Bränsleförbrukning kök?

Hög höjd

Funderar på varför ett bensinkök skulle fungera dåligt på hög höjd. Enda anledningen jag kan komma på är att det inte får i sig nog med luft.

Om jag sätter vindskyddet för tätt runt köket så går det sämre och drar mer soppa om jag kör det på fullt ös, som en bil med choke eller smutsigt luftfilter. Verkar vara ungefär samma grej som folk beskriver ovan, eller? På vintern kan jag inte lägga vindskyddet direkt mot snön runt om, då går köket (MFS) dåligt, det måste finnas hål under skyddet.

KAP köket har ju rejält insug, så det är väl därför det funkar så bra på höjd.

P.S. Som den Armchair Climber man blir av att läsa foruminlägg så vet jag att folk säger att det är bra med gas eftersom bergsklättrare är dumma i huvudet (av syrebrist), men det var ju inte det det handlade om här. D.S.

Re: Re: Re: Gas?

öringen; sa:
Problemet är att gas inte fungerar bra i kyla.
hanspers; sa:
Gas fungerar i kyla - men bara på hög höjd.
För mig har gas fungerat utmärkt i kyla, -24C, 700möh. Ni kanske kräver lägre temperaturer för att kalla det kyla?

Knepet är att låta köket värma sin egen gastub. Det är enkelt på gaskök med slang mellan brännare och gastub. Knappast krångligare eller farligare än bensinkök.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Re: Re: Re: Gas?

Lasse Nilsson; sa:
öringen; sa:
hanspers; sa:
Gas fungerar i kyla - men bara på hög höjd.
För mig har gas fungerat utmärkt i kyla, -24C, 700möh. Ni kanske kräver lägre temperaturer för att kalla det kyla?

Knepet är att låta köket värma sin egen gastub. Det är enkelt på gaskök med slang mellan brännare och gastub. Knappast krångligare eller farligare än bensinkök.

Jo det är klart att det funkar då, då är ju gasen inte kall längre ;)

Re: Re: Re: Gas?

hanspers; sa:
öringen; sa:
[Ändrat av öringen 2006-02-26 kl 10:37]
Och ändå bsetigs Everest varje år med gas..... Gas fungerar i kyla - men bara på hög höjd.

NJA
Mitt trangia med gasbrännare fungerar fint på vintern, iaf ner till -25 vilket nog är det lägsta jag testat den i. Det gäller bara att förstå vad som igentligen händer och hur man "fuskar" sig ifrån problemen. och nej det var inte speciellt högt där vi var.

/Torbjörn

gas?

Med risk att komma ifrån tråden, ber om ursäkt isåfall.
Jag har ett easyfuel, vid vilken temp börjar man att tappa effekt, dvs tillräckligt för att betrakta detta kök som obrukbart.

Re: gas?

Sigge71; sa:
Jag har ett easyfuel, vid vilken temp börjar man att tappa effekt, dvs tillräckligt för att betrakta detta kök som obrukbart.

I teorin borde det vara vid ca -43 grader i kartuchen.
för då kan inte ens propanet förgasas längre.

I praktiken tror jag inte det finns någon sådan gräns sålänge du värmer kartuchen på något vis. tex med varmvatten (mindre än +50 grader dock).
värmer du inte kartuschen på något sätt skulle jag tippa på ca -20 - -25 som praktisk nedersta temperatur. och då får du en massa slattar kvar i kartuscherna.

/Torbjörn

Re: gas?

Sigge71; sa:
Jag använder mitt Easyfuel vår-sommar-höst, och mitt Primus MFS med heptan sen höst-vinter-tidig vår. Effekten för gas avtar snabbt när temperaturen går mot nollan och minusgrader. Skulle aldrig ta mitt Easyfuel med gas istället för MFS med heptan under vintern.

För svenska förhållanden tycker jag gas hör till plusgrader och när temperaturen bara riskerar att droppa till några minus sporadisk. Allt det smidiga med gas under den varma årstiden förvandlas till motsatsen under den kalla årstiden. Bättre att bara behöva förvärma brännaren (det är gjort i ett nafs) än att behöva trixa med att värma gastuben, tycker jag.

Raskesven

Re: Re: gas?

hobbes; sa:

?????????????

1. kartusch
kartu´sch (fr. cartouche, av ital. cartoccio, av carta 'papper', se vidare karta), väska av styvt läder med lock, avsedd för patroner (eller, när det gällde läkare och veterinärer, för instrument), ursprungligen använd av bl.a. kavalleriofficerare. Läs mer...
Källa: Nationalencyklopedin.
2. kartusch
kartu´sch (fr. cartouche, av ital. cartoccio, av carta 'papper', se vidare karta), dekorativt ramverk med jämn innerkontur och flikiga yttersidor. Läs mer...
3. kartusch
kartu´sch (fr. cartouche, av ital. cartoccio, av carta 'papper', se vidare karta), oval ram Läs mer...
4. kartusch
kartusch´ subst. ~en ~er Läs mer...
Källa: Nationalencyklopedins ordbok.

Re: Re: Re: Re: Re: gas?

öringen; sa:
[Då är det väl bättre att skriva gasflaska ;)

jo det är det kanske, men jag har lärt mig att det heter kartusch och hade inte en fundering över att det inte skulle vara ett ord som används i sverige, innan du påpekade det ;-)

så i fortsättningen får det bli gasflaska.

/Torbjörn

Re: Re: Re: Re: Re: Re: gas?

hobbes; sa:
jo det är det kanske, men jag har lärt mig att det heter kartusch och hade inte en fundering över att det inte skulle vara ett ord som används i sverige, innan du påpekade det ;-)

/Torbjörn

ja just det, eller hur.. *host* snobb.. *host*

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips