Damsele eller inte?

Hej tjejer!

Ska köpa mitt första sele och undrar vikten av att välja ett dam- eller unisex-sele? Vad har ni och är det viktigt att det är just ett damsele?
När jag gick kurs och tog det gröna kortet hade jag Petzl Corax sele som kändes bra. Detta är dock inte ett damsele vad jag har förstått även om jag är sugen på att köpa det.
Så tips och rekommendationer tas gärna emot! =)

/Bella

Damselar har i regel mindre midja jämfört med benstorlek, och midjan sitter liksom högre upp än jämfört med en herrsele. Hur ser du ut? (Ärligt talat, prova sele i butiken?)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det som är viktigt är att selen passar dig.
Det är kanske mer sannolikt att en damsele passar en kvinna och "unisex" betyder som bekant ofta "herrformad", men alla sådana spekulationer är ointressanta jämfört med hur selen passar din kropp.

Hitta en sele som...
Prio ett: Sitter säkert (över höftbenet, glider inte ned, ungefär plats för en hand innanför benslingorna)
Prio två: inte känns alltför obekväm att hänga i. (Testa!)
Prio tre: passar den typ av klättring du tänkt dig. (Fast de flesta funkar till det mesta)
Prio fyra: har ett vettigt pris.

Sök på forumet. Det finns ganska många trådar om selar. Det mesta är besvarat bättre än såhär.

Har helt normal kroppsbyggnad om något smal midja. Saken är ju just den att Petzl Corax passar perfekt i stl 1 (S-M). Har fallit i det flertal gånger och sitter som en smäck i midjan, har då dragit åt max. På Klättercentret finns det att köpa damselen där det inte går att justera benen, vilket inte är ett alternativ.
Någon som kan rekommendera en någon butik i Stockholm som har ett större utbud på damsele? Var igår på Decathlon som hade herrselen och unisex. Provade då på nytt Petzl Corax sele som sitter bra men blev osäker just för att det inte var ett damsele....

Jag är kvinna men båda mina selar är för män (eller unisex,dam är de i alla fall inte). Det är helt ointressant om det herr eller dam, är den skön så är det bra. Vill man ha ställbara ben, stora eller små utrustningsöglor osv är vida viktigare än om det är herr- eller damsele.

Tack för råd och kommentarer! Åkte till AddNature och köpte damsele... =D
Den främsta skillnaden mellan dam- och herrselen är att damselet är mindre i midjan, har längre centralloop och bredare benslingor i relation till midjemåttet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips