Bygga ruta till pulka

Hej

Har fått en gammal segebaden plastpulka som jag skulle vilja bygga en vindruta till, någon som har testat eller har tips? Såg att biltema har billiga plexiglas, tänkte att man kan knipa fast den med rejäla klämmor i pulkan.

/Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!
Jag satte en plexi-ruta på min Segebaden glasfiberpulka för ca 7 år sen. Jag bockade plasten mha varmluftspistol och fäste den med delar från en skrotad barnvagnssufflett. Den blev därmed löstagbar och fällbar. Snabbt gjort utan några avancerade verktyg eller metoder. Hör av dig om du vill veta mer!

MVH
/Mikael

Hej!
Jag satte en plexi-ruta på min Segebaden glasfiberpulka för ca 7 år sen. Jag bockade plasten mha varmluftspistol och fäste den med delar från en skrotad barnvagnssufflett. Den blev därmed löstagbar och fällbar. Snabbt gjort utan några avancerade verktyg eller metoder. Hör av dig om du vill veta mer!

MVH
/Mikael

Kan man få se en bild?

Vi gör ett försök!
Första bilderna visar fälld resp rest skärm, sista visar fästet. Satte ett tyg framtill, också från suffletten. Tätar bra mot snö framifrån, snyggare när pulkan är packad... Vill minnas att jag lagt upp bilder för några år sen, som svar på liknande fråga i annan tråd. Sök o se efter!
/Mikael

Bilagor

• PULKA1.jpg
    PULKA1.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,710
  • Pulka2.jpg
    Pulka2.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,825
  • Pulka3.jpg
    Pulka3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,144
Hej!

MVH
/Mikael

Jag hoppas att du menar polykarbonat. Plexi (Akrylplast) är livsfarligt redan vid rumstemperatur. (Långa vassa nålar om det spricker).

Det menar jag alldeles säkert, ursäkta om jag slarvade med nomenklaturen. Vid tiden för konstruktion satte jag mig in i materialen, men det mesta av det har jag glömt bort vid det här laget. Materialvalet är ju givetvis utomordentligt viktigt, hoppas ingen väljer fel pga ovanstående.

/Mikael

Det menar jag alldeles säkert, ursäkta om jag slarvade med nomenklaturen. Vid tiden för konstruktion satte jag mig in i materialen, men det mesta av det har jag glömt bort vid det här laget. Materialvalet är ju givetvis utomordentligt viktigt, hoppas ingen väljer fel pga ovanstående.

/Mikael

Tack för bilden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips