Cyklister över allt

Härligt med alla cyklister i skogen! 👍🏻
Så mycket slitage blir det inte om man cyklar torrt.
Är det blött så blir det både fula däckspår och skospår

Nog är det väl så att vandrarna har slitit upp denna stig från början, så då kan man inte vara missunsam, är min uppfattning.

Nja, cyklister på rätt plats i skogen är inga problem.
Men det finns många exempel på att det skapar helt nya stigar i mängd.
Björkhagenskogen söder om Sicklasjön är numera helt full av cykelspår/stigar.
Flottsbroskogen har också helt nyskapade cykelstigar.

De ovan är nog till största delen tillåtna skapelser, men även i Tyresta nationalpark har det skapats nylagda cykelstigar (först snitslade för att leda rätt genom växtligheten och sedan blir det uppkörda stigar) av MTB, hästarna är inte bättre dom. Missunnsam är inte det man är när man tycker att ryttare/hästar och cyklister/cyklar inte har i nationalparken att göra (tydligt i reglerna)

Så vem som var där först är en blandning, cyklisterna verkar vissa också söka ospårat för att skapa egna stigar.
 
+1På ovanstående. Lite samma utveckling i delar av Erstavik / harberget. Flera nya leder/stigar som inte fanns tidigare men som på väldigt kort tid blivit breda spår över sten o hällmark. Tror att appar som trailforks/strava gör att fler cyklister på kort tid kan hitta till nya områden. Säkert kul som cyklist att hitta och dra upp nya spår men ser ett stort problem med detta. Är själv mtb cyklist men har ändrat uppfattning helt i slitage frågan..
 
Kanske är tiden kommen att det är dags klassa cyklar både med och utan batteri som fordon som faller under terrängkörningslagen för att skydda naturen mot onödigt mycket slitage.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Nu när det ofta är mörkt ser man ju dessa som ofta har belysning som gör natt till dag och de dämpar ej ned styrkan äns när man syns på långt håll med sin lilla panlampa eller reflex så man får titta bort för att ej helt förblindas.
 
Det är ju så jobbigt med alla vandrare som är i vägen. Och dom bryter kvistar, kastar skräp, förstör naturen och lämnar stora leriga fotspår överallt... Och sen alla hemska & ilskna hundar dom jämt har med sig, som skiter överallt.
 
Senast ändrad:
Jag har nog aldrig i mitt liv hört talas om någon som cyklar ospårat och skapar nya stigar.
Det måste handla om en extremt liten minoritet som tycker det är roligt att cykla i blåbärsris och ormbunkar.
 
Jag har nog aldrig i mitt liv hört talas om någon som cyklar ospårat och skapar nya stigar.
Det måste handla om en extremt liten minoritet som tycker det är roligt att cykla i blåbärsris och ormbunkar.

Det beror på vart man tittar. Tydligast, men kanske inte vanligast, är det i naturreservat och nationalpark där föreskrifter uttryckligen inte tillåter det.

I städernas närhet är det i alla fall mer än vanligt, man försöker att styra upp det något:

Till det kommer sedan länge även alla MC som genar genom skogen mellan sina motorbanor.
 
Det beror på vart man tittar. Tydligast, men kanske inte vanligast, är det i naturreservat och nationalpark där föreskrifter uttryckligen inte tillåter det.

I städernas närhet är det i alla fall mer än vanligt, man försöker att styra upp det något:

Till det kommer sedan länge även alla MC som genar genom skogen mellan sina motorbanor.

ah, ja hellas är ju ett spindelnät av stigar och helt sönderkört. Tycker inte det representerar den svenska naturen särskilt väl. Är ni som är anti-mtb främst från stockholm?

jag är både vandrare och mtb:are och jag har aldrig stött på de här problemen, så jag blir mest förundrad.
Ibland stöter jag på sura vandrare dock när jag cyklar, som är sura fast jag saktar ner, plingar och ger dem ett glatt hej.

jag tycker det är ett större problem än mönstret på mina däck
 
> Lappkast.
Jag är inte alls helt anti-MTB, MTB-orientering är ju kul. Men där är det iofs enligt reglerna helt förbjudet att avvika från stigen (som ska finnas på kartan).

1) Ville bara nyansera ditt påstående att vandrare är de som drar upp alla stigar. Så är det inte alls (och ffa så går inte vandrare i serpentiner och krokar bara för att få en häftig kurva eller extra hopp). Problemen uppstår förstås där det finns flest cyklister, t ex i Stockholms natur.

2) Värsta exemplet tycker jag är när det medvetet snitslas nya cykelstigar i nationalpark trots cykelförbud där. Det är lite större problem än dina däcksmönster samt sura vandrare eller cyklister, tycker jag
 
Ja som diskussionen går här verkar det bli totalförbud mot både vandring och cykling i naturen förutom på privatägd mark och då är det markägarens rätt att bestämma vem som får beträda!

Kanske något att fundera över för de intolerantas skara.
 

Så det ser ut, det är väl i dagsläget förmodligen bara skogsmaskiner som gör fulare sår i naturen....men dom har ju i alla fall ett försvarbart syfte att vistas där.
 
ah, ja hellas är ju ett spindelnät av stigar och helt sönderkört. Tycker inte det representerar den svenska naturen särskilt väl. Är ni som är anti-mtb främst från stockholm?

jag är både vandrare och mtb:are och jag har aldrig stött på de här problemen, så jag blir mest förundrad.
Ibland stöter jag på sura vandrare dock när jag cyklar, som är sura fast jag saktar ner, plingar och ger dem ett glatt hej.

jag tycker det är ett större problem än mönstret på mina däck
Varför plingar du? Det är som att tuta med bilen när man kommer ikapp nån, eller skrika "ur spår" i skidspåret. Inte så trevligt eller konstigt om en del blir sura.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.