Cykel till en kraftig person

Vad skall man tänka på? En vanlig standard cykel verkar ha för klen ram och bromsar.. En MTB kanske är ett alternativ? Med hårt satta fjadrar?
 
En vanlig stålracer håller till en tung ryttare och har bromsar så det förslår. Större luftkammare i däcken gör färden njutbarare.
 
Det kan ofta räcka

med små modifieringar för att bli bra. Typ gå upp från 23 till 25 mm däck på en racer för Vätternrundan. Lite kraftigare fälg och ekrar är väl ett bra allmänt råd. En cyclcross kan var ett alternativ om du vill ha skärmar. Cykelramar på mtb eller racrar torde hålla uppåt 120 kg utan tvekan. Fråga i en bra cykelaffär.

Thure
 
En MTB är inte någon bra lösning om man inte vill ha fjädring för att köra i skogen. Om den har en så avancerad dämpare att den går att anpassa till olika tunga ryttare är den en riktig skogsmarken.

Det man behöver veta är vad man skall använda den till. Skall det vara träning eller skall man cyklantill Ica? Vill man sitta mer träningsmässigt eller relax?

En bättre hybrid med hyfsade bromsar (hydrauliska skivbromsar) pallar nog ganska mkt. Det är också en prisfråga naturligtvis. En dyrare cykel har oftast bättre byggda hjul, som är det som nog går först om man är ordentligt tung.

/Andreas
 
Är man riktigt tung finns det nav och fälgar för tandem. Rejälare don och fler ekrar.
 
Senast ändrad:
Pilen

Om jag inte missförstår så vill du INTE ha någon racer eller mtb, utan en vanlig standardcykel. Om så är fallet, skulle jag vilja slå ett slag för Pilen lyx. Det är en klassisk standardcykel, en jävligt snygg sådan dessutom. Jag tror att den cykel håller även för tyngre personer.

Kolla in bilderna så förstår du nog att det är en rejäl cykel.
http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-lyx
 
Många tror felaktigt att en tung cykel blir starkare än en lätt. Rördiameter och byggteknik avgör samt givetvis komponenterna.
Allt ryttare, cykel och packning skall lyftas över varje backe av den som cyklar.
go tur
 
Många tror felaktigt att en tung cykel blir starkare än en lätt. Rördiameter och byggteknik avgör samt givetvis komponenterna.
Allt ryttare, cykel och packning skall lyftas över varje backe av den som cyklar.
go tur

Just i detta fallet så marknadsför sig Pilen som en hållbar cykel som ska klara belastning. Personen jag svarade angav inget om vikt, och inte heller något om cykelsemester. Personligen så föredrar jag en rejäl cykel med upprätt körstil till vardags, istället för såsom hipsters med så avskalade cyklar att inte ens broms behållits.
 
det är väl lite förvirrande när det bara står kraftig, skulle vara bra att veta vikt. Rent generellt skulle jag titta på en cykel som långfärdscyklister använder, de är väl byggda för att klara mycket vikt.

http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker

är väl en som brukar rekommenderas rätt mycket. Själv har jag en kona dew drop med aliminium ram och så som inte bör hålla allt för mycket vikt men jag har nog i alla fall packat den till 100kg (med mig på cykeln) De flesta cyklar bör klara relativt hög vikt, tänk på hur många som skjutsar sina kompisar på cyklar, i bland upp till tre pers, tror det flesta cyklar i de flesta fall klarar 120kg utan större problem.

Om du är bestämt orolig så tror jag surly är den mest stabila cykeln jag hört om. Å andra sidan vill jag inte rekommendera något jag själv inte använt, men du kan ju titta på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
Lichad Ny cykel Landsvägscykling 6
christer49 Lätt cykel med komfort Landsvägscykling 15
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
rikard anders Lanza cykel? Landsvägscykling 8
KamratJonas Demontering av cykel Landsvägscykling 13
klättermicke Skulle behöva lite cykelinfo (Fondriest-cykel) Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.