Cykel till resa genom Sverige

Hej alla glada!

Jag har tänkt att cykla genom Sverige till våren och skulle behöva råd om att välja rätt cykel.
Kollat lite på Nishiki XC7. Någon som har bra respektive dålig erfarenhet av den?

Andra tips och tricks uppskattas också.
 
Gustav Cronhamn

Ingen erfarenhet av nämnda cykel men lite tips:

1. inga stötdämpare
2. växlarnas kvalité?
3. starka lowraids och pakethållare
4. bra väskor, ska sitta tight och inte vibrera
5. backspegel är skönt att ha
6. styret ska vara bekvämt

Cykeln ska se ren och stadig ut, om säljarn börjar prata om tekniska topp kvalitéer, fråga efter erfarenhet!
Han som sålde min cykel pratade som om han visste allt, men kunde inget. Det mest verkningsbara var att min cykel hade stötdämpare, vilket gör att man inte kan ha någon lowraid.

/lycka till med turen!
Gustav
www.cronhamn.net
 
Ingen erfarenhet av nämnda cykel men lite tips:

1. inga stötdämpare
2. växlarnas kvalité?
3. starka lowraids och pakethållare
4. bra väskor, ska sitta tight och inte vibrera
5. backspegel är skönt att ha
6. styret ska vara bekvämt

Cykeln ska se ren och stadig ut, om säljarn börjar prata om tekniska topp kvalitéer, fråga efter erfarenhet!
Han som sålde min cykel pratade som om han visste allt, men kunde inget. Det mest verkningsbara var att min cykel hade stötdämpare, vilket gör att man inte kan ha någon lowraid.

/lycka till med turen!
Gustav
www.cronhamn.net

Inte helt ovanligt i boden med nasarna....
 
För långfärd är liggcykelar riktigt sköna och bra. Cyklar själv på en Nazca Explorer ( http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40 )på min semester.
Bekvämt att cykla på, ingen belastning på axlar, nacke och händer. Bra last möjligheter, plats för lite större cykelväskor om man vill. Liggcykel för långfärd är med fördel heldämpad och får en skön gång på våra inte alltid så jämna vägar.
Kostar lite mer än en vanlig cykel men man kan ju alltid köpa begangnat om man vill hålla ner priset, Nazca säljar en del demo och hyr cyklar för tillfället. http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=occasions
 
Ett alternativ

Ett alternativ som egentligen uppfyller kraven ovan ... men det är ett litet annat alternativ.

Jag tilltalas av att försöka bygga upp något efter dessa tvås förslag:

http://www.vwvagabonds.com/Bike/BikeTheBikes.html

En billig stålram från 80-talet kan man plocka upp för 500 kr på blocket (min son har en ute i garaget). Köper man hyfsade komponenter kan de alltid användas i andra sammanhang ifall man inte tycker om resultatet.

Deras tes är att 80-talets mountainbikes har ungefär samma ramattribut som moderna långfärdscyklar. Stål, sittställning ...

De kan hanteras mindre varligt eftersom man inte har lånat pengar till att köpa dem.

Det här blir kanske ett vinterprojekt för mig.
 
Ingen erfarenhet av nämnda cykel men lite tips:

1. inga stötdämpare
---
Det mest verkningsbara var att min cykel hade stötdämpare, vilket gör att man inte kan ha någon lowraid.

/lycka till med turen!
Gustav
www.cronhamn.net


Ett tips till framdämpade packåsnor:

http://www.tubus.com/en/suspension-fork-carriers

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa men vet att det finns andra cyklister här på Utsidan som har det. Tubus ska ju vara erkänt bra skit. Ska man långt bortom ära och redlighet finns det ju i o f s andra nackdelar med dämpare, skivbromsar och annan alltför avancerad teknik på cykeln. Lycka till!

/Odämpad fram o bak
 
Hade ovanstående tubus på min cykel när jag for genom Australien och tyckte den va kanon.
Men jag hade också skivbromsar och framdämpning... =)
 
Tack för alla svar! :)

Den cykeln jag hade kollat på har en dämpargaffel som går att låsa.
Menar ni att det inte skulle fungera bra?
 
Spelar nog ingen större roll om gaffeln är låsbar eftersom vikten bärs upp av fjädringen. Eventuellt kan du låsa gaffeln på vanliga vägar och koppla på fjädringen när det blir skumpigt. Skulle tro att gaffeln håller längre då. Tubus Swing är mycket robust och bra men passar inte alla gafflar. Skillnaden mot vanliga lowriders är att tyngdpunkten blir högre, men om du inte packar orimligt tungt i framväskorna ska det inte spela någon roll. Jag är nöjd med min.

Edit: Din fråga kanske inte gällde just pakethållare. Nackdelar med dämpade framgafflar är, så vitt jag förstår, att de kan gå sönder och att de stjäl kraft från varje tramptag. Det första känns knappast som ett problem för en kort Sverigeresa, det andra löser du genom att låsa gaffeln.
 
Senast ändrad:
Ta så lite grejer som möjligt med dig

Jag gjorde själv en tripp över Halland och Danmark nu i Augusti och hade bara en 28 liters ryggsäck samt en del annat i bakfickorna. Varför jag packade så lätt är för att jag provade att cykla ner till Köpenhamn för många år sedan med fullpackad pakethållare och tyckte detta var väldigt jobbigt samt att jag inte hade användning för all denna packning.
Tro mig, du klarar dig alldeles utmärkt med bara en ryggsäck om du packar den rätt. Jag campade hos kompisar och ett vandrarhem men funderar på att köpa ett lätt fjälltält till nästa tripp.
Cykeln jag använde var en 20 växlad aluminiumram med kanttrådsdäck. Jag skriver mer om utrustningen på http://www.cykladanmark.se/utrustning/
 
Hej alla glada!

Jag har tänkt att cykla genom Sverige till våren och skulle behöva råd om att välja rätt cykel.
Kollat lite på Nishiki XC7. Någon som har bra respektive dålig erfarenhet av den?

Andra tips och tricks uppskattas också.

Tjena! Jag cyklade Treriksröset-Smygehuk i somras på en mtb av märket Kona cinder kone (tror jag den heter )med dämpning fram och det funkade jätte bra. Det är en cykel man kan använda även i skogen eller till jobbet.
MVH Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
Lichad Ny cykel Landsvägscykling 6
christer49 Lätt cykel med komfort Landsvägscykling 15
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
rikard anders Lanza cykel? Landsvägscykling 8
KamratJonas Demontering av cykel Landsvägscykling 13
klättermicke Skulle behöva lite cykelinfo (Fondriest-cykel) Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.