Byxor

Jag är ute efter ett par stryktåliga byxor att användas vid fiska och vandring. Skall användas i södra Sverige, främst vår och höst. Har tittat på Fjällräven Vidda och Fjällräven Grönland men efter att läst några inlägg på denna site är jag mer tveksam. Verkar vara problem med vattenavstötningen vilket givetvis är en mycket viktig del. Uppskattar er hjälp.

byxor?

Så länge jag vandra thar jag använt knickers, eftersom jag
tycker det är lättare att röra sig i dem, speciellt i brant terräng.
De senaste 10 åren är det Fjällräven som gällt, lätta, torkar
fort; kan verka tunna, men det ska blåsa eller regna rätt rejält
innan jag drar ngt annat över. Benen är bland det sista
man fryser om så länge man rör sig och jag skulle nog
svettas kopiöst i de byxor som erbjuds på marknaden
f ö.

il C.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Några tips

Jag har dragit slutsatsen att långbyxor är bäst i låglandsterängen. Till fjälls är knickers eller shorts finfint, men så fort vegetationen stiger över fotknölarna är det värdelöst om man inte skyddar benen mot våta växter och vassa grenar. Min personliga favvo är försvarets 90-byxa med god passform, stora fickor och bra förstärkningar, men det finns bra (bättre?) civila alternativ som är helt syntetiska och därför torkar snabbare än bomull-/poluyesterblandning.
För mångsidighetens skull skulle jag välja ett par kombibyxor. Då är det lätt att konvertera till shorts om vegetationen tillåter. Ta inte av dig skorna utan rulla in det lösa byxbenet i sockan, så blir både upp- och nercabbningen smidigare.

Kolla på Tierras och Haglöfs modeller, är mitt tips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips