Cyklister över allt

Varför plingar du? Det är som att tuta med bilen när man kommer ikapp nån, eller skrika "ur spår" i skidspåret. Inte så trevligt eller konstigt om en del blir sura.

Det är ett lagom vänligt sätt att berätta att det kommer en cykel. Jag vet att det uppfattas olika i olika miljöer. I Stockholmstrakten är det kutym. Ett annat sätt är att säga jag passerar på din vänstra (alternativt högra) sida. Bägge sätten tycker jag fungerar bra. Cyklister skall precis som andra trafikanter samspela.

Ringklocka hörs på längre avstånd och är en pryl som både är praktisk och påbjuder i vägtrafikförordningen.
Thure
 
Följ detta så ska det väl vara lugnt att cykla. Grovmönstrat är väl mountainbikedäck.

Tänk särskilt på att
  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper som lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker, för att nämna några exempel
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.
Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

Var också uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta också på informationsskyltar i anslutning till berörda motionsspår.

 
  • Gilla
Reactions: hsp
Förvarning om vad? att du vill att de ska hoppa åt sidan så du kommer förbi menar du väl?

Att bara varna i största allmänhet är rätt onödigt då cyklisten hörs ändå i skogen.
Min erfarenhet är det motsatta. Jag har vid flera tillfällen kommit upp i rygg på fotgängare och artigt fått harkla mig eller glatt meddela att jag är närvarande och tänkte köra förbi.

Det har skett på stigar där cyklister har företräde, kan tilläggas. Flera har undrat om jag inte skulle ha en ringklocka även i skogen för att underlätta. Vilket jag numera har.
 
"stigar där cyklister har företräde"? wow, vad är det för specialcykelstig i skogen? Har själv aldrig stött på vare sig giltiga trafikskyltar längs en stig eller ens en plats i skogen där allemansrätten ger vissa företräde framför andra, förutom på skidanläggningar med hund och gångförbud.

Att plinga en signal gör jag med på gc-bana för upplysning, om folk går i bredd eller så, men tycker själv inte om det, så kör helst bara förbi utan pling.
 
Det är ett lagom vänligt sätt att berätta att det kommer en cykel. Jag vet att det uppfattas olika i olika miljöer. I Stockholmstrakten är det kutym. Ett annat sätt är att säga jag passerar på din vänstra (alternativt högra) sida. Bägge sätten tycker jag fungerar bra. Cyklister skall precis som andra trafikanter samspela.

Ringklocka hörs på längre avstånd och är en pryl som både är praktisk och påbjuder i vägtrafikförordningen.
Thure
jag skulle nog inte hålla med om att det är kutym i sthlm att plinga för annat än hinder och risk för påkörning. att plinga för att man vill fram fortare än andra är ohyfsat. man kan lösa sina omkörningar själv utan att dra in andra i dem. tycker nog det är de bakomkommande som ska väja åt sidan och köra om - och inte gångarn som ska maka på sig.

Ut i blåbärsriset med hojen om stigen inte är tillräckligt bred för två 😄.
 
"stigar där cyklister har företräde"? wow, vad är det för specialcykelstig i skogen? Har själv aldrig stött på vare sig giltiga trafikskyltar längs en stig eller ens en plats i skogen där allemansrätten ger vissa företräde framför andra, förutom på skidanläggningar med hund och gångförbud.

Att plinga en signal gör jag med på gc-bana för upplysning, om folk går i bredd eller så, men tycker själv inte om det, så kör helst bara förbi utan pling.
Det finns platser där kommuner försöker åstadkomma bra miljöer för både cyklister och fotgängare i skogen. I det här fallet finns en mtb-led där cyklister har företräde. Jag vet inte på rak arm om/hur det är reglerat förutom skyltning. Men det funkar i alla fall här. Cyklisterna håller sig på stigen som går i ett motionsområde (även om de får cykla på övriga spår) och övriga håller sig för det mesta borta, och om de är på cykelstigen så flyttar de på sig när man kommer. Det funkar utan sura miner, alla jag har stött på är glada och trevliga.

Man kan ju såklart hävda sin rätt till allemansrätt in absurdum och tycka att cyklister är ett jävla ofog. Man kan också, som majoriteten av min kommuns motionärer verkar göra, acceptera att man kanske inte behöver gå med företräde precis överallt. Att kompromissa lite åt båda håll verkar uppenbarligen funka rätt bra.
 
Och det har inte cyklister?
Ja syftet med skogsmaskinerna är att förstöra planeten.
Överlägset största klimatboven.

Nej, jag har svårt att se några vettiga argument att det skulle vara nödvändigt att cykla utanför anlagda vägar i naturen när det innebär ett ökat slitage jämfört med att gå.

Huvudsyftet med skogsmaskiner är inte att förstöra planeten, det är en kugge i att framställa trävirke som vi behöver till bla bostäder och anda byggnader, det är försvarbart även om man kan ha åsikter om hur dagens storskaliga skogsbruk bedrivs.
Även en sådan vardagsvara som toalettpapper är svårt att framställa utan skogsmaskiner för att ge ytterligare ett exempel.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har svårt att se några vettiga argument att det skulle vara nödvändigt att cykla utanför anlagda vägar i naturen när det innebär ett ökat slitage jämfört med att gå.
Vad för källor har du på att cykling ger mer slitage än vandring?

Det finns underlag som tar mer skada av cykel än vandring, t.ex. våtmarker -- men att cykling generellt ger ökat slitage är så vitt jag vet inte bevisat. Det låter mer som en åsikt än fakta för mig.

Jag ser inga problem med att cykla i marker som tål det. Skillnaden i slitage om jag cyklar eller går på en torr stig är så vitt jag kan se försumbar.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.