Byta bakfälg

Har följt Niklas och Sheldon Browns anvisningar på webben för att bygga hjul och det har fungerat väldigt bra.
Ett ytterligare tips om man har den förmånen att man spelar ett musikinstrument är ju att man kan använda den vanan vid att lyssna till att stämma ekrarna till rätt tonhöjd.
Har följt den här tabellen
http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm
vid flera hjulbyggen för att få rätt spänning och det har hitintills funkat bra. Så jag har sluppit inköpet av ekertensiometer:)
 
Musiköra och ekertensiometer

Thorn; sa:
Har följt Niklas och Sheldon Browns anvisningar på webben för att bygga hjul och det har fungerat väldigt bra.
Ett ytterligare tips om man har den förmånen att man spelar ett musikinstrument är ju att man kan använda den vanan vid att lyssna till att stämma ekrarna till rätt tonhöjd.
Har följt den här tabellen
http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm
vid flera hjulbyggen för att få rätt spänning och det har hitintills funkat bra. Så jag har sluppit inköpet av ekertensiometer:)

Jodå! Har du ett perfekt musiköra, så behöver du kanske inte ekertensiometer. :)

Tyvärr kom jag inte längre än till blockflöjt i den kommunala musikskolan :( så jag fick investera i en en ekertensiometer istället. :)

Dock ska påpekas att spela harpa-metoden fungerar bäst på radialekrade hjul (med oreducerade ekrar), där man får rena toner. För vanliga trekorsekrade hjul får man samtidigt störtoner från den eker som på "fel sida" korsar den eker man "spelar harpa" på.

Även reducerade ekrar kan ställa till det för den musikaliska hjulmekaren, då den bakomliggande matematiska formeln inte korrigerar för de 2-3 olika diametrarna som finns på en reducerad eker.

Jag har dock knåpat ihop en excel-bilaga http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekerspanning.xls
till kap. 3.2 i min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html där jag har räknat lite på ekvationen i den vetenskapliga förklaringen http://www.bikexprt.com/bicycle/pitcheqn.htm till "spela harpa"-artikeln http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm
/Niklas

[Ändrat av niking 2006-12-19 kl 01:26]
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Välbyggt hjul.

Tja du, det första var den en Taiwanes som satt i en maskin så det ger jag inte mycket för men det andra var byggt av en MYCKET ansed cykelaffär och var helt OK när jag fick det. Killen där har byggt några andra hjul till mig med MYCKET billigare fälgar och de har rullat många mil utan minsta problem. Men får man 1 spricka i fälgen så blir ekerspänningen helt fel sedan döjer det förmodligen bara några mil sen är fälgen helt körd så att säga.

Jag har faktiskt sågat sönder de 2 spruckna fälgarna i dagarna och kollat på dem noga och de är fulla av småsprickor. En bra gissning är att de helt enkelt är måndagsexemplar som Mavic försett mig med.

Kanske skulle man skicka in fälgarna till den Svenska leverantören, om inget annat för att visa sitt missnöje.

Stifflern
 
Re: Välbyggt hjul.

Stiffmeistern; sa:
Tja du, det första var den en Taiwanes som satt i en maskin så det ger jag inte mycket för men det andra var byggt av en MYCKET ansed cykelaffär och var helt OK när jag fick det. Killen där har byggt några andra hjul till mig med MYCKET billigare fälgar och de har rullat många mil utan minsta problem. Men får man 1 spricka i fälgen så blir ekerspänningen helt fel sedan döjer det förmodligen bara några mil sen är fälgen helt körd så att säga.

Jag har faktiskt sågat sönder de 2 spruckna fälgarna i dagarna och kollat på dem noga och de är fulla av småsprickor. En bra gissning är att de helt enkelt är måndagsexemplar som Mavic försett mig med.

Tja, det var nog själva hjulbyggena som var måndagsexemplar, inte själva fälgarna som sådana. :) Tyvärr verkar många cykelhandlare, som ofta är bra mycket annat cykelmek än just hjulbygge, gärna slarva med just hjulbyggen och hjulreparationer. Förmodligen beror det snarare på ren okunskap än medvektet fusk.

Aluminiumfälgar spricker helt enkelt på grund av utmattning i ekerhålen (p.g.a. de spänningsvariantioner som uppstår när hjulet roterar miljontals varv under belastning)!

Genom att välja lämpliga (läs tunna OCH reducerade) ekrar, som givetvis ska spännas hårt och jämnt, kan fälgens livslängd avsevärt förlängas (på grund av MINSKADE spänningsvariationer när hjulet roterar miljontals varv under belastning).

Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html.

Stiffmeistern; sa:
Kanske skulle man skicka in fälgarna till den Svenska leverantören, om inget annat för att visa sitt missnöje.

Stifflern

Skicka istället in fälgarna till din "hjulbyggare" som en försenad "hjulklapp" och lär dig sedan bygga dina egna hjul. Det sistnämda kan ju om inte annat vara ett lämpligt nyårslöfte för 2007. :)
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips