Carbon vs. Aluminium
- Trådstartare bergholm
- Start datum
bergholm; sa:Skall jag ha ett styre i carbon eller i aluminium?
walkerboh; sa:Är det inte tämligen menlöst att byta till kolfiber-styre. Visst man sparar några gram men styret är ingen roterande massa.
Men det är klart, har du pengar som bara ligger och skräpar så ska inte jag lägga mig i.
T ex ett hjul. Varför är det viktigt att ett hjul inte väger för mycket? Pga högre vikt får man mer "tröghet", den roterande massan (hjulet) ska accelereras och ju mer den väger, desto mer kraft för accelerationen (och inbromsningen) behövs. Ju längre massan finns från centrum, desto större tröghet får du (därför så är fälgens/däckets vikt viktigare än navets).bergholm; sa:walkerboh; sa:Är det inte tämligen menlöst att byta till kolfiber-styre. Visst man sparar några gram men styret är ingen roterande massa.
Men det är klart, har du pengar som bara ligger och skräpar så ska inte jag lägga mig i.
Ett kolfiberstyre har andra egenskaper än alu. Tex flexar det mer, kolfiber tar upp stötar bättre, samt att det är mkt starkare. Men såklart en del nackdelar också som beskrivet ovan.
Hur menar du med roterande massa?
bergholm; sa:Sitter å klurar på vilket som är bäst att använda på MTB...
Skall jag ha ett styre i carbon eller i aluminium?
Vilka olika egenskaper har dessa material samt vilket är bäst för XC?