Ryggsäck på, byxorna trillar av....

Jag har provat 5 cm bred resår (köpt per meter) och satt dit bältesspännen. Det behövs 2-3 lager resår men sedan har man ett bälte som sitter bra utan att ta i höftbältet eller skava. Det finns många tänkbara lösningar, det gäller bara för TS att testa sig fram till "sin" lösning!

Som andra föreslår jag hängslen. Med bra hängslen slipper man dessutom dra åt livremmen så hårt, vilket minskar skjort-skrynkel runt midjan.

Annars handlar det som sagt antagligen om att ha ryggsäck med korrekt inställt bärsystem.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har samma problem, förmodligen har man för liten röv. När byxorna blir blöta av svett expanderar dom och hasar ner. Bälten gav bara skav med höftbältet. Jag gick runt med häng på mina keb-byxor, det tog ändå stopp så tappade dom inte helt.
Nu har jag ett par Aclima med "inbyggd" åtspänning i midjan, och dom sitter där dom ska.

Dt här kanske låter konstigt, men har ni provat byxor tillverkade för tjejer? Kanske är det passformen som behöver ändras? Jag har bara friluftsbyxor tillverkade för killar...annars fixar jag inte midjebältet på ryggsäcken. Inte för att byxorna åker ner utan för att det skaver och klämmer.

Kör med hängslen OCH livrem (ala Gunnar Sträng) då kan jag variera lite. På sommaren kan jag släppa rätt ordentligt på livremmen och det ventilerar bättre - förutom att bara köra med öppen gylf för ventilation - inte att rekomendera dock om det är mycket mygg! :)

Höftremmen hamnar på mig nedanför livremmen så det finns ingen möjlighet att byxorna glider nedåt så länge jag har ryggan på mig. Möjligen att jag bara haft tur med att byxans höjd och höftremmens placering passar ihop så bra, men det är mycket praktiskt. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips