Hjälp! Öringfiske i fjällen

Hallå alla fiskeentusiaster!

I somras var jag upp till Ljungdalen i några dagar och tältade och fiskade i några tjärnar i hopp om att lyckas få upp några öringar eller rödingar utan framgång dessvärre. Vet att många håller hårt om sina smultronställen men jag undrar hur långt upp i landet man bör åka och vart man ska vända sig för att få tips om bra tjärnar där det finns öring och röding? T.ex. fiskeaffärer eller turistbyråer? Jag vandrar gärna ett gäng kilometer om så krävs för att komma fram till tjärnarna, tar även emot tips på PM ifall man inte vill outa sina ställen här i tråden. Hänger även gärna med som sällskap. Anledningen till att jag frågar är då jag bor i Västmanland och inte har några kontakter alls i Jämtland eller liknande som kan ge en tips om ställen. Brukar sitta och drömma mig bort på fiskevideos på youtube där det fiskas öring och röding i tjärnar men vet inte riktigt vart man ska utgå ifrån. Har inga problem med att röra mig till Gäddede och Sorsele trakterna om så krävs. Gör detta inlägg nu i tid så man kan planera till nästa sommar, hoppas att någon vill dela med sig utav lite tips.
Skitfiske! 🎣
 
Hallå alla fiskeentusiaster!

I somras var jag upp till Ljungdalen i några dagar och tältade och fiskade i några tjärnar i hopp om att lyckas få upp några öringar eller rödingar utan framgång dessvärre. Vet att många håller hårt om sina smultronställen men jag undrar hur långt upp i landet man bör åka och vart man ska vända sig för att få tips om bra tjärnar där det finns öring och röding? T.ex. fiskeaffärer eller turistbyråer? Jag vandrar gärna ett gäng kilometer om så krävs för att komma fram till tjärnarna, tar även emot tips på PM ifall man inte vill outa sina ställen här i tråden. Hänger även gärna med som sällskap. Anledningen till att jag frågar är då jag bor i Västmanland och inte har några kontakter alls i Jämtland eller liknande som kan ge en tips om ställen. Brukar sitta och drömma mig bort på fiskevideos på youtube där det fiskas öring och röding i tjärnar men vet inte riktigt vart man ska utgå ifrån. Har inga problem med att röra mig till Gäddede och Sorsele trakterna om så krävs. Gör detta inlägg nu i tid så man kan planera till nästa sommar, hoppas att någon vill dela med sig utav lite tips.
Skitfiske! 🎣
På Fulufjället finns bra sjöar med röding och öring lättvandrat och
inte så långt att åka
 
Vindelälven är inte längre någon hemlighet och kan ju vara fantastiskt bra:

Själv har jag en del kontakter i Övre Vojmådalen - Kittelfjäll. Ett tips kan vara att kontakta Richard Bergroth som är fiskeguide i Kittelfjäll. Runt Gränssjö nära norska gränsen finns också lättillgängliga vatten.

Girisån ligger strax söder om Kittelfjäll/Dikanäs och är kvoterat, men jag tror det är förhållandevis få som söker och därför lättare att få än många av de hetare ställena längre norrut.

De allra bästa fjällvattnen är dock antingen kvoterade eller hemliga. Tyvärr så blir det ofta så att när ett vatten blir känt så ska "alla" dit och då blir fisketrycket för stort och antingen blir det dåligt eller så tvingas man kvotera. Men det finns fortfarande pärlor där ute, som t ex detta ställe där vi fick ett antal rödingar på +1,5 kg på fluga.

ArcticChar_Georg.jpg
 
Vindelälven är inte längre någon hemlighet och kan ju vara fantastiskt bra:

Själv har jag en del kontakter i Övre Vojmådalen - Kittelfjäll. Ett tips kan vara att kontakta Richard Bergroth som är fiskeguide i Kittelfjäll. Runt Gränssjö nära norska gränsen finns också lättillgängliga vatten.

Girisån ligger strax söder om Kittelfjäll/Dikanäs och är kvoterat, men jag tror det är förhållandevis få som söker och därför lättare att få än många av de hetare ställena längre norrut.

De allra bästa fjällvattnen är dock antingen kvoterade eller hemliga. Tyvärr så blir det ofta så att när ett vatten blir känt så ska "alla" dit och då blir fisketrycket för stort och antingen blir det dåligt eller så tvingas man kvotera. Men det finns fortfarande pärlor där ute, som t ex detta ställe där vi fick ett antal rödingar på +1,5 kg på fluga.

Visa bilaga 33849

Stort tack för tipsen och riktigt fina bilder! Var ingen dålig röding det där 😄 Nej det är så jag har förstått det också, är extra knepigt när man ej har kontakter som känner till områdena heller som oftast alltid har ”någon som känner någon” men ska absolut ta kontakt med Richard för att se om han har några ställen han vill dela med sig utav 🎣
 
Du har ju redan hittat ett ställe som är riktigt bra.

Ljungdalen och Storