Siellavagge?
Snygg karta!
Siellavagge?
Siellavagge?
Ja, verkligen tjusig! Letar efter ett årtal men jag är väl för hungrig så att jag inte kan fokusera ordentligt. Inser i och med denna karta att det är starka krafter i farten på Utsidan som jobbar hårt för att få dalen till något annat än Láddjuvággi.Nåja, fortfarande så diskuterar sakkunniga fjällexperter huruvida vissa namn verkligen borde vara dem som står på kartan idag. Vi har säkert inte sett den sista ändringen än. I exempelvis Darregájsse vid Kvikkjokk har två toppar nyligen bytt plats. Vem som är ytterst ansvarig för denna omvälvande rockad har jag ingen aning om.
Det som på de äldre kartorna benämns Siellavagge är rejält smalare än Láddjuvagge öster därom. Siellavagge skulle kunna vara just en smalare del av huvuddalen.
Det som gör det eventuellt lite svårare begreppsmässigt är att så många sidodalar avknoppas från Láddjuvagge och går över till Tjätkavagge.
Dels Singivagge men också avstickare NV och SV från pasströskeln på ca 830 möh i väster. Den lägsta övergången är rakt västerut från pasströskeln. Jag kan köpa att den sist nämnda sträckningen kallas Láddjuvagge hela vägen till Singistugorna. Men vad säger samerna?
Thure
Finns med i STFs resehandbok för Norra Lappland, utgiven 1932. (andra upplagan) Med angivande att den är hämtad från Svenska Turistföreningens Atlas över Sverige. I första upplagan, utgiven 1921 finns den ej med.
/B