Cykelskor

Någon som känner till några cykelskor med BRED läst? Helst som man kan gå i (MTB-typ alltså) och för SPD-pedaler. Jag har ett par som jag tycker klämmer över fotens framdel och efter ett par timmar gör det ganska ont.

Det kan möjligen vara pedalernas anliggningsyta mot skon också, den är ju inte så stor. Tycker dock inte att det känns riktigt så. Nu finns det ju SPD-peldaler som förutom själva SPD-mekanismen har en plastkrans kring sig. De är väl tänkta för de fall man inte har cykelskor på sig men vill cykla ändå. Frågan är om den plastkransen hjälper till att öka anliggningsytan när man har cykelskor?

Jag köpte ett par dojjor i Tyskland, men motsvarande borde finnas här. Fästet är försänkt i sulan så man kan gå som med vanliga skor, fast det kan krasa lite om man kliver på en liten sten. Dom ser ut som vanliga sportskor, är rymliga men lite tunga. Cannondale är märket men modellen måste jag kolla upp.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Northwave kanske?

Pedalens anläggningsyta ökar inte med en krans runt pedalen om du har ett par cykelskor med styv sula. SPD klossen är fäst i sulan och sulan är tillräckligt styv för att ta upp hela trycket och fördela det.

Vad gäller breda skor så tycker jag att du skall titta på North Wave. Jag har breda fötter och North Wave passar mig utmärkt.

Dom finns dessutom i riktigt stora storlekar, men det kan vara lite knepigt att få tag på de stora storlekarna i Sverige. Nu var iofs just det kanske inte ett problem för dig...

Annars så har Sidi modeller som är extra stora, Sidi Dominator 4 Mega. Jag tycker iofs att Sidi har lite emå storlekar, men det är en annan sak.

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips