"De trodde det var sommar"

Bra karta över Vindelfjällen och stugorna
http://www.vindelfjallen.se/wp-content/uploads/2012/05/bvltOOG5.pdf

Blåhammaren rapporterar på FB
https://www.facebook.com/blahammaren?fref=nf
"Idag, onsdag, har vi skickat några löpare längs med leden från Blåhammaren mot Sylarna samt Blåhammaren mot Storulvån.
Leden mot Storulvån finns det fortfarande stora snöfält, ca 4-5km härifrån kommer sommarleden fram. Vadet vid Ulvåtjärn var idag fint och går att gå över utan problem.
Leden mot Sylarna ca 2km härifrån syns sommarleden, med många snöfält efteråt. Bäcken syns inte än ca 4 km härifrån, som man kan behöva vada över.
Vi rekommenderar starkt att följa med i väderprognoser, det tinar upp väldigt, väldigt snabbt nu och kan vara mycket blött på sina håll. Ta med er karta och kompass. Kom ihåg att vädret slår om snabbt och att det vi sett idag kan vara annorlunda imorgon. Ses på fjället!"

11403502_995059440527805_1413876745711820175_n.jpg
 
Skall man vara orolig inför vandring i Sarek i Juli - vet inte om det finns någon bra site eller tråd härinne där snöläget och vattenläget rapporteras?

Det har visst blivit den här tråden som behandlar snöläget. Kanske lite svårfunnet om någon letar efter info för första gången. När det gäller Sarek i juli så beror det bland annat på vad som händer nu i juni - det förväntas varmare väder till helgen, men inget extremt. Det borde dock smälta undan ganska mycket på grund av det. Blir det sedan svalare igen gissar jag att det under juli kan ligga mycket snö kvar på nivåer på omkring 1200 meter, t ex Luohttoláhko.

Sedan är det pålyftsbroarna (Gådokjåhkå och vid Skarja). Ska man upp nu omkring månadsskiftet bör man kolla att de kommit på plats (meddelande om detta finns på webben, se artikeln från Länsstyrelsen här på Utsidan den 9 juni). Förutom den försening man redan talat om kan eventuellt dåligt väder göra att det blir ytterligare några dagars försening.
 
Det har visst blivit den här tråden som behandlar snöläget. Kanske lite svårfunnet om någon letar efter info för första gången. När det gäller Sarek i juli så beror det bland annat på vad som händer nu i juni - det förväntas varmare väder till helgen, men inget extremt. Det borde dock smälta undan ganska mycket på grund av det. Blir det sedan svalare igen gissar jag att det under juli kan ligga mycket snö kvar på nivåer på omkring 1200 meter, t ex Luohttoláhko.

Vi kanske skall starta en separat tråd, det är ju säkerhet det handlar om, hur snöläget är och vad man förberett sig för. Jag tänkte köra lågskor och tarp, känns ju inte direkt så smart som det ser ut just nu ;)
 
Kollade just på Twitter. Sunset Relay, det internationella lopp som ska äga rum 21-25 juni mellan Luleå, Hemavan, Abisko (på Kungsleden alltså) och tillbaka till Luleå, postade igår kväll (3 dagar före start):
https://twitter.com/SunsetRelay/status/611622710737793024

"Our reco team found snow on our way. We will have to modify our route a little bit"

Jag blir mycket imponerad om någon klarar av att avverka Kungsleden på mindre än ett par dagar. Sedan det där att cykla 40 mil på under 13 timmar.
 
Abisko om ett par timmar sen bär det av mot Kebne och Nikkaluokta.
Håller tummarna att snöskor och damasker är tillräckligt för Tjäktjapasset.
Uppdaterar läget när vi kommit tillbaka till civilisation!
 
Smältvatten?

Det gör man (eller iaf jag), problemet är att dom flesta av oss måste boka semestrar etc ganska tidigt i förväg.

Jag och en vän tänkte försöka gå Abisko-Nikkoluokta from 15 juni, och läste på och googlade ganska rigoröst innan vi bokade våra (ombokningsbara) biljetter. Kollar man igenom tidigare ämnen verkar konsensus vara att det ska vara ganska OK från mitten av juni, även om det kan vara kämpigt delar av sträckan. Vi har till och med valt att gå lite extra tidigt för att ha en chans att hinna före myggen (jag är allergiker).

Det är omöjligt att hitta någon bestämd gräns för när det är möjligt att ge sig ut på äventyr, helt enkelt för att förhållandena varierar så kraftigt både från år till år och vecka till vecka. Det jag (och många andra) försöker göra är att göra en sammanlagd bedömning av den information som finns tillgänglig och helt enkelt vara lite flexibel när man väl ger sig av.

Sitter lite i samma läge, jag och tjejen har en planerad Abisko-Nikkavandring från 30 juni och undrar lite på vilka sätt moder Natur kan sätta käppar i hjulet för en. Det är ju trots allt över en vecka dit så har vi tur har snön smält undan till framkomlighet, men allt det däringa smältvattnet måste ju ta vägen någonstans också. Hur ser det ut med vadställen längs "Fjällens E6:a"? Kan det bli ett problem att jokkar blir forsar och man måste vända?
 
Följde Sunset Relay hela dan igår på Twitter och hoppades på att få info om hur mycket snö det var på sträckan Hemavan -Ammarnäs. Det visade sig att de inte springer på snön.

Intervju med Häggström som sprang den sträckan:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/unik-stafett-i-midnattssolen

" Det är för mycket snö på delar av sträckan så istället för att springa 77 kilometer blir det bara cirka 35, säger han.

Det är bitvis stora snöfält som på grund av den sena våren ställer till det. En medföljande helikopter kommer att flyga honom över de största snöfälten."

Ok jag åker imorgon så det är väl bara att gå upp och kolla läget själv.
 
Med en så sen avsmältning är det blött där snön lämnat. Över snöfält är skidor färdmedlet. Omväljer man lägre fjäll kan man komma runt den sena avsmältningen. Den som inte rättar sig efter föret får lida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.