Cyklister över allt

Herregud vilka lagar vi har.
Följd fråga, får man springa på en gågata eller blir det gatlopp och man måste söka tillstånd för arrangemang då? Hur är det med skateboarden, måste jag hålla gång fart på den med? Hehe
Ska man behöva ta körkort för att cykla, räcker inte hänsyn och sunt förnuft längre för ett sådant enkelt transportmedel.

Problemet med sunt förnuft är att det betyder olika saker för olika människor och dörför har vi skrivna lagar som förhoppningsvis ska spegla vad som är bäst för samhället i stort.

Tydlig skyltning ger också indikation om vad man kan vänta sig bakom skylten, snabbcyklare eller inte.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Herregud vilka lagar vi har.
Följd fråga, får man springa på en gågata eller blir det gatlopp och man måste söka tillstånd för arrangemang då? Hur är det med skateboarden, måste jag hålla gång fart på den med? Hehe
Ska man behöva ta körkort för att cykla, räcker inte hänsyn och sunt förnuft längre för ett sådant enkelt transportmedel.
Vore intressant att ta del av ditt förslag till hur lagstiftningen bör se ut.
 
Tycker oxå det är onödigt krångligt för cyklister. Ingen kan väl hålla reda på exakt vad som gäller vid rondeller, cykelpassager, cykelöverfarter, gång - gångcykel -cykel - vägar osv.

Har man inte koll på lagar och regler utsätter man sig själv och andra för fara genom att inte bete sig som förväntat, dvs enligt lag. Lagar och regler finns att läsa på webben, ändringar brukar dyka upp i media: tv, tidningar osv.
Att hålla sig uppdaterad på regler inom områden man är aktiv, är inte för mycket begärt tycker jag.
De finns av anledingar som kan vara säkerhet och smidighet, kanske inte för den enskilde, men för kollektivet/samhället.

/Patrik
 
OBS det var cykling utanför stigar rakt ut i terrängen som skulle diskuteras och hur det störde djur och de som vill gå lite avskilt på en markerad Gångstråk ej MTB med.TS startare finns en andra forum som ej spårar ur och där moderator går in och styrupp.
 
Kan inte tänka mig att det finns en enda cyklist i skogen som fått böter nån gång. Brukar inte va så många trafikpoliser i skogen, så det är anarki som gäller. Brukar sällan va några problem iof tycker jag, förutom fula hjulspår och onödiga markeringar. Är det en trång stig och nån kommer farande bakom en på cykel, så är det hans problem att ta sig förbi - inte den som går där. Tror han att han ska komma förbi utan att sänka farten och visa hänsyn, så tror han fel. Då ignorerar man honom, precis som man gör i trafiken när BMW:arna kommer och hetsar.
 
OBS det var cykling utanför stigar rakt ut i terrängen som skulle diskuteras och hur det störde djur och de som vill gå lite avskilt på en markerad Gångstråk ej MTB med.TS startare finns en andra forum som ej spårar ur och där moderator går in och styrupp.

Jag tolkar frågan i inlägg 1 i denna tråd som det handlar om cykling på stigar i området och att det är skyltat olika och att frågan INTE rör cykling i terrängen. I terrängen kompletteras trafikförordningen (enl §1) av terrängkörningslagen, terrängkörningsförordningen och även allemansrätten (undnatag militär och räddningstjänst).

/Patrik
 
Vi som har viplash efter att blivit påkörda bakifrån på motorväg utan att personen fick någon påföljd kanske ej ˋbråkar´utan går undan vid fara för fler skador.
 
Vore intressant att ta del av ditt förslag till hur lagstiftningen bör se ut.
En tydlig skylt räcker så man slipper gissa att en blå gubbe med ett barn betyder att man inte får cykla där om man är gammal. Dessutom trodde jag att åldersdiskriminering var ett lagbrott i sig, så det blir rätt långsökt att tolka den skylten så.
På vissa vandringsleder finns en skylt med ett stäck över en cykel. Skriv bara under (Gäller ej barn under 8år) så blir det tydligt.

Har man inte koll på lagar och regler utsätter man sig själv och andra för fara genom att inte bete sig som förväntat, dvs enligt lag. Lagar och regler finns att läsa på webben, ändringar brukar dyka upp i media: tv, tidningar osv.
Att hålla sig uppdaterad på regler inom områden man är aktiv, är inte för mycket begärt tycker jag.
De finns av anledingar som kan vara säkerhet och smidighet, kanske inte för den enskilde, men för kollektivet/samhället.

/Patrik
Tyvärr man förstår knappt det byråkratiskt språk som används i lagböcker, så nu behöver vi en juristutbildning också, och jag som bara ville cykla till jobbet för att busskortet blivit så dyrt :LOL:

Man förbjöd nyligen elsparkcykel på gångväg, Jag ser att man fortfarande kör lika friskt med elsparkcyklar där, än värre man kör bil, moped och motorcykel på gångvägar långt över gånghastighet. Häromkring förväntas man snarare att det bryts mot förordningar.
 
En tydlig skylt räcker så man slipper gissa att en blå gubbe med ett barn betyder att man inte får cykla där om man är gammal. Dessutom trodde jag att åldersdiskriminering var ett lagbrott i sig, så det blir rätt långsökt att tolka den skylten så.
På vissa vandringsleder finns en skylt med ett stäck över en cykel. Skriv bara under (Gäller ej barn under 8år) så blir det tydligt.


Tyvärr man förstår knappt det byråkratiskt språk som används i lagböcker, så nu behöver vi en juristutbildning också, och jag som bara ville cykla till jobbet för att busskortet blivit så dyrt :LOL:

Man förbjöd nyligen elsparkcykel på gångväg, Jag ser att man fortfarande kör lika friskt med elsparkcyklar där, än värre man kör bil, moped och motorcykel på gångvägar långt över gånghastighet. Häromkring förväntas man snarare att det bryts mot förordningar.

Tycker man lagtext är svår att läsa finns gott om sidor som beskriver det på mer vanlig svenska, googlar jag trafikregler cykel får jag tex följande träffar, skrivna på ganska vanlig svenska:



ntf har även ett RSSflöde om uppdateringar av lagar och regler.

Jag bedömmer dessa sidor som är myndighetssidor eller stor känd intresseorganistaion som mycket trovärdiga och rättvisande.

Lite OT:
Glöm inte kramas i traifken som Sven Melander (RIP) skojade om i Nöjesmassakern

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.