Cyklister över allt

Man får iaf gå på cykelbanor, men på vänster sida mot färdriktningen som på bilväg.

Man får gå på kombinerade gång- och cykelbanor och då ska man gå på vänster sida. Skyldigheten att hålla vänster på dessa kom till 2018.
På renodlad cykelbana ska man inte gå, lika lite som man som vuxen ska cykla på gångbana.
Separerade trafikslag leder till färre olyckor.

/Patrik
 
Man får gå på kombinerade gång- och cykelbanor och då ska man gå på vänster sida. Skyldigheten att hålla vänster på dessa kom till 2018.
På renodlad cykelbana ska man inte gå, lika lite som man som vuxen ska cykla på gångbana.
Separerade trafikslag leder till färre olyckor.

/Patrik
jo, man får gå på renodlade cykelbanor. läs första punkten i min länk ovan. finns iof ett tillägg "om inga gångbanor finnes", men det låter som en tolkningsfråga.
 
jo, man får gå på renodlade cykelbanor. läs första punkten i min länk ovan. finns iof ett tillägg "om inga gångbanor finnes", men det låter som en tolkningsfråga.

I praktiken får man inte gå på renodlade cykelbanor eftersom det i Sverige bara byggs kombinerad gång- och cykelbana eller renodlad cykelbana om det också byggs en gångbana.
 
jo, man får gå på renodlade cykelbanor. läs första punkten i min länk ovan. finns iof ett tillägg "om inga gångbanor finnes", men det låter som en tolkningsfråga.

Ja, du har rätt, även om det är i grunden förbjudet att gå på cykelbana och som Benji skriver så är undantaget sällan applicerbart då det oftast finns en gångbana eller så är det en kombinerad GC-väg.

Fel av mej och tack för förtydligandet!

/Patrik
 
Herregud vilka lagar vi har.
Följd fråga, får man springa på en gågata eller blir det gatlopp och man måste söka tillstånd för arrangemang då?
Behöver den frågan verkligen ställas? Springer man så är man inte fordonstrafikant. Men det är förnuftigast att undvika löpning på gågator där trafiksituationen ofta är närmast kaotisk.
 
I praktiken får man inte gå på renodlade cykelbanor eftersom det i Sverige bara byggs kombinerad gång- och cykelbana eller renodlad cykelbana om det också byggs en gångbana.
kan väl finnas gamla?

sen över vissa broar saknas ibland gångbana vilket jag kan tycka va lite märkligt, men de jag tänker på har iof gångförbudsskylt också, men hur tänker man där? ta en taxi över eller? (strängnäsbron och hjulstabron)
 
kan väl finnas gamla?

sen över vissa broar saknas ibland gångbana vilket jag kan tycka va lite märkligt, men de jag tänker på har iof gångförbudsskylt också, men hur tänker man där? ta en taxi över eller? (strängnäsbron och hjulstabron)

Finns ingen gångbana och dessutom skylt som påtalar förbjudet för gående får såklart gående välja annan väg. Det är inte någon rättighet att gå överallt. Du får tex inte gå på motorväg . Nej, allemansrätten gäller inte på motorvägar, den gäller i skog och mark.

Det är väl inte så konstigt, är det trångt är det farligt att blanda olika traifkslag, lika lite som bilar får köra på gångbana så får inte gående gå på vissa vägar, t ex motorvägar.

Ibland får man samsas och ibland är det säkrare att inte blanda trafikslag.

/Patrik
 
Om man först behöver plugga ur en körkortsbok för att förstå hur man cyklar korrekt är det då inte läge att införa körkort för cykel?

Skulle man ha körkort för cykel skulle polisen behöva följa upp efterlevnaden (att alla cyklister har cykelkörkort) och jag tycker nog att det finsn vikitgare brott att beivra, både i trafiken och inom andra områden. Dessutom skulle det nog hindra vissa från avv cykla och det är dumt tycker jag.

Alternativet är att cykla endast där du känner dig säker på att det är tillåtet och leda cykeln där det är tveksamt eller uppenbart förbjudet.

Trafik kan vara enkelt men ibland en väldigt komplex miljö som kräver sin fordonsförare. Jag hoppas många vill cykla av både miljö- och hälsoskäl men på rätt ställen.

De med bilkörkort håller väl sig uppdaterade på nya trafikrelger, oftast meddelas de viktga ändringar i tidnignsartiklar och i radio- och tv-inslag när de införs. Ser man en ny skylt som man inte är säker på får man väl hem och söka på nätet vad den innebär.

/Patrik
 
Härligt med alla cyklister i skogen! 👍🏻
Så mycket slitage blir det inte om man cyklar torrt.
Är det blött så blir det både fula däckspår och skospår

Nog är det väl så att vandrarna har slitit upp denna stig från början, så då kan man inte vara missunsam, är min uppfattning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.