Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL?

Tack för alla svar, som sagt vill jag cykla snabbt (enbart astfalt). Vill ha ngt racerliknande, men utan bockstyre och med 28mm eller 30mm däck, ganska smala alltså. Är det inte lite onödigt att hålla på och byta komponenter på mtb-cyklar när det finns färdiga racerhybrider som de cyklarna jag nämnde?

Som ni förstår är jag väldigt inne på att köpa Nishiki Pro SL såvida ingen har några bättre erfarenheter av Crescent LTC800 eller ngt annat konkret tips.

I mina ögon går i alla fall mtb helt bort, jag har en annan cykel om jag skulle vilja cykla i skogen. Jag Cyklar även 16.5km till jobbet nu på en lånad crescent mtb och anser att det är för många växlar och för breda däck (trots att det sitter ngt nytt påfund de kallar för citydäck på den, med dubbar på sidorna och plant gummi i mitten).

Tack än en gång!
Mvh
Nils
 
Tycker att du ska kolla cyklarna på Cykelnetto ändå, finns säkert någon med de krav du nämner. Eller maila dem och fråga efter en sån cykel och se vad de säger. Du måste ju inte köpa en där för att du frågar. Du får mer cykel för pengarna där.

Tycker att det kan vara en bra idé att gå till vanliga cykelaffärer och provcykla allt som finns.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nishiki Pro SL

Hej

Jag har en Nishiki Pro Sl årsmodell 05 kanon cykel, om du nu skall köra mest stads körning finns ingen anledning att satsa på MTB, Hybrid funkar bäst i stadskörning och jag har testat både Hybrid och Mtb, kör till och från jobbet varje dag enkel resa 17km så nog har jag testat allt. Men det bästa är att tänka efter själv vad man skall använda cykeln till, jag kan bara rekommendera Nishiki cykeln som en kanon bra cykel du kommer inte bli missnöjd med den.
 
.Nisse.; sa:
Tack för alla svar, som sagt vill jag cykla snabbt (enbart astfalt). Vill ha ngt racerliknande, men utan bockstyre och med 28mm eller 30mm däck, ganska smala alltså. Är det inte lite onödigt att hålla på och byta komponenter på mtb-cyklar när det finns färdiga racerhybrider som de cyklarna jag nämnde?

Varför inte bockstyre? Är du tveksam till om du vill sitta mycket framåtlutad kan du välja en ställbar styrstam.

En mer renodlad racer av hygglig kvalitet är oftast flera kilo lättare än en s k racerhybrid. 23 mm eller 25 mm däck rullar och accelererar lättare än 30 mm.

Begagnade cyklar är prisvärda men det kan kanske vara svårt att hitta exakt rätt ramstorlek åt dig.

SPD-pedaler eller liknande helst dubbelsidiga bör du satsa på.

Thure
 
Provcyklade Nishikin idag, den vägde 10kg och gick som ett spjut jämfört med min nuvarande hoj.
Det får bli en sån när lönen kommer!

Såvitt jag har förstått det är bra stänkskärmar ganska dyra, glömde fråga i affären idag vad de kostade och hur de såg ut. Var kan jag annars hitta bra skärmar till ett bra pris? Däcken är 28mm breda.
 
Jag tror du blir nöjd med Pro SL.

Enda invändningen jag har är att på en så pass lätt och snabb hoj är det onödigt med 3-delat vevparti och så mycket som 28 kuggar på största kransen bak.


Min hybrid kan du se här: http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=13822

Den har 50/39 fram och 12-25 9-delat bak. Jag kör med 32 däck, men kan lägga på ner till 23 om jag vill, då den har smala racerfälgar.
Går som ett spjut!

[Ändrat av Pang99 2006-07-22 kl 19:18]
 
Hej jag har en Nishiki Hyper pro och den används i ur och skur .Funkar helt perfect.cyklar ca 15-20 mil / vecka sommar som vinter .Det gäller bara att serva allt med gämna mellan rum.lycka till.
 
Nishikin är nog bra. Själv hade jag nog valt mellan Marin modellerna på Cykelnetto. De har ju liknande cyklar. Något jag har lite svårt för med båda cyklarna du nämner är hjulen. En sådan ekermönstring kan bara vara till för att sälja på utseende. Funktionen kan i bästa fall inte vara mycket sämre än på vanliga 32/trekorsekrade hjul med jämt spridda ekerhål i fälgen.

Magnus
 
Ekrarna

Stormange; sa:
Något jag har lite svårt för med båda cyklarna du nämner är hjulen. En sådan ekermönstring kan bara vara till för att sälja på utseende. Funktionen kan i bästa fall inte vara mycket sämre än på vanliga 32/trekorsekrade hjul med jämt spridda ekerhål i fälgen.

Jag håller med om ekrarna. Har för mig att det var en av anledningarna att jag valde cykel som jag gjorde. Men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll hur många ekrar man har och hur de sitter om man "bara" ska slaska runt i stan med cykeln? Det kan ju inte jämföras med att långfärdscykla med en massa packning.
 
Nishiki eller Crescent?

Funderar oxå på Crescents kvalitet. 1980-1996 var kvalitén inte något vidare, men nu...?
Har funderat på framgafflarna? Nishikin har en rak gaffel och Crescenten har en svängd.
Skulle vilja veta om man blir pirrig i händerna när man kört ett par mil på en med rak gaffel eller om den annorlunda ramvinkeln gör att markvibrationerna fångas upp?
Att köra 26" mountainbike på asfaltsväg är inte något som jag skulle välja. I och för sig pratade jag nyss med en tysk på cykelsemester i Sverige. Han körde på en amerikansk "Bike Friday" (dyr) med 24" hjul och var helnöjd.
 
Re: Nishiki eller Crescent?

tyri; sa:
...
Har funderat på framgafflarna? Nishikin har en rak gaffel och Crescenten har en svängd.
Skulle vilja veta om man blir pirrig i händerna när man kört ett par mil på en med rak gaffel eller om den annorlunda ramvinkeln gör att markvibrationerna fångas upp?
...

Passerade idag 17037 km på en hoj med rak cr.mo. gaffel i en hyfsat traditionell, avsende geometri, alu.ram.

Jag har inte blivit mer pirrig i händerna på den än på tidigare cyklar med böj på gaffeln för att skapa försprånget. Kör me 37x622 som däcksdimension.
 
LÄTT NISHIKI

Jag kör en Nishiki Pro SL och det enda jag kan komma på som är dåligt är nog gummihandtagen (Hur svårt är det att byta dom =D ). Annars en MYCKET bra cykel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips