Cykelhjälm med keps

Mina glasögon med fotokromatisk funktion kräver keps för att det inte skall bli något blänkfunktion.
Som andra redan har frågat:
Vad menar du med "blänkfunktion"?

Till 90% säkerhet så minskar eller uteblir funktionen av mips vid en lös keps under hjälmen och därmed betydligt större skador vid en olycka.
???
Varför det och hur skulle det i så fall gå till?
För som jag ser är det i praktiken tvärtom: En keps borde med säkerhet öka funktionen av MIPS (kanske inte med 90%, men ändå)
Detta pga att även kepsen, precis som MIPS-lagret, minskar friktionen mellan hjälm och huvud.

Intressant med polariseringen. Gäller det även transreflektiva skärmar?
Som jag har fått lära mig skall "alla" LCD-skärmar ha ett polariserande lager.
Men precis som det står i #11 beror det i praktiken på.
 
Intressant med polariseringen. Gäller det även transreflektiva skärmar?

Thure

Här finns lite mer om optisk polarisation:
Om ena polarisationsglaset tar bort det "horisontella ljuset" och den andra det vertiakala så blir det inget ljus kvar - dvs svart.

Enligt denna sida har du ett polariserat glas ytterst i en transreflketiv skärm
så ja Thure, du borde uppleva det där också.

Jag uppelver det (lite problematiskt) i en av bilarna och med ett par solglas. jag kan provocera fram skärmsvärta med ovanlig vinkel på armbandsuret, mobiler osv också.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Vissa skärmar blir omöjliga i starkt solljus men det är oavsett glasögon eller inte t ex i min nuvarande kompaktkamera. Äldre modeller jag haft var ännu sämre.

Mörka glasögon gör att pupillen öppnas, då minskar skärpedjupet analogt med en kameras bländareffekt. Är det då dålig kontrast i skärmen plus att det är fel avstånd för ett gammalt öga som inte kan ackomodera tillräckligt blir det svårt att se små detaljer i en display eller tryckt karta. Det underlättar oftast mycket för mig att ta av mig eller titta över eller under dd mörka glasen. Desutom så har jag inte polariseande fotokromatiska slipade glas. Tror inte den kombknationen är vanlig.

Thure
 
Cykelkeps brukar ha kort skärm, jag bär min under hjälmen. Att försöka cykla med stor skärm sänker hastigheten då mössan ständigt måste bärgas.
 
Vissa skärmar blir omöjliga i starkt solljus men det är oavsett glasögon eller inte t ex i min nuvarande kompaktkamera. Äldre modeller jag haft var ännu sämre.

Mörka glasögon gör att pupillen öppnas, då minskar skärpedjupet analogt med en kameras bländareffekt. Är det då dålig kontrast i skärmen plus att det är fel avstånd för ett gammalt öga som inte kan ackomodera tillräckligt blir det svårt att se små detaljer i en display eller tryckt karta. Det underlättar oftast mycket för mig att ta av mig eller titta över eller under dd mörka glasen. Desutom så har jag inte polariseande fotokromatiska slipade glas. Tror inte den kombknationen är vanlig.

Thure

Det finns fotokromatiska polariserade solglas, även om min optiker inte heller trodde det för jag tog med mina Julbo och visade. Han var tungen att prova med UVlampa och annat polariserat glas innan han trodde på det. Min lins heter Zebra men har några år på nacken men finns nyare varianter här, med och utan poalrisering:
För att återkomma till cykling reagerar mina lite långsamt i färgomställning - cyklar man från sol till skugga tar det några 10tals sekunder innan glasen ställt om - vet inte om nyare glas är snabbare, men för att slippa ha med två par glas/glasögon på samma tur finner jag ändå det värt att ha fotokromatiska.
Jag har inte upplevt blänkproblem med mina, varken på sjön eller på snö, eller på väg.

/Patrik
 
Det finns fotokromatiska polariserade solglas, även om min optiker inte heller trodde det för jag tog med mina Julbo och visade.
Byt optiker!
Åtminstone bland de optiker som jobbar med sportsolglasögon borde det vara välkänt. Tex Rudy Project har haft sådana glas sedan åtminstone i början/mitten av 00-talet, alltså (nästan) 20 år (eller längre)!
Jag blev tipsad om sådana glas av Sportoptik på Kungsg i Sthlm, tyvärr finns Sportoptik inte kvar längre.
 
Peter Krantz avhandlig om hjälmar sammanfattar med sitta fast, vara lätt samt deformeras vid marksyning. Ev skärm måste avskiljas tidigt i fall kontakten.
 
Byt optiker!
Åtminstone bland de optiker som jobbar med sportsolglasögon borde det vara välkänt. Tex Rudy Project har haft sådana glas sedan åtminstone i början/mitten av 00-talet, alltså (nästan) 20 år (eller längre)!
Jag blev tipsad om sådana glas av Sportoptik på Kungsg i Sthlm, tyvärr finns Sportoptik inte kvar längre.

Händelsen var nog för omkring 20 år sedan (då Julbos fotokromatiska glas var ganska nya på marknaden) och han är normalt väldigt progressiv (avsiktlig ordvits) med att ta till sig nya grejor så jag avser inte byta, men tvingas nog då han närmar sig pension. Vill minnas att oakley kom strax efter med fotokromatiska solglas, men tror inte de var polariserade.

/Patrik
 
Svar från ´mips´var att mössan eller kepsen ska sitta ´fast´på huvudet dvs ner över öron mot hals ev keps så får skärmen ej hindra inv mips skalet att röra sig

Alla kepsar jag sett sitter ej fast lika de huvor av tex lycra som ej vrider sig lätt.

Cykelhjälm med keps tolkar jag som en mtb hjälm med utv lös plastskärm.
Ang hjälmar var det bara 3 som klarade Folksams nya test enbart CE märkt var ej bra nog.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Kask cykelhjälm Landsvägscykling 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.