Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Bromstekniker

Jag har tagt bort mina klossar av praktiskaskäl och bromsar genom att "ploga" med ena, men har lärt mig av misstaget att "pjäxan" blir snevriden... :(

Hur är era tekniker när ni ska sakta in farten?
 
Utan kloss är det väl bara 4 sätt : ploga som du sa, bilda ett T med inlinesen med ena skrillan bakom den andra, hockey bromsning där man tvärar båda skrillorna i sidled och till slut att man kör in i nåt :)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag plogar (som med skidor) i 99% av fallen. Sista procenten kastar jag mig på marken när plötsligt tvärstopp är livsnödvändigt.
 
Bromsa

med hälbromsen är effektivast. Någon enstaka gång i relativt brant utförslut har jag kört ut i gräs bredvid vägen och stannat genom att springa.

Att tramp bromsa som hastighetsåkare gör på is fungerar på platt underlag men tar tid.

Släpboms (T-broms) fungerar sådär nackdelen är att hjulen slits och att det inte är lika effektivt som att hälbromsa.

Hälbromsen har dessutom fördelen att det är lättare att precisionsstyra när man bromsar och tjutet från bromsen är också en uppmärksamhetssignal till övriga trafikanter.

Thure
 
Piruett är ett mycket effektivt sätt att få stopp på ekipaget! Enklast att ha en mycket låg tyngdpunkt och att sticka ut ena benet som stöd.

Lärde mig det en gång när jag var på väg ut i trafik, det var en ren reflexreaktion men stannade gjorde jag, efter det så har jag tränat in det.

Nöden är uppfinningarnas moder :)
 
LIte skeptisk

till piruett som metod med speedinlines.

Men med låg fart och inlines med mycket Rocker kanske det kan fungera.

Thure
 
till piruett som metod med speedinlines.

Men med låg fart och inlines med mycket Rocker kanske det kan fungera.

Thure

Funkar med helt vanliga griller, inga konstigheter. Som sagt, låg tyngdpunkt så man inte slår över. Dock har jag aldrig klarat av att hockystoppa med tvärställda griller, då åker jag på öronen...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips