Bränsle till trangiat??

Hallå där!!
Jag har ett hederligt gammalt trangiakök, utan gastillsatser och annat skrutt. Men hur ska jag veta vad jag ska elda med under min europatur i sommar?

har för mig att jag sett någon liknande fråga tidigare men hittar den ej.

vad heter t-röd på allt ifrån franska till polska??

john

Kolla i ordböcekr vad metanol heter. På engeslka methanol, methylalcohol.
i vissa spansktalande länder i sydamerika kallas det för "alcohol industrial". Men du kanske inte ska till spanien och jag vet inte om det heter så där.

Men metanol borde räcka långt.

MVH
Rolf

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Engelska: menthylated spirits.
Tyska: Brennsprit. Säljs på apotek.
Frankrike: Alcool, tror jag.
Brukar inte vara något problem. För egen del kör mig KAPs konverterade Trangiakök, som går på fotogen. De är bränslesnålare, fotogen räcker längre, mycket längre, men den viktigaste fördelen är att man kan koka saker som tar längre tid. Med sprit måste köket kallna innan man kan fylla på det så mycket mat blir det helt uteslutet att laga.

Per

Johnboy; sa:
Berätta mera om den här fotogenkonverteraren, det låter intressant.

Det är ett vanligt Trangia kök som har en fotogenbrännare. Det är byggt för det. På samma sätt som det finns de som är byggda för gasbrännare. Det blir möjligen någon extra del men inget skrymmande.

Skillnaden är att man har en annorlunda brännare och en ratt som man reglerar lågan med. Bränslet förvaras i en vanlig bränsleflaska som följer med köket, från Cege eller vad de heter, på flaskan sitter en pump. Normalt tänder man köket med en skvätt röd-sprit, en särskild liten spritflaska medföljer också. Det går även att tända utan sprit. Men då blir det osigt.

Fördelarna jämfört med att koka på sprit är flera:

bränset är drygare, 1 liter fotogen räcker väldigt mycket längre än en 1 liter sprit.

lågan är mer reglerbar. Visserligen kan man justera spritbrännaren med det speciella locket men det går inte att jämföra på samma dag. Fotogenvarianten har helt andra möjligheter till finjustering, dels direkt med ratten, dels med trycket i flaskan. Man kan alltid ställa in lågan optimalt i någon mening, och det utan att behöva riskera att bränna fingrarna.

man kan ha köket på så länge man vill. Spritkök brinner bara 10 minuter om ens det. Därefter är bränslet slut, och brännaren måste få kallna innan man säkert kan fylla på nytt. Det gör det uteslutet att koka ris, potatis, och en massa andra saker. Fotogenvarianten kan man ha på tills maten är färdig, i timmar om så skulle krävas.

fotogen finns överallt. Även långt ut i Himalaya, t ex i Khumbu vid Everests fot kan man lätt köpa fotogen. Däremot kan det ibland vara svårare att få fatt på methylalkohol. Sista gången vi vandrade med spritkök i Indien var vi tvugna att använda någon sorts terpentinliknande lösningsmedel som bränsle, eftersom det var det enda vi kunde få tag på i New Delhi, och det var inget kul att laga mat med.

Nackdelar då? KAP-köken är dyra. Vi ser det som en investering. Fördelarna är så stora att vi tycker det är värt det, och med god vård kan man räkna med en lång livslängd. Sedan 1990 har vi använt KAPs kök o har varit mycket nöjda. Är inne på vårt andra nu.

Per

Johnboy; sa:
Berätta mera om den här fotogenkonverteraren, det låter intressant.
mvh John

Om du ändå är inne på att köpa en helt ny brännare (det är ju det "konverteraren" är) till ditt Trangia så tycker jag att en gasbrännare är ett bättre alternativ för "normalt" bruk. Det är enklare, billigare och du slipper förvärmningspulet som du måste syssla med i ett förgasningskök.

Gas är förvisso något dyrare än fotogen, men själva brännaren är billigare. Så länge du rör dig i Europa ska det inte vara några problem att hitta gas.

Fördelen med en fotogen- eller bensinbrännare (till exempel Optimus Nova eller KAP) är naturligtvis att du kan hitta bränsle var som helst (inte bara i stan i Polen, utan även på landsbygden), och att köket funkar även när det är svinkallt.

Optimus nova?

Nordesjo; sa:
Fördelen med en fotogen- eller bensinbrännare (till exempel Optimus Nova eller KAP) är naturligtvis att du kan hitta bränsle var som helst (inte bara i stan i Polen, utan även på landsbygden), och att köket funkar även när det är svinkallt.

Gas kan som du antyder strula när det är kallt. Höll aldrig på att få igång ett gaskök på 5000 m höjd i Nepal en gång. Nackdelen med bensinbrännare är att det är ganska explosivt. Bensin är farligt, minsta gnista, och hela härligheten kan gå i luften. Bensin förutsätter att man alltid lagar maten utanför tältet.

Fotogen däremot kräver en förgasare för att det ska brinna rejält. Innan det har förgasats brinner det visserligen men är inte mer eldfängt än t ex stearin. Slänger man en brinnande tändsticka i en dunk fotogen exploderar den ej. Vi lagar för det mesta maten innuti tältet. Då har vi köket stående i förgården, i absiden, så att det är mark, ej tältväv, under det. När det är dåligt väder eller kallt och snö är det en stor fördel.

Hur är Optimus Nova? En sak jag gillar med Trangia är den bekväma packningen. Allt går in i samma paket, utom bränsleflaskan, och sotiga kastruller kommer inte i kontakt med resten av packningen.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips