Nalgene Outdoor

Hjälp mig fatta vad Nalgene Outdoor gör.
De återvinner vanliga plastflaskor och sedan är de bäst. Fattar jag rätt är det en ABS plast? Gissar någon med mer plastkunskaper kan förenkla ett svar.

Vad innehåller en vanlig pet flaska?
"PET-flaskor består av en plast som heter polyetentereftalat. Man blandar strimlor av återanvända flaskor med PET-flingor och upphettar till över 300 °C. Då smälter plasten, och man kan forma den till nya flaskor."

"Akrylnitril-Butadien-Styren (ABS)
Akrylnitril-Butadien-Styren (ABS) är en termoplast som används främst i elektroniska och tekniska produkter. Exempel är dataskärmar, tangentbord och skrivare. Typiskt för ABS är den är enkel att producera, forma samt går att variera så att den får flera olika egenskaper, till exempel att den ska vara slagtålig.

Materialet ABS kan innehålla mjukgörare som till exempel ftalater. Det kan också innehålla bromerade flamskyddsmedel, färgämnen och antioxidant er."
 
Jag köpte Nalgene flaskor för länge sedan för att det skrevs att vattnet inte fick bismak av plasten.
Det funkade i många år. Men nu ger de bismak. Har kastat mina och köpt Klean Kanteen istället.
Med det sagt så tycker jag att Nalgene ändå är ett bra val, då mina höll måttet i många år.

Tritan Safe | FAQs (eastman.com)
 
ABS lär de ej kunna få anv för drycker anv till bl bilglas
Polycarbonat+ PET sälj uder varumärket Tritan
Eastman är ju kända på pvc som anv till bas för Kodak film
Ren PC ann ju till allt i från hjälmar till sjukvårrdsprodukter,pet rec. får de väl till bra pris och flaskorna håller väl för att tappa med vatten i utom om sten och asfalt el BTG.
Jag har ej anv min än men ska bl anv till att ha varmt vatten i som värmeflaska i sovsäck och lär ju med ca 50% PC klara mer än PET flaskor.
Ska testa PET med vatten och klarar de 1-2 m fritt fall fulla med vatten klarar dessa flaskor mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.