Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2.

öringen; sa:
Du har ännu inte övertygat mig, eller för den delen mina Megin om att de är vattentäta ;)
Nej, och om du läser mina inlägg inser du förhoppningsvis att jag inte har försökt göra det heller. Som sagt, om du upplever att de läcker borde du reklamera dem. En produkt som inte håller vad den lovar ska alltid reklameras. Håller KM Megin däremot vad de lovar, dvs minst 25 m vattenpelare efter 10 tvättar, måste de anses vara vattentäta.

Jag mindes fel vad gäller standarden, jag hade för mig att man brukade räkna med 20 m vattenpelare i kläder. Europeisk standad är dock så lågt som 1.5 m enligt http://www.ellis-brigham.com/performance-fabrics-glossary.htm

Detta styrker å andra sidan bara mitt påstående om att ett tyg/material som klarar 25 m vattenpelare kallas vattentätt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
öringen; sa:
JonathanW; sa:
En produkt som inte håller vad den lovar ska alltid reklameras. Håller KM Megin däremot vad de lovar, dvs minst 25 m vattenpelare efter 10 tvättar, måste de anses vara vattentäta.

Isåfall skulle KM inte få göra annat än ta emot reklamerade Megin ;)
Det är mycket möjligt, och i så fall bör Megin-byxorna undvikas. Gillar man byxan i övrigt är alternativet att ändå våga sig på att köpa dem, och sen reklamera dem om de börjar läcka. Vore lite konstigt om precis alla Megin-byxor läckte.

Hursomhelst; min poäng var att din definition av vattentäthet saknar mening och att ett tyg/material för kläder som har en vattenpelare på 25 m brukar anses vara vattentätt, t.o.m. med stor marginal (större än vad jag från början trodde).

Nu har vi nog kapat tråden tillräckligt, så tillbaka till ursprungsfrågan. Norröna har en del GTX-brallor i sitt jaktsortiment, kanske finns där något som passar?

JonathanW; sa:
min poäng var att din definition av vattentäthet saknar mening

Så vattentätt betyder alltså inte vattentätt, utan det är fabrikanternas version av vattentätt som gäller, även om det de facto inte är vattentätt? Det jag vill säga är: lita inte på deras löften :)

Ska inte kapa mer nu.

ps. Megin är en skön byxa som jag kan rekommendera ds.

Det finns inget material som är vattentätt, med din definition! Man kommer inte undan behovet av gränsdragning. Det du tänker dig med din definition är en underförstådd gräns ("vattentätt tyg=tyg som är ogenomträngligt för vatten vid de tryck som jag utsätter tyget för vid idkande av mitt vanliga friluftsliv"). En sån definition är dock väldigt subjektiv och inte så användbar vid jämförelser. Hur mycket vattenpelare ett tyg klarar är däremot något som är direkt jämförbart. Om du vet hur mycket vattenpelare ett material som är tillräckligt vattentätt för dig klarar, är det en god hjälp vid köp av andra, i dina ögon, vattentäta plagg. Vem som och var man drar gränsen för vad som kallas vattentätt är egentligen inte så intressant, men de flesta upplever 25 m vattenpelare som tillräckligt vattentätt (det är ganska högt tryck!). Men visst, står man med högtryckstvätten på GTX-jackan så lär den inte hålla tätt. Läcker Megin-byxan vid vanlig användning klarar den absolut inga 25 meters vattenpelare, utan är kass och ska reklameras.

Googla lite så kan du läsa mer om hur mycket vattenpelare som behövs för att ett tyg ska hålla ute vätan i olika vindstyrkor.

Självfallet ska man inte lita blint på tillverkares löften, men man ska heller inte acceptera bristfälliga produkter.

Du kan gärna mejla eller starta en ny tråd om vattentäthet om du vill diskutera mer.
[Ändrat av JonathanW 2006-03-14 kl 12:02]

Nej, och jag äger inte en enda KM-produkt. Därför uttalar jag mig inte om deras produkter specifikt. 25 m vattenpelare är bara ett exempel, t.ex. har vanlig GTX 28 m och trelagers GTX XCR 45 m enligt den Ellis Brigham-länk jag gav tidigare.

Så jag är inte partisk, jag försöker bara vara en förespråkare av kunskap och fakta.

Kanske borde kallas regntätt istället för vattentätt. Sätts knät ner i en blöt backe ska de till typ galon för att inte fukt ska tränga igenom. Spelar ingen roll om membranet heter GT, XCR, Helly-Tech...Ett knä i backen så tränger fukt igenom. Tar inte många sekunder med XCR, lite längre tid med mindre bra "andande" Helly-Tech.

Raskesven

Raskesven; sa:
Kanske borde kallas regntätt istället för vattentätt. Sätts knät ner i en blöt backe ska de till typ galon för att inte fukt ska tränga igenom. Spelar ingen roll om membranet heter GT, XCR, Helly-Tech...Ett knä i backen så tränger fukt igenom. Tar inte många sekunder med XCR, lite längre tid med mindre bra "andande" Helly-Tech.

Raskesven

Raskesven förstår ju :)

Raskesven; sa:

Raskesven
Terminologin kan jag absolut hålla med om, regntätt vore att föredra i detta sammahang. Dock måste du ha vassare knän än jag, jag brukar klara mig en stund på knä i mina regnbrallor utan att känna att fukt tränger igenom. Fast det kanske beror på att jag ofta är så svettig att jag inte känner skillnad på fukten...
[Ändrat av JonathanW 2006-03-14 kl 12:25]

öringen; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Ja, så nu är det bara dig jag väntar på :)

JonathanW; sa:
öringen; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Ja, så nu är det bara dig jag väntar på :)

Haha bra försök ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips