Coverboots alternativ?

Funderar på att köpa ett par Lundhags coverboots.

Finns det några bättre alternativ?

Jag funderar på den längre varianten och hade tänkt att ha dom i stället för andningvadare vid flugfiske.

Tror ni på det eller håller dom inte i längden.

Jag skulle få bort ca 1,5 kg då. Puhh

mvh

Neoprensockor

Hej!

Gå in i närmaste dykaffär och köp dig ett par neoprensockor. Dem väger nästan ingenting! Tillsammans med dinna tevasandaler så kan du vada säkert och länge utan att frysa.

Lycka till!

/Christer G.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har sedan ett par år med mig ett par Cover boots på fjällvandring istället för sandaler, både för vadning och lägerliv.
Funkar riktigt bra och spar en hel del gram.

Hur slitstyrkan är om man använder dem med skor inuti och på sten vet jag inte, men jag tvivlar på att de håller i längden.

Nä, de håller inte så bra. Sambon knallade nån mil med sina i ett vått område, med vide och lite sten (hennes kängor hade gått sönder och läckte in vatten). Coverbootsen slets undertill och skulle nog tagit slut efter ytterligare någon mil.

/Håkan

coverboots

Jag och min man har köpt dessa för att ha vid fiske och vadning under fjällvandring. Vi hörde av en kompis att han upplevde sina lite halkiga så därför limmade vi på filtsulor för att få betydligt bättre fotfäste. Dessutom så var de väldigt vida upptill, vilket vi eliminerade med att dra in ett skosnöre (150 cm) genom kanalen uppe vid låret. Jag tror nog att dessa håller om man bara fiskar då och då men skall du fiska ofta och mycket är det nog bättre med riktiga vadare

Håkan K; sa:
Nä, de håller inte så bra. Sambon knallade nån mil med sina i ett vått område, med vide och lite sten (hennes kängor hade gått sönder och läckte in vatten). Coverbootsen slets undertill och skulle nog tagit slut efter ytterligare någon mil.

/Håkan

Det kan jag tänka mig, men de marknadsförs väl inte som vadrningsskor, utan just för vadning. Och det är ju sällan man vadar i nån mil...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips