Cyklister över allt

Var ute och gick mitt ute i Skatås terräng (GBG)mellan 2 sjöar troligen innom naturreservat kniplefågsbergen ( el vad det heter) jag gick på en markerad stig där cyklar folk så man får ha lysande kläder men folk cyklar rakt ut terrängen och i en rasande fart kommer en skrämd stor älg springande ca 15-20 framför mig från att ha druckit i en sjö,på milbanan ligger en kopparsnok mitt på den mkt hårda ytan och troligen så kallt så den ej längre ville flytta sig så jag fick nudda den så den ej blir ihjältrampad och tog sig ner i diket.

Förr var dessa träningsbanor belagda med sågspån eller bark nu körbara med bil.
 
Jag är inte heller förtjust i cyklister som cyklar överallt i Skatås. Jag upplever att de sällan tar hänsyn till folk som går/vandrar/jobbar i området. Det är alldeles för många cyklister numera.
 
Jag är kluven till cyklister i naturen. Brukar själv ta bort hemmagjorda MTB-lappar på träden i skogen där jag bor, men samtidigt händer det att jag åker själv på stigar ibland för att det inte finns nåt annat. Tycker man ska hålla sig på elljusspåren och grusvägar i första hand.
 
Kanske Älgen ej heller tycker om Cyklister utanför MTB märkta stigar.
Jag cyklade ju på 8-a förr men pga allt dyrare delar pga kronkursfall så mest asfalt nu men även pga mindre rengöring.
Mtb cyklister tycker ju om utmaningar så lägg lite stockar över leden så kanske de väljer en annan stig.
Det största problemet är ju att när det regnar så blir det stora områden med lera så du får välja att anv andra skor eller tvingas ut i skogen och kanske får fästingar och dess virus och därför även får ha långbyxor.
 
Jag är kluven till cyklister i naturen. Brukar själv ta bort hemmagjorda MTB-lappar på träden i skogen där jag bor, men samtidigt händer det att jag åker själv på stigar ibland för att det inte finns nåt annat. Tycker man ska hålla sig på elljusspåren och grusvägar i första hand.

Du får ursäkta, men det här varit ett lite märkligt inlägg.

Varför tar du bort lappar som kanske är uppsatta för att just minska riskerna och konfliktytorna mellan vandrare och cyklister!? Och sen cyklar du där/på liknande ställen själv!? Jag förstår inte hur du tänker där.

Elljusspår brukar förövrigt ofta vara ett av få ställen man just inte får cykla på. Så är det i alla fall enligt de lokala ordningsreglerna i min kommun. Så det är väl inte optimalt!? Bättre då att cykla på skogsstigar osv, med visad hänsyn mot andra då såklart.
 
Det är bara ett sätt för dem att försöka reservera stigen åt sig själva, men det har de ingen rätt till. Skogen är för alla. Jag cyklar inte på såna "banor", jag tar ibland en snutt på stig om grusvägen tar slut och jag inte kan ta annat än stigen. Man behöver inte skada träd för att markera var stigen går. Syns den inte, kör man för fort.

Elljusspår är breda och fina, så där borde va bra att hoja och man kan lätt köra om och mötas.
 
Elljusspår är breda och fina, så där borde va bra att hoja och man kan lätt köra om och mötas.
Vi har haft olyckor i motionsspåren då cyklister tycker det är ok att köra där i hög fart.
I lokala ordnigsstadgan står det tydligt att cykling i motionsspår inte är tillåten annat än i därför avsedda namngivna spår.
Lika 17 cyklas det i spåren som används av motionärer, äldre, barnfamiljer, rörelsehindrade m fl.
 
Den väg diskussionen nu är på väg känns igen sen tidigare trådar.
Konstaterande kan göras, utan att lägga värderingar utöver gällande lagar och regler.
Att riva ned något som annan satt upp ska göras av markägaren för att det också inte ska falla under egenmäktigt förfarande.
Cykling på elljusspår är ofta förbjudet enligt kommunala beslut där undantag från allemansrätten på anläggning gjorts.
Vid möte mellan cyklande och fotgängare finns hänsynsregler so även gäller i skogen.
 
Vi har haft olyckor i motionsspåren då cyklister tycker det är ok att köra där i hög fart.
I lokala ordnigsstadgan står det tydligt att cykling i motionsspår inte är tillåten annat än i därför avsedda namngivna spår.
Lika 17 cyklas det i spåren som används av motionärer, äldre, barnfamiljer, rörelsehindrade m fl.
ja, jag vet inte om det står över allemansrätten och att kommun/markägaren eller vad det är, kan exkludera cyklister så. Har kanske med om det räknas som "anläggning" att göra.

Blir alltid tjafs när olika grupper möts och tycker sig ha mer rätt än den andra. Jag stör mig mest på nedskräpningen med Mtb-skyltar på stigen och ser det som att städa när jag tar bort dem.

"Leave no trace" ska man ta så bokstavligt som möjligt tycker jag och att spika upp plastpilar på träden är riktigt dumt.
 
ja, jag vet inte om det står över allemansrätten och att kommun/markägaren eller vad det är, kan exkludera cyklister så. Har kanske med om det räknas som "anläggning" att göra.

Blir alltid tjafs när olika grupper möts och tycker sig ha mer rätt än den andra. Jag stör mig mest på nedskräpningen med Mtb-skyltar på stigen och ser det som att städa när jag tar bort dem.

"Leave no trace" ska man ta så bokstavligt som möjligt tycker jag och att spika upp plastpilar på träden är riktigt dumt.
När allemansrätten kom till fanns inga cyklar. Idag handlar det om stora pengar och då får andra värden ge vika. Grupper som möts, jösses... Snart ska vi väl öppna våra hjärtan också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...