Cyklister över allt

Nja, att cyklar och ridning ingår i allemansrätten är just för att det var vanliga människors färdmedel medel "förr i tiden" och innehades av väldigt många människor. Dessutom var dom nödvändiga för att man skulle kunna ta sig till sina färdmål. (t.ex. myndigheter, sjukvård, post, bank, släktingar etc). Nog fanns det cyklar då alltid!
Mja, nu har ju det vi på 40-talet började kalla allemansrätt sina rötter i medeltiden (och förmodligen ännu längre tillbaka) och då var cyklar ganska sällsynta.
 
Mja, nu har ju det vi på 40-talet började kalla allemansrätt sina rötter i medeltiden (och förmodligen ännu längre tillbaka) och då var cyklar ganska sällsynta.
Förvisso är det så men när begreppet Allemansrätten började användas (1940-talet) så var cykeln var mans egendom. Att ridning tillåts baseras nog på de fåtal möjligheter till förflyttning som fanns långt tidigare.

Vi kan i vart fall vara överens om att det faktum att cykling tilläts på den tiden inte avsåg den typ av användning som sker idag på många platser. Här krävs nog att vi alla försöker sköta oss ( inte störa, inte förstöra) och tolerera andra kategorier i naturen. Det är inte meningen att man skall behöva vandra på förstörda stigar och/eller kasta sig åt sidan för "högpresterande" cyklister. Inte heller skall cyklisterna behöva bli utskällda för att dom utövar sin sport/hobby även om det uppstår en del mindre skador (det gör det om många människor går samma väg också, t.ex Jämtlandstriangeln ).
 
Naturvårdsverket har bra info om cykel och allemansrätten. Tror dock inte att det är många MTB-åkare som vet reglerna att undvika blöta underlag och att tänka på att grovmönstrade däck sliter naturen mer.

Fast i helgen mötte jag motorburen cykel på Sörmlandsleden som "omväxling".
 
Man kan också tänka så att allt vi gör sliter på naturen och det är mängden som avgör inte vilken typ av friluftsliv man idkar inom allemansrättens ramar. Det är lätt att det senaste tillskottet i naturen får klä skott för ökat slitage, men oftast är det bara att det är fler ute.
Jag cyklar gärna mycket i skogen och vandrar gärna också och ser inga problem med att olika människor kommer ut i skogen på olika sätt.


 
Naturvårdsverket har bra info om cykel och allemansrätten. Tror dock inte att det är många MTB-åkare som vet reglerna att undvika blöta underlag och att tänka på att grovmönstrade däck sliter naturen mer.

Fast i helgen mötte jag motorburen cykel på Sörmlandsleden som "omväxling".
Videon inte tillgänglig, ibland kommer "privat video" upp och begär inloggning.
 
Nog finns det utrymme för tolkningar. Jag läste nedanstående på Transportstyrelsens hemsida:
Gågata eller gångfartsområde
"När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående"
Vad räknas som gångfartsområde? Delsjöområdet? Anpassar jag farten när jag möter fotgängare och lämnar företräde bör det väl vara okej då även om det är skyltat för gångtrafik.

Gångtrafik.png
 
Nog finns det utrymme för tolkningar. Jag läste nedanstående på Transportstyrelsens hemsida:
Gågata eller gångfartsområde
"När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående"
Vad räknas som gångfartsområde? Delsjöområdet? Anpassar jag farten när jag möter fotgängare och lämnar företräde bör det väl vara okej då även om det är skyltat för gångtrafik.

Visa bilaga 39957
Den där skylten anger påbjuden gångbana. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Pabudsmarken/Pabjuden-gangbana/

Gångfartsområde: https://www.transportstyrelsen.se/s...kregler/Gagata-cykelgata-och-gangfartsomrade/
 
Ok, tack för klargörandet. Det här var mer komplicerat än jag trodde!

Ska vi vara lite extra tydliga får man alltså cykla i gångfart på gågata och gångfartsområden men på gångbana (som en infarterna i frågan är skyltat med) så får endast barn till och med året den fyller 8 år cykla (givet att cykelbana saknas). Cykelpolis torde även få tjänstecykla där. Men i övriga får man inte cykla förbi den runda blåvita skylten "påbjuden gångbana".


/Patrik
 
Ska vi vara lite extra tydliga får man alltså cykla i gångfart på gågata och gångfartsområden men på gångbana (som en infarterna i frågan är skyltat med) så får endast barn till och med året den fyller 8 år cykla (givet att cykelbana saknas). Cykelpolis torde även få tjänstecykla där. Men i övriga får man inte cykla förbi den runda blåvita skylten "påbjuden gångbana".


/Patrik
Herregud vilka lagar vi har.
Följd fråga, får man springa på en gågata eller blir det gatlopp och man måste söka tillstånd för arrangemang då? Hur är det med skateboarden, måste jag hålla gång fart på den med? Hehe
Ska man behöva ta körkort för att cykla, räcker inte hänsyn och sunt förnuft längre för ett sådant enkelt transportmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.