Cykel på flyg?

När du skruvar ur pedalerna skall du skruva i riktning mot bakhjulet.

Du har rätt i att pedalerna skruvas fast av den vanliga pedalrörelsen när man cyklar. Om du fettar in gängorna och tar loss dom då och då, t.ex. när du skall resa eller transportera cykeln i bil så brukar dom släppa utan att man behöver ta i särskilt hårt.

Detta blev ju helt förvirrat. Det går ju inte att tala om "mot bakhjulet" utan att säga om cykeln är rättvänd eller upp-och-ner!

Moturs/medurs beror också på om det är utifrån eller inifrån man räknar, men det antar jag är utifrån.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger.

Varsågoda! http://bicycletutor.com/replace-pedals/

Ja, det där såg väl ganska trevligt ut. Det borde gå att gå efter.

Men jag är ändå nyfiken. Jag fattar inte vad jag tänker fel, jag försöker räkna ut vilket håll som skulle skruva av trampan, och sedan skruvar jag åt andra hållet... men det blir alltid fel! Moturs på höger, trampan går så... men då vrids den ju moturs när jag cyklar???

Jag vet vad som står i länken, det är bra, men jag försöker få ihop varför jag får det fel.
 
När man tittar på gängriktningen på pedalaxlar är det lätt att tycka att det är helt bakvänt. Det man glömmer är att pedalen är lagrad på axeln med kullager. Dessa kulor roterar så klart också och får så att säga vridkraften att "byta riktning".
Höger pedalaxel är högergängad, skruvas ut moturs, vänster axeln är vänstergängad, skruvas ut medurs. Höger/höger, vänster/vänster, lätt att komma ihåg.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips