om man ville utnyttja stationen, inte ett ord om att det var obligatoriskt. Samma sak sa stugvärdar vid två olika fjällstugor.

Så jag misstänker att STF FAQ har den korrekta informationen:

Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor.
 
Jag tolkar det fortfarande som att man då har alternativet att inte betala, och då får man inte utnyttja servicen och får vackert tälta på annan plats. Inledningens "tälta i fjällen och STFs fjällstationer" är ju inte helt utan en massa olika möjligheter till tolkning heller.

Men det är otydligt när det kan tolkas olika, och ett förtydligande är efterlängtat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
martinhedman Tältavgift? :) Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.