Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Byta bakfälg
- Trådstartare finta
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ekra om!
Tjena.
Cyklade själv genom Sverige i sommras och hade då precist lagt på en helt ny fälg bak, Mavic 317.
Efter bara några mil tykte jag cyklen var lite vinglig så jag kollade ekerspänningen bak och fram men det var OK.
När jag så nådde Rätan mellan Östersund och Sveg så gick en eker och när jag bytte den såg jag att fälgen spruckit på 3 ställen. Aj-aj tänkte jag så jag ringde till Intersport i Mora och de lova ställa upp och byta fälgen när jag kom dit. De var myckt trevliga och bytte till en ny på 2 timmar.
Den fälg som gick sönder var en diskfälg, likaså den jag bytt från innan jag åkte. Den jag nu har är en vanlig fälg och den har rullar 500 mil utan minsta problem. Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.
Mitt tips är att byta ALLA ekerna eller i alla fall ekra om fälgen från börja, det brukar inte bli bra om man byter för minga eker på en fälg.
Stiffe
Tjena.
Cyklade själv genom Sverige i sommras och hade då precist lagt på en helt ny fälg bak, Mavic 317.
Efter bara några mil tykte jag cyklen var lite vinglig så jag kollade ekerspänningen bak och fram men det var OK.
När jag så nådde Rätan mellan Östersund och Sveg så gick en eker och när jag bytte den såg jag att fälgen spruckit på 3 ställen. Aj-aj tänkte jag så jag ringde till Intersport i Mora och de lova ställa upp och byta fälgen när jag kom dit. De var myckt trevliga och bytte till en ny på 2 timmar.
Den fälg som gick sönder var en diskfälg, likaså den jag bytt från innan jag åkte. Den jag nu har är en vanlig fälg och den har rullar 500 mil utan minsta problem. Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.
Mitt tips är att byta ALLA ekerna eller i alla fall ekra om fälgen från börja, det brukar inte bli bra om man byter för minga eker på en fälg.
Stiffe
Hård ekerspänning rekommenderas
Ett generellt riktmärke är ca 1000 N (100 kg kraft), men Park Tool säger 800-1400 N (beroende på fälg och antalet ekrar, samt vilken sida på bakhjulet som ekrarna sitter på).
Kontrollera alltid den ABSOLUTA ekerspänningen med en ekertensiometer för bästa resultat! Den RELATIVA ekerspänningen kontrolleras bäst med "spela harpa-metoden".
Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html och http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
/Niklas
Hårt! Exakt hur hårt varierar beroende på fälg och antalet ekrar, samt vilken sida på bakhjulet som ekrarna sitter på!finta; sa:Hur hårt ska man spänna en eker?
Ett generellt riktmärke är ca 1000 N (100 kg kraft), men Park Tool säger 800-1400 N (beroende på fälg och antalet ekrar, samt vilken sida på bakhjulet som ekrarna sitter på).
Kontrollera alltid den ABSOLUTA ekerspänningen med en ekertensiometer för bästa resultat! Den RELATIVA ekerspänningen kontrolleras bäst med "spela harpa-metoden".
Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html och http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
/Niklas
Re: Ekra om!
Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta. Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Ditt allmäna resonemang om att diskfälgar skulle vara sämre än vanliga fälgar är helt grundlösa! Hade ditt diskfälgs-hjul haft ordentligt spända ekrar från början, så skulle diskfälgen ha hållit väl så länge som en motsvarande vanlig fälg (med samma ekrar). Ekerspänningen är den enskilt viktigaste komponenten i ett hållbart hjul! (Att sedan diskfälgar inte fungerar ihop med fälgbromsar är en helt annan sak!)
Sedan är det ju en betydande skillnad i styrka mellan en vanlig CC-fälg och en DH-fälg, vilket kan vara värt att beakta vid fälgval till bakhjulet. Bakhjulet är ju det klart svagaste hjulet, samtidigt som det bär den klart största delen av vikten från cyklisten och ev packning.
Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas
Stiffmeistern; sa:Tjena.
Cyklade själv genom Sverige i sommras och hade då precist lagt på en helt ny fälg bak, Mavic 317.
Efter bara några mil tykte jag cyklen var lite vinglig så jag kollade ekerspänningen bak och fram men det var OK.
När jag så nådde Rätan mellan Östersund och Sveg så gick en eker och när jag bytte den såg jag att fälgen spruckit på 3 ställen. Aj-aj tänkte jag så jag ringde till Intersport i Mora och de lova ställa upp och byta fälgen när jag kom dit. De var myckt trevliga och bytte till en ny på 2 timmar.
Den fälg som gick sönder var en diskfälg, likaså den jag bytt från innan jag åkte. Den jag nu har är en vanlig fälg och den har rullar 500 mil utan minsta problem. Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.
Mitt tips är att byta ALLA ekerna eller i alla fall ekra om fälgen från börja, det brukar inte bli bra om man byter för minga eker på en fälg.
Stiffe
Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta. Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Ditt allmäna resonemang om att diskfälgar skulle vara sämre än vanliga fälgar är helt grundlösa! Hade ditt diskfälgs-hjul haft ordentligt spända ekrar från början, så skulle diskfälgen ha hållit väl så länge som en motsvarande vanlig fälg (med samma ekrar). Ekerspänningen är den enskilt viktigaste komponenten i ett hållbart hjul! (Att sedan diskfälgar inte fungerar ihop med fälgbromsar är en helt annan sak!)
Sedan är det ju en betydande skillnad i styrka mellan en vanlig CC-fälg och en DH-fälg, vilket kan vara värt att beakta vid fälgval till bakhjulet. Bakhjulet är ju det klart svagaste hjulet, samtidigt som det bär den klart största delen av vikten från cyklisten och ev packning.
Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas
Re: Ekra om!
Nej, det beror helt på hjulet är byggt. Är det välbyggt håller det praktiskt taget hur länge som helst, och i allmänhet håller diskhjul längre, eftersom de inte slits ner av bromsarna.
Per
Stiffmeistern; sa:Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.
Nej, det beror helt på hjulet är byggt. Är det välbyggt håller det praktiskt taget hur länge som helst, och i allmänhet håller diskhjul längre, eftersom de inte slits ner av bromsarna.
Per
finta; sa:Vilket är det bästa sättet att rikta en fälg?
Ett bra riktställ, en bra ekernyckel, tålamod och övning.
Att bygga hjul är en konst som tar lite tid att lära sig, men det är ganska kul.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men...niking; sa:Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta.
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att spänna dem hårdare.
Och om ekrarna är såpass löst spända att de 'slackar' helt när hjulet belastas brukar det höras som 'klickande' ljud.
Att hjulet inte blir stvare med hårdare spända ekrar beror på att ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning.
Så länge de mest belastade ekrarna i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av ekerspänningen i hjulet.
Det framgår oxå av mätningarna här:

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"
Att fälgen i det här aktuella fallet sprack tror jag snarare beror på att ekrarna hade väldigt olika spänning.
Detta håller jag tyvärr helt och hållet med om.Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Detta är antagligen en av anledningarna till att färdigbyggda hjul är så poppis i Sverige
Hjulbyygare som KAN bygga hjul lämnar livstids garanti på ekerbrott och rakhet (om rätt delar används), läs mer här:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp
Såpass bra hjul kan man bygga själv.
Även på 1a försöket.
Men det tar längre tid, åtminstone i början, men att bygga ett BRA hjul på en kväll är ingen omöjlighet.
Inte ens för mig
[Ändrat av HåkanC 2006-12-18 kl 19:00]
+ olja och en ekertensiometer
Lägg till olja, en bra ekertensiometer samt långa naglar och relativ tystnad när du mekar.
Olja för att minska friktionen mellan eker och ekernippel samt mellan ekernippel och fälg. Då minimeras risken för rundade nipplar och chansen ökar för att finna ekerns förvridningsfria position.
Ekertensiometer för att ha koll på den absoluta ekerspänningen. Det är svårt för en nybörjare (och ibland även ett "proffs") att känna om ekern är spänd till 400 N eller 1000 N. Att kunna känna till den exakta ekerspänningen är otroligt viktigt för att få hjulet att hålla länge.
Långa naglar och relativ tystnad behövs när du kollar den relativa ekerspänningen med spela harpa-metoden. Med jämn ekerspänning blir hjulet starkare och mer hållbart, samtidigt som du sällan behöver rikta hjulet.
/Niklas
Jonas P; sa:finta; sa:Vilket är det bästa sättet att rikta en fälg?
Ett bra riktställ, en bra ekernyckel, tålamod och övning.
Att bygga hjul är en konst som tar lite tid att lära sig, men det är ganska kul.
Lägg till olja, en bra ekertensiometer samt långa naglar och relativ tystnad när du mekar.
Olja för att minska friktionen mellan eker och ekernippel samt mellan ekernippel och fälg. Då minimeras risken för rundade nipplar och chansen ökar för att finna ekerns förvridningsfria position.
Ekertensiometer för att ha koll på den absoluta ekerspänningen. Det är svårt för en nybörjare (och ibland även ett "proffs") att känna om ekern är spänd till 400 N eller 1000 N. Att kunna känna till den exakta ekerspänningen är otroligt viktigt för att få hjulet att hålla länge.
Långa naglar och relativ tystnad behövs när du kollar den relativa ekerspänningen med spela harpa-metoden. Med jämn ekerspänning blir hjulet starkare och mer hållbart, samtidigt som du sällan behöver rikta hjulet.
/Niklas
Ett klargörande
Det var just detta jag avsåg, alltså att det ofta inte fanns någon "restspänning" i fälgens kraftpåverkade zon (engelska load affected zone), vilket alltså ger upphov till en betydande vinglighet. Jag kanske kunde varit tydligare... I övrigt håller jag med dig...

/Niklas
HåkanC; sa:Jag vet inte om jag missförstår dig, men...niking; sa:Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta.
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att spänna dem hårdare.
Och om ekrarna är såpass löst spända att de 'slackar' helt när hjulet belastas brukar det höras som 'klickande' ljud.
Det var just detta jag avsåg, alltså att det ofta inte fanns någon "restspänning" i fälgens kraftpåverkade zon (engelska load affected zone), vilket alltså ger upphov till en betydande vinglighet. Jag kanske kunde varit tydligare... I övrigt håller jag med dig...
Instämmer!HåkanC; sa:Att hjulet inte blir stvare med hårdare spända ekrar beror på att ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning.
Så länge de mest belastade ekrarna i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av ekerspänningen i hjulet.
Det framgår oxå av mätningarna här:
![]()
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?HåkanC; sa:Att fälgen i det här aktuella fallet sprack tror jag snarare beror på att ekrarna hade väldigt olika spänning.
Inte ens omöjligt för mig hellerHåkanC; sa:Detta håller jag tyvärr helt och hållet med om.niking; sa:Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Detta är antagligen en av anledningarna till att färdigbyggda hjul är så poppis i Sverige
Hjulbyygare som KAN bygga hjul lämnar livstids garanti på ekerbrott och rakhet (om rätt delar används), läs mer här:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp
Såpass bra hjul kan man bygga själv.
Även på 1a försöket.
Men det tar längre tid, åtminstone i början, men att bygga ett BRA hjul på en kväll är ingen omöjlighet.
Inte ens för mig.
/Niklas
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg