Bröd på vintertur?

Hej!
Jag kom just att tänka på en grej, och kan inte riktigt komma ihåg hur det har funkat för mig under mina vinterturer (totalt ~20 nätter)..
Men brukar man kunna ta med bröd? Vad ska det vara för bröd för att man inte ska behöva tina det?
Är det helt enkelt knäckebröd som gäller? Eller har ni några tips?

Jag har just bakat Havrekex, och täntke testa hur goda dom är en turmorgon, så tänkte simulera det genom att ta upp det ur frysen, får se hur det går..

Brukar använda olika grovt bröd, ha med dig ett antal skivor i sovsäcken, till frukost har du bröd du kan äta, går också att tina bröd på MF/Gasol köket

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hej
knäckebröd eller varför inte rostat bröd eller scones med marmelad ?

vänligen nils

Nja..
Jag syftar på att sova i tält, äta bröd till frukost, äta som mellanmål, äta under en topptur osv osv..
Och frågar även om det finns bröd man inte behöver tina förutom knäckebröd, jag vet mycket väl att man kan tina bröd (och marmelad) men det är skönt att slippa om möjligt.
Så att rosta bröd eller baka scones är väl inte riktigt vad jag är ute efter.. även om det självklart kan vara trevligt.
Jag är ute efter nånting smidigt, smart och gångbart.. :)

Borde man få minuspoäng för att vara uppenbar? ;)

Senast ändrad:
Bröd med låg vattenhalt brukar gå väl som kex, knäckis och skorpor. Vi tinar i bröstfickan. Av samma orsak feta ostar.
Frusna limpmackor är inget vidare. YMMV

Ett tips är tortillabröd. Det har lång hållbarhet och dessutom väldigt smidigt att ha med sig, eftersom det inte går sönder trots omild behandling (vilket inte kan sägas om knäckebröd). Ta gärna med gott pålägg som skivad salami, medwurst osv. Finfint till frukost.

Mvh /Joel

...å så är det väl en fördel om brödet är ett sån't där modernt "färdigskivat"... ;)
Jag tror på sovsäcksidén, bröd i fotändan (i plastpåse då för att undvika bismak).

Malaxlimpa

Mitt tips är Malaxlimpa, ett bröd som är känd för sin långa hållbarhet. En höjdare att doppa i varm choklad till lunch.... Andra fördelar är att det är ett kompakt, mastigt och mättande bröd, dvs det är ett drygt och därmed praktiskt bröd att ha med sig på turen. Gillar även att det är oskivat, tror annars att det finns en uppenbar risk för att det bara blir en massa smulor. Den långa hållbarheten kommer väl i från att brödet innehåller en inte helt oansenlig mängd socker, men det kanske kan vara något som man behöver lite extra utav när man är ute och rör på sig.

I en stad som Luleå hittar jag brödet på de större matvaruaffärerna som storkonsum eller storICA. Om du har svårt att få tag i brödet så skickar jag länk till där jag lyckats hitta ett recept om det är så att du själv vill baka.

http://www.malins-mat.com/2010/06/malaxlimpa.html

Men som det diskuteras på malins sida så är det allt annat än lätt att få tag i en av ingredienserna, nämlingen Memma-malt (Rågmalt). Tydligen finns det både i vätskeform men också som torrmjöl och det är det senare man ska använda i detta fall. Då jag gillar att baka så skulle jag prova baka brödet men trots idogt letande bland stadens matvaruaffärer samt hälsokostaffärer så gick jag bet.

Till vårens skidtur så kommer jag att vara bort 9-10 dagar och planerar att ta med mig 1 1/2 limpa, det borde räcka gott och väl av detta mastiga bröd.

Hälsar Linda

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips