Cykel till en kraftig person

Ett par roliga cyklar tycker jag är Yuba Mundo och Kona ute. Har inte provat dom själv och vet inte om jag ens skulle vilja ha en, men behövde jag en för mycket last så skulle jag definitivt kolla upp dom.

Tack

Får tacka för alla svar, cykeln är inte till mig utan till en beklant som undrar, alltså ingen MTB utan en långfärdscykel med större däck låter rätt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ändamålsenligt byggda hjul är nog det första jag tänker på.
Bakhjul 36ekrat 3kors rätt ekerspänning och bra fälg.
Framhjul 32ekrat 3kors.

Senast ändrad:
På en tungt lastad långfärdscykel är 40 ekrade 26" feta hjul inte fel, tandemnav är byggda med rejälare dom. Långfärdshoj låter helt rätt. Även en lätt landsvägshoj kan med pjattstyre köras upprätt, allt är en fråga om vad man vill.
go tur

Tänk på att bakhjulet, som ofta bär åtminstone 2/3 av kroppsvikten, ofta är det strukturellt svagaste hjulet p.g.a. offset. Även Shimanos navväxlade bakhjul lider av offset.

Nuvichis innovativa baknav lider däremot inte av offsett, varför min standardcykel har något så unikt som ett starkare bakhjul än framhjulet.

F.ö. finns det 48-ekrade tandemnav om man vill vara värst.
/Niklas

Över där vet jag om att de brukat 60 ekrade hjul, Ferarri hade 108 ekrade innan gjuthjulsmodet.
Det mesta går att ordna med en bra delningsmaskin och lust.

På höghjulingarnas tid var det ganska vanligt med åtminstone 80 ekrar. Det behöver vara ett visst antal ekrar per dm fälgomkrets för att det ska kunna bli ca 4 ekrar i fälgens kraftpåverkade zon.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips