Cyklister över allt

Nej, jag har svårt att se några vettiga argument att det skulle vara nödvändigt att cykla utanför anlagda vägar i naturen när det innebär ett ökat slitage jämfört med att gå.

Huvudsyftet med skogsmaskiner är inte att förstöra planeten, det är en kugge i att framställa trävirke som vi behöver till bla bostäder och anda byggnader, det är försvarbart även om man kan ha åsikter om hur dagens storskaliga skogsbruk bedrivs.
Även en sådan vardagsvara som toalettpapper är svårt att framställa uta skogsmaskiner för att ge ytterligare ett exempel.

LIka svårt du har att se nöjet att cykla i skogen har säkert de cyklister som möter vandrare -varför gå när man kan cykla? Det är olika sätt att ta sig fram.

Cyklister i skogen har nog inte som primärt syfte att förstöra skogen, utan motionen eller cykelglädje, lika mycket som vandrare finner nöje och motion med att vandra.

Skogsmaskiner har nog inte like mycket nöje inblandat men skulle vi göra allt med nyttosyfte skulle världen nog bli lite tråkigare.

/Patrik, som både cyklar och vandrar för nöjets skulle ovh ävne ibland för nyttan med båda
 
Numera är ringklocka ännu mer motiverad då många gående har lurar med musik. Behovet av ringklocka är större när det är mycket omgivningsljud och gott om gångtrafikanter.

Thure

Ringklocka är svårt då vissar tolkar det som en vänlig förvarningvarning i all enkelhet om att vi måste samsas om samma stig/väg medan andra tolkar det som här kommer en som skriker undan för här kommer jag och flyttar ud inte dig så kör jag på dig.

jag nyttjar ibland ringklocka på kombinerad GCväg då gående inte alltid håller lagstadgat vänster men kan jag smita förbi utan pling bruikar det gå smidigare då pling leder till oro och hopp åt oförutsägbar sida från många gående och då måste jag som cykliste ändå sakta in till gångfart eller lägre så ibland får min avsikt omvänd effekt.

Kramas i traifken sa någon komiker för några år sedan..

/Patrik
 
Att ringklockeanvändning skulle vara otrevligt är en vanföreställning. Visserligen en vanföreställning med viss utbredning men den vanföreställningen bör bekämpas IMHO.

Vi har för mycket anarki i trafiken på GC-banor och liknande. Det finns regler som faktiskt underlättar mycket bara de används mera frekvent.

På vägar med blandad bil, cykel och gångtrafik flyter det på betydligt bättre. Jag känner mig ofta tryggare där än på GC-banor med mycket trafik.

Thure
 
Ända sättet att undvika cyklister är att gå på så kuperade leder att de flesta MTB amatörer ej klarar av att ta sig fram där men då bär en del cykeln förstås.
Alt kanske var att Förbjuda fsj av teräng däck så att de håller sig till grusvägar och asfalt
 
Att ringklockeanvändning skulle vara otrevligt är en vanföreställning. Visserligen en vanföreställning med viss utbredning men den vanföreställningen bör bekämpas IMHO.

Vi har för mycket anarki i trafiken på GC-banor och liknande. Det finns regler som faktiskt underlättar mycket bara de används mera frekvent.

På vägar med blandad bil, cykel och gångtrafik flyter det på betydligt bättre. Jag känner mig ofta tryggare där än på GC-banor med mycket trafik.

Thure

Jag får ibland onda ögat eller mer sällan en sur kommentar då jag använt ringklockan på kombinerad GC-väg- ofta i stil med jag får väl gå var jag vill, men sedan oktober 2018 får man inte det på kombinerad GCväg, se lång separat tråd om det.
Jag önskar också att pling kunde uppfattas som "tack för att du gör mig uppmärksam på att du kommer cyklandes bakom mej" istället för "flytta dej för här ska jag cykla och fort ska det gå".

Ibland förundras jag hur det kan bli så här: två gående i bredd mitt på en GCväg. Jag cyklar och närmare mig bakifrån och plingar i god tid före ikapp. Båda tittar bakåt, sedan på varandra och sedan ska den som gick till vänter ut i högerkanten och den som gick till höger ska till vänsterkanten och i villervallan vågar jag knappt passera förrän de enats om vilken sida de ska gå på. Känner du igen dig, tänk på att hålla vänster från början.


