Cyklister över allt

Syftet med inlägget var att finns både små och stora djur som störs av cyklister och om man endast cyklar på mtb leder kommer djuren att hålla sig från dessa.
För 2-benta var det viktiga att om man cyklar på en led som är uppmärkt som vandringsled så kan man ej där cykla så fort att det är den gående som får vifta med armar eller stavar för att ej bli påkörd.
Cykla på MTB märkta leder och ej på Alla andra ställen.
Om jag cyklar på gångbanor får jag böter!!
 
Jag är kluven till cyklister i naturen. Brukar själv ta bort hemmagjorda MTB-lappar på träden i skogen där jag bor, men samtidigt händer det att jag åker själv på stigar ibland för att det inte finns nåt annat. Tycker man ska hålla sig på elljusspåren och grusvägar i första hand.

Är du ägare av skogen så gör de helt rätt i att ta ner dem om någon sätter upp skyltar utan lov i din skog. Men sätter markägaren eller någon med dennes tillstånd upp skyltar så har du ingen rätt att ta ner dessa. Vill markägaren ha skyltar i sin skog så är det hens beslut. Det kan finnas undnatag om det är skyddad skog som reservat eller nationalpark eller ekar i Blekinge som numera är extra fredade.
Att röra sig fritt i skog och mark enligt allemansrätten innebär inte att den måste vara skyltfri.

/Patrik
 
Har alltid gillat att cykla sedan bardomen, på vägar och torra stigar men sällan i terrängen och allra minst i lösa partier där hjulen skapar rinnfåror något som syns när det regnar och när det på en gångstig plötsligt kommer halvdussinet MTBare och skriker ur spår innan de med lera sprutar ner de gåendes kläder, totalt hänsynslöst.
De lämnar fula spår och dyngiga vattensjuka hålor. Så vill vi inte ha det och det följer inte Allemansrättens regel lämna inga spår efter er.
 
De lämnar fula spår och dyngiga vattensjuka hålor. Så vill vi inte ha det och det följer inte Allemansrättens regel lämna inga spår efter er.


Yup, det är en vanlig reaktion från sura gamla vandrare som inte lärt sig cukla. Trist med sådana typer. Och trist att ni inte fattar allemansrätten och att alla kan röra sig i naturen.
Alltså, cyklar inte själv så mkt i skogen, mest på vägar... :):cool:
 
Yup, det är en vanlig reaktion från sura gamla vandrare som inte lärt sig cukla. Trist med sådana typer. Och trist att ni inte fattar allemansrätten och att alla kan röra sig i naturen.
Alltså, cyklar inte själv så mkt i skogen, mest på vägar... :):cool:
roligt att just du anklagar folk för att va sura, som slänger dig på svaraknappen så fort en ny tråd skapats och kommer med just SURA, gnälliga och spydiga kommentarer.
 
Jag börjar tro att Hasse beskriver sig själv och sina ungdomsförsynfelser. Visserligen äldre men inte sur och inte fördömmande med tycker alla skall sköta sig i salladen och inte beskylla varandra, Försöker att lära ego något nytt var dag och njuter samt lär av de flesta möten i livet. Det dåliga behöver vi inte orda om det blir lätt pytt!

go tur!
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Jag är inte heller förtjust i cyklister som cyklar överallt i Skatås. Jag upplever att de sällan tar hänsyn till folk som går/vandrar/jobbar i området. Det är alldeles för många cyklister numera.
Cykling i Skatås har jag inga erfarenheter av men jag har cyklat tvåmilapass runt Delsjöarna och Härlanda tjärn i många år . Man får naturligtvis ta hänsyn till fotgängare och joggare. Några incidenter har jag ännu inte upplevt.
Vid ett tillfälle mötte jag ett par herrar som såg ilskna ut och en av dem tog en bild när jag passerade. Det var på ett avsnitt mellan Delsjökärr och Brattklevs udde. Förvisso är det skyltat halvvägs som bilden till vänster visar. Det tar jag med ro då bilden till höger visar skyltningen från andra hållet vid Brattklevs udde.
Trio.jpg

Härlig cykling är det i alla fall. Jag mår alltid betydligt bättre när jag kommer hem än när jag gav mig iväg!
Rune
 
Cykling i Skatås har jag inga erfarenheter av men jag har cyklat tvåmilapass runt Delsjöarna och Härlanda tjärn i många år . Man får naturligtvis ta hänsyn till fotgängare och joggare. Några incidenter har jag ännu inte upplevt.
Vid ett tillfälle mötte jag ett par herrar som såg ilskna ut och en av dem tog en bild när jag passerade. Det var på ett avsnitt mellan Delsjökärr och Brattklevs udde. Förvisso är det skyltat halvvägs som bilden till vänster visar. Det tar jag med ro då bilden till höger visar skyltningen från andra hållet vid Brattklevs udde.Visa bilaga 39946
Härlig cykling är det i alla fall. Jag mår alltid betydligt bättre när jag kommer hem än när jag gav mig iväg!
Rune

Märkligt att området verkar vara inkonsekvent skyltat: Vänstra skylten får du inte cykla förbi, om du är 8 år eller äldre, medan den högra skylten tillåter cyklister. Det är inte så att det finns fler skyltar mellan som avslutar/påbörjar området där cyklingen tillåts? Kan förstå om gående som gått in vi vänstra skylten (och inte passerat några andra skyltar som ändrar läget) kan ogilla att möta/bli omkörda av cyklister, då de ju gett sig ut och gå där cyklar inte är tillåtna (och ej heller ryttare till häst).

/Patrik
 
Senast ändrad:
Nej, jag har inte sett några alternativa vägar som kan förklara skyltningen. De nämnda bistra herrarna mötte jag för övrigt på min väg mot Brattklevs udde
 
När allemansrätten kom till fanns inga cyklar. Idag handlar det om stora pengar och då får andra värden ge vika. Grupper som möts, jösses... Snart ska vi väl öppna våra hjärtan också?
Nja, att cyklar och ridning ingår i allemansrätten är just för att det var vanliga människors färdmedel medel "förr i tiden" och innehades av väldigt många människor. Dessutom var dom nödvändiga för att man skulle kunna ta sig till sina färdmål. (t.ex. myndigheter, sjukvård, post, bank, släktingar etc). Nog fanns det cyklar då alltid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.