Kvalite till jobbet cykel

Jag har två Skepphult cyklar. Tänkte jag köper en vinter cykel med inbyggd växel. Inga större problem med den ännu efter 2 år. Men den gamla som är ca 12 år börjar rosta sönder. Det mesta på den gamla är slut efter till jobbet cykling året runt. De står ute året runt. Gissar saltade vägar är en bidragande orsak. Jag kan lyfta färgflagor på ramen och under är gravrosten så kraftig att man undrar hur den håller ihop.

Hur tänker ni, köp ny var 10 år eller finns det bättre förslag på cyklar om man inte vill köpa nytt med intervall?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte också en skeppshult för några år sedan och min kravspec till cykelhandlaren var tydlig - problemfri pendling året runt. Jag har bytt fler bakhjul, kedjior, kasseter (27vxl) och några framderev. Samt bromsskivor och klossar
Däremot är ramen fortfarande i gott skick och inga märkbara rostskador. Min cykel bor i kallförråd om nätterna och hyfsat ofta ute men under tak dagtid. Min cykel får också utstå mycket salt på vintrarna.
Har nu lagt knappt 3000kr på ett nytt bakhjul, klass 3 för att slippa skev bakhjul som tyvärr blivit en vanesak med de skeppshult orginal jag köpt för o,mkring 1500 kr tidigare - jag väger 90 kg och lastat nog 10 kg till vardags och ibland mer på väg hem från affären. Hoppas det nya hjulet ska hålla bättre.
Jag trodde drivlinan skulel hålla bättre och framför allt trodde jag hjul skulle tåla mer men det verkar vara slitdelar.
Har ocks knäckt en sadelstolpe och
En ram med oskadad lack borde väl däremot hålla länge.
HIttar inget om deras garantier men lite om deras tillverkning:
Har du provat att reklamera?

/Patrik
 
Aluminiumramar rostar ej, har funnits i 50 år och är numera väl beprövade.

Utöver redan nämnda Rohloff-navet, så finns det även Pinion, där växlarna sitter i vevpartiet.

Pinion kräver förvisso anpassade ramar, men i gengäld blir vikten mer centrerad på cykeln, vilket är positivt.

Pinion säljs främst i Tyskland och finns med antingen vanlig cykelkedja eller remdrift.

Pinion finns i flera olika varianter med olika antal växlar och olika växlingsomfång.
/Niklas
 
Senast ändrad:

HasseQ

Temp. avstängd
Sen måste man underhålla ordentligt. Torka av och rengöra ram, hjul, bromsar, kedja & växlar ofta. Olja ibland. Byta kedja & kranspaket & bromsdelar varje år om man cyklar mkt. Ibland nya däck, kanske nya hjul, styrlinda osv.
En cykel blir snabbt en rishög om man inte tar hand om den.
 
Bara for att ge ett annat alternativ. Envaxlat och remdrift. Se bara till att det inte ar for trog utvaxling. Nu kanske inte envaxlat alls passar din pendling.

Lycka till!
 
Sen måste man underhålla ordentligt. Torka av och rengöra ram, hjul, bromsar, kedja & växlar ofta. Olja ibland. Byta kedja & kranspaket & bromsdelar varje år om man cyklar mkt. Ibland nya däck, kanske nya hjul, styrlinda osv.
En cykel blir snabbt en rishög om man inte tar hand om den.
Håller med, kör man året runt måste man underhålla grejerna ofta. Är det regn, slask, grus och saltade vägar är det kedjevård mer eller mindre efter varje tur och gärna avspolning nån gång i veckan. Kör man bara på utan underhåll går det snabbt utför även med den bästa cykeln.
 
När jag insåg att den cykel jag använde i särklass mest var pednlingscykeln så blev den uppgraderad.

Jag pendlar nu på en cyclocross med kolfiberram, singelklinga och SRAM CX1. Den står alltid inomhus, både hemma och på jobbet och har klarat sig rätt bra. Det har gått ett par kassetter, kedjor och någon klinga. Jag har också skaffat ett par hjul till. Nu har jag ett par med dubbdäck, och ett par med vanliga däck. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått byta bromsbelägg och däck. Växlingsutrustningen börjar vara sliten men fungerar fortfarande tillräckligt bra.

Det är inte nödvändigtvis det mest praktiska valet för pendlingscykel, men hyfsat roligt. :)
 

HasseQ

Temp. avstängd
Har en gammal alu Cykelcross, snart 20 år gammal, men som ny. Cyklat många vintrar i slask och grus. När det behövs -> Ställ cykeln uppochned, veva drivlinan och kör med en stålborste överallt på kedja, drev och kransar. Torka av ramen & fälgar osv med avfettningsmedel el liknande. Olja in. Och som sagt byt delar när det behövs.

Sen kan man ha vilken hoj man vill och tycker är kul att cykla på.
 
Håller med om aluram. Stålramar är väldigt härligt att cykla på, men vatten och skit letar sig gärna in i ramen och får den att rosta inifrån.

Jobbade som cykelbud ett tag och körde då cykel med aluram och bara 1 växel. Testade lite olika upplägg under vintrarna med underhållet av cykeln. Kom till slut fram till att det slet mer på cykeln att tvätta och hålla den fin, smuts letade sig in i lager och annat lättare då och innebar drev- och kedjebyte väldigt ofta. Om en sket i att tvätta cykeln och bara oljade in kedjan med jämna mellanrum så höll grejerna oftast en hel vinter och så bytte en slitdelar och gjorde cykeln vårfin när vintern var slut. Tror dock att detta upplägg inte fungerar så bra på en cykel med växlar och evt. skivbromsar, dessa delar kräver kontinuerligt underhåll för att fungera.

En anekdot är att jag har kvar samma cykel som jag hade i jobbet då. Den bör ha gått ett par tusen mil, vevlagret närmare tusen. Nu för tiden tvättar jag den dock ibland då vi har bra tvättmöjlighet på jobbet. En fin cykel är ju ändå roligt.
 
Oavsett vilken cykel du väljer som vintercykel, så finns det all anledning att göra en ordentlig bikefit på den. Din kropp kommer att tacka dig.

Nästan viktigare att göra bikefit på en vintercykel än en sommarcykel, om du frågar mig.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips