Crypto i fjällen?

Vad tror ni, får man räkna med att Cryptosporidium sprider sig i vattendragen i Jämtlandsfjällen? Finns det något som kan hindra spridning?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tror ingen vet än.

Sjukt trist om det visar sig att man måste börja koka fjällbäcksvatten.. Vore en katastrof för fjällturismen och oss friluftsnördar.

Bekanta i Brunflo och Krokom med egen brunn har inte märkt av det och jag tvivlar på att det ska sprida sig upp till fjällen.

Man

kan nog vara hyfsat säker på att vattnet i fjällbäckar klarar sig.

Kretslopp var väl mekanismen i Östersund dvs att parasiten snurrar runt i avloppsvatten-sjövatten-vattenledningsvatten-människa osv.

Thure

Crypto sprids av värdorganismer

Kor, får och getter kan sprida parasiten, den simmar inte omkring själv i fria vattnet. Verkar inte uteslutet att renar, rävar o andra däggdjur, liksom infekterade människor, kan sprida den uppströms och över vattendelare. Finns det crypto i Ottsjön tycker jag det finns anledning att fundera på vart den kan ta vägen vidare.

Bäckar uppströms fjällsjöar klarar sig skulle jag tro, men vad vet man om större lugnvatten, eller sjöar och åar nedströms.

Bekanta i Brunflo och Krokom med egen brunn har inte märkt av det och jag tvivlar på att det ska sprida sig upp till fjällen.

Den är ju redan i fjällen då den kommit till Ottsjö och Edsåsdalen. Hur den kommit upp till Hensjön i Edsåsdalen kan man ju fundera på? Fjällsjö med inga bofasta i området. Några enstaka stugor med enbart utedass.

Det verkar som att cryptosporidium och en snarlik organism, giardia, finns lite överallt. De svåra problemen uppstår när de kommer in i vattenledningar.
Giardia finns i vattendragen i Sierra Nevada i Californien och en del påstår att man inte kan dricka vattnet i bäckarna. Andra har en mer nyanserad syn på saken och säger att smittämnet är för utspätt och att risken är liten. Se t.ex. http://pweb.jps.net/~prichins/giardia.htm
Förhoppningsvis klarar fjällvattnen sig från crypto. Jag är alltid försiktig där det är gott om renar och kommer att fortsätta med det. Man bör nog också ha koll på var man dricker i närheten av fjällstationer och andra tätbefolkade ställen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips