Cykel på tåg/flygplan

Vad kostar det att ta med cykeln på tåg respektive flyg (inom Sverige)? Är det ens tillåtet på alla flyg-/tågbolag?

Erfarenheter? Skriv gärna om hur det brukar gå till och om det fungerar bra!?

Ha de gött!
/Alexander
 
30 euro LTU (tyskt)
samma sak på Finnair.

o 300 kr tror jag SAS tar. Så det verkar alltid ligga därikring. Däremot lär Brittish Airways vara gratis faktiskt. fast då kostar väl biljetten desto mer o andra sidan.

packetera alltid cykeln i en låda –*en sådan kan du få gratis från en cykelhandlare i de flesta länder. Hade inga problem Kapstaden –*Stockholm. Finnair glömde faktiskt ta betalt. =)
 
"Öresundståget" som går mellan Köpenhamn och Kalmar har en vagn där man kan ta med cykel. Utöver egen platsbiljett krävs en barnbiljett för cykeln. Liksom på vissa regionaltåg där cykel är tillåtet, kör man på cykeln och packningen kan sitta kvar. En varning bara, ibland är tåget fullt och då kommer man kanske inte med, trots att man har reserverat plats!

På SJ kan du få med cykeln om du demonterar den och får ner den i en liten liten väska....
 
På SJ kan du få med cykeln om du demonterar den och får ner den i en liten liten väska....[/QUOTE]

Det går även att ta av hjulen packa in allt i sopsäckar och ev. sätta på lite wellpapp runt utsatta ställen (bakväxel och vevparti). Jag har gjort det en gång men det var definitivt inte smidigt. Men har man inget alternativ är det en bra lösning om man ska cykla ifrån destinationen och då inte kan ta med sig väskan.
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Att det är problem med att få med långfärdscyklar på tåg och flyg har tyska HPVelotechnik märkt som tillverkar liggcyklar.

Man har idag en hopfällbar touring trike (trehjuling):

http://www.hpvelotechnik.com/produkte/scorpionfx/index_e.html

Man är på gång (2008) med en hopfällbar tvåhjuling:

http://www.hpvelotechnik.com/produkte/ghp/index_e.html

Längst ned på den sidan.

Om man har tänkt köpa ny cykel, kan tänka sig en liggcykel och står ut med ett högt pris så kan deras cyklar underlätta att få med sig cykeln på tåg och flyg.

Jag har beställt en broschyr på GrassHopper fx som den hopfällbara tvåhjulingen kommer att heta och den var på första bilden fotograferad framför ett tåg.

Sommaren 2007 tog jag med cykeln på Veolia Transports Norrlandståg. Den kunde bara skickas som gods och det blev dyrare att frakta cykeln än mig själv.
 
Finns en del

metoder. Det finns t ex cykeltransportväskor bland annat har /har Biltema /har haft /en billig i tyg.

Hårda transportväskor funkar med racer eller MTB men en toruringcykel har ofta längre ram vilket kan ställa till problem.

Men det finns ramar med kopplingar som gör att ramen kan tas isär. Se http://www.thorncycles.co.uk/ravennomad.html S&S coupling

Birdy är ett bra alternativ om man ofta vill ha cykeln med sig på tåg eller flyg. http://www.pdeleuw.de/fahrrad/birdye.html

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips