Cyklister över allt

Vad är alternativet till att använda ringklocka i skogen? Att smyga upp bakom (min cykel är rätt tyst även i skogen) och göra framförvarande uppmärksammad på sin närvaro brukar, även om man i det närmaste har stannat, skapa ett onödigt överraskningsmoment. Att ropa något klämkäckt på lagom avstånd upplevs förmodligen som mer provocerande.

Oavsett vem som har företräde så är det ofta flera gånger enklare för en fotgängare att ta ett steg åt sidan och släppa förbi en cyklist, än för cyklisten att cykla ut i det berömda blåbärsriset. Är det verkligen så hemskt att underlätta livet för en cyklist som tidigt visat sin närvaro genom ringklocka, och sedan får smyga förbi på stigen efter att ha anpassat sin hastighet för att passera på ett säkert sätt (här förutsätter jag en ömsesidighet även om jag vet att det finns cyklister med dåligt hyfs).
När jag möter cyklister på skogsstigar brukar jag gå åt sidan. Jag tänker som du: det är enklare för mig att gå åt sidan. Nästan alltid får jag ett tack.
 
Kombinerade gång- och cykelbanor är en dålig idé och det oavsett om de ligger i stan eller ute i skogen. Livsfarliga blir de om långsamma flanörer blandas med memils.
 
Kombinerade gång- och cykelbanor är en dålig idé och det oavsett om de ligger i stan eller ute i skogen. Livsfarliga blir de om långsamma flanörer blandas med memils.

Håller helt med, att blanda traifklsag med sotr skilland i hastighet är inte bra: gående och cyklister med eller utan elassistans), cykliter och bilister, traktorer (med eller utan a före) på vägar med hög hastighetsbegränsning osv
Men tyvärr medger inte svensk ekonomi att vi byggar dedikerade vägar för respektive trafikslag, så vi måste kunna samsas och här kommer trafiklagarna in och reglerar samspelet, så det ska bli så säkert och smidigt som möjligt. När folk igonerar relgerna blir det osäkrare och/eller osmidigare för helheten.

/Patrik
 
Jag har funderat mycket över det här med problemet med cyklister på stigar. I Änggårdsbergen, Göteborg där jag har gått och sprungit mycket har jag aldrig haft några problem med cyklister, alla jag har mött har varit trevliga och tagit mycket hänsyn. Nu upptäckte jag att länsstyrelsen tycker det är så mycket problem med cykling att de undantagit en bra bit ( kanske 20 - 25 %) av området helt från cykling och i övrigt begränsat cyklingen till anlagda leder under vinterhalvåret. Vinterbegränsningen kan jag förstå, vinter i Göteborg betyder nästa alltid leriga stigar och på sådana sliter nog cyklarna mer än vandrare, men det område som är totalt förbudsområde omfattar även något som närmast är en väg och restriktionen motiveras med att människor är rädda för cyklarna. Jag har svårt att tänka mig att det finns SÅ många mountainbike-idioter som jag bara inte har träffat, är det bara de som är mot cykling som har delgett länsstyrelsen sina synpunkter? Jag har också två andra funderingar, det andra stadsnära friluftsområdet i Göteborg, Delsjön, har totalt cykelförbud på stigar inom Göteborgs kommun, med begränsningarna även i Änggårdsbergen blir det risk att den område dit cyklisterna hänvisas blir alldeles för fullt med cyklar och då blir man tvungen att förbjuda även där. Den andra handlar om vad man egentligen måste ta reda på om reglerna för ett område: det här är ett område jag varit i under många år och i början kollade jag naturligtvis upp om man fick cykla en bit in i området för att t.ex. utgå därifrån för att ta några naturpasskontroller eller liknande, men jag kollar inte varje gång jag skall ut och springa om reglerna ändrats. Nu har jag ju en standardcykel och de meter på stig jag cyklar på ett år är lätt räknade, men den stora gångvägen nom förbudsområdet har jag cyklat på många gånger, tror dock inte jag gjort det sedan förbudet inträdde, men någon skylt har jag inte sett från det håller jag brukar komma, jag upptäckte förbudet på en skylt vid en annan ingång i området.
 
Jag får ibland onda ögat eller mer sällan en sur kommentar då jag använt ringklockan på kombinerad GC-väg- ofta i stil med jag får väl gå var jag vill, men sedan oktober 2018 får man inte det på kombinerad GCväg, se lång separat tråd om det.
Jag önskar också att pling kunde uppfattas som "tack för att du gör mig uppmärksam på att du kommer cyklandes bakom mej" istället för "flytta dej för här ska jag cykla och fort ska det gå".

Ibland förundras jag hur det kan bli så här: två gående i bredd mitt på en GCväg. Jag cyklar och närmare mig bakifrån och plingar i god tid före ikapp. Båda tittar bakåt, sedan på varandra och sedan ska den som gick till vänter ut i högerkanten och den som gick till höger ska till vänsterkanten och i villervallan vågar jag knappt passera förrän de enats om vilken sida de ska gå på. Känner du igen dig, tänk på att hålla vänster från början.


/Patrik
Ett märkligt fenomen uppstår om jag ska köra om en annan cyklist och ger signal. Istället för att direkt gira över åt höger måste den andra cyklisten vända på huvudet för att se vad som plingade varvid vederbörande nästan ofelbart vinglar åt vänster och därmed försvårar omkörningen. Vanlig när någon annan ska köra om mig är att den andre girar över till gångbanan och kör om till höger om mig. Istället för att ge signal, varvid jag naturligtvis skulle hålla strikt höger, eller t o m utnyttja gångbanan en kort sträcka, om ingen för tillfället går där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.