/Patrik
 
Folk i sällskap vill sällan gå på led, som ju mer eller mindre krävs på en GC-bana. Det finns fyra omarkerade gång och cykelfält, och att gå eller cykla i bredd är inte möjligt utan att nån går i fel fil.

Men jag tror aldrig att det kommer funka som de tänkt. Bättre släppa allt fritt och låta kaoset bestå. Folk bryr sig inte så varför ens försöka?
 
Folk i sällskap vill sällan gå på led, som ju mer eller mindre krävs på en GC-bana. Det finns fyra omarkerade gång och cykelfält, och att gå eller cykla i bredd är inte möjligt utan att nån går i fel fil.

Men jag tror aldrig att det kommer funka som de tänkt. Bättre släppa allt fritt och låta kaoset bestå. Folk bryr sig inte så varför ens försöka?

För att om alla följer reglerna blir det färre olyckor, och smidigare för alla. Det är ju därför vi har trafiklagar.
Om vi skulle börja köra bil på höger sida ibland och vänster ibland för att det ju ändå kvittar? Nej tack till den oförutsägbarheten och ökade olycksrisken också!

/Patrik
 
Nu har jag monterat en sån där gastuta på styret och tagit bort ringklockan ( då den är så pass kränkande för sura gubbar) så jag kan skrämma klauss och andra surgubbsvandrare till bättre humör när jag cyklar förbi.
Klauss blir glad och jag får tuta.
Toppen! Win-win’

Klauss, är du en sån där som stör dig på funktionsplagg som prasslar också?
 
Jag önskar också att pling kunde uppfattas som "tack för att du gör mig uppmärksam på att du kommer cyklandes bakom mej" istället för "flytta dej för här ska jag cykla och fort ska det gå".

Patrik

Jag själv cyklar väldigt sällan nu för tiden. (Utetiden är oftast med hund som gärna går på ställen där man inte kan cykla och jag håller med om vägvalet.)

Jag uppskattar mycket om en cyklist talar om sin närvaro med ett litet pling eller två eftersom jag inte alltid har full koll bakåt. Möjligen kan jag bli aningen irriterad om ilskna, långa och många ringsignaler hörs men hellre det än inget alls.

Ni som cyklar- fortsätt plinga. Jag gissar att dom flesta fotgängare uppskattar det!
 
För att om alla följer reglerna blir det färre olyckor, och smidigare för alla. Det är ju därför vi har trafiklagar.
Om vi skulle börja köra bil på höger sida ibland och vänster ibland för att det ju ändå kvittar? Nej tack till den oförutsägbarheten och ökade olycksrisken också!

/Patrik
men på bilväg finns streckade linjer och vägskyltar i mängder + att gångarna är rädda för bilarna och oftast håller sig på led i vägkanten. Lagstiftarna har bara fört över samma tänk till GC-banorna och tror det ska funka likadant. Gick ju så där va! Folk känner inte till reglerna, struntar i dem eller går bara i andra tankar.
 
Nu har jag monterat en sån där gastuta på styret och tagit bort ringklockan ( då den är så pass kränkande för sura gubbar) så jag kan skrämma klauss och andra surgubbsvandrare till bättre humör när jag cyklar förbi.
Klauss blir glad och jag får tuta.
Toppen! Win-win’

Klauss, är du en sån där som stör dig på funktionsplagg som prasslar också?
Var det för svårt att svara på varför du plingar på nån på stigen? Vad är du vill? att han ska kliva ut i blåbärsriset istället för dig? Är du viktigare än andra?
 
Vad är alternativet till att använda ringklocka i skogen? Att smyga upp bakom (min cykel är rätt tyst även i skogen) och göra framförvarande uppmärksammad på sin närvaro brukar, även om man i det närmaste har stannat, skapa ett onödigt överraskningsmoment. Att ropa något klämkäckt på lagom avstånd upplevs förmodligen som mer provocerande.

Oavsett vem som har företräde så är det ofta flera gånger enklare för en fotgängare att ta ett steg åt sidan och släppa förbi en cyklist, än för cyklisten att cykla ut i det berömda blåbärsriset. Är det verkligen så hemskt att underlätta livet för en cyklist som tidigt visat sin närvaro genom ringklocka, och sedan får smyga förbi på stigen efter att ha anpassat sin hastighet för att passera på ett säkert sätt (här förutsätter jag en ömsesidighet även om jag vet att det finns cyklister med dåligt hyfs).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.