Calazo kartor i mobilen, hur funkar det?

Fördelen med Calazos kartor i mobilen är att de har samma utseende som de köpta kartorna i Tyvekk.

Är det så viktigt? Man ska kunna tyda kartor oavsett utseende. Kartor från Lantmäteriet och Calazo liknar varandra om än lite olika men det går ändå tyda kurvor, linjer, färger och former. Men jag förstår, kör med Calazo om det känns lättare för dig.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Sedan många år använder jag appen Viewranger för vandringar, till fjällvandringar, dagsturer och Alperna. Jag har använt både appen i både Android och iPhone. Det fungerar utmärkt. Man förladdar kartorna hemma och sedan kan man använda digitala kartorna offline med GPS:en i smarttelefonen. Jag kör alltid flygplansläge för att spara batteriet. Kartorna ser precis ut som papperskartorna. Fast Calazo har egen stil på kartorna.
Jag håller med om att Viewranger är en MYCKET bra app. Jag visste inte att den finns till iPhone också. Om man vill komma billigt undan så är den inte optimal, man måste dessvärre betala för kartan. Har för mig att hela Sverige (Topografiska) kostar omkring 800 kr. Men som sagt - bland dom definitivt bästa apparna!

Sedan många år använder jag appen Viewranger för vandringar, till fjällvandringar, dagsturer och Alperna. Jag har använt både appen i både Android och iPhone. Det fungerar utmärkt. Man förladdar kartorna hemma och sedan kan man använda digitala kartorna offline med GPS:en i smarttelefonen. Jag kör alltid flygplansläge för att spara batteriet. Kartorna ser precis ut som papperskartorna. Fast Calazo har egen stil på kartorna.

Är det inte utekartan som förbättrat gröna kartan med sjömärken? En fördel vid paddling, om du frågar mej.
Så här tyckte jag 2012:

/Patrik

Tipser igen om app´en Swedish Mountains. Den er gratis, och fungerar off-line. Data från lantmäteriet.
106723354_352067062449608_1480736077037658184_n.jpg
103192737_597981801151270_5865962840447639438_n.jpg

106177524_198054744880682_3732752978710521081_n.jpg

Du menar Fjällkartan? När jag skulle söker efter appen Swedish Mountains kommer Fjällkartan upp.

Appen "Swedish Mountain Maps" ser ut att vara den engelskspråkiga varianten av "Fjällkartan - Offline" för iPhone.

/Birger

Har laddat ner Fjällkartan och testat, verkar funkar bra och utseendet är nästan som Calazos kartor men med skillnaden att det är gratis. För bara nått år sedan har jag haft mobilen nedpackat under hela vandringen. Har haft kamera och GPS med mig. Numera fotograferar jag bara med min Iphone XS (gör lika bra bilder) och kan navigera också. Det är en viktbesparing på minst ett ½ kilo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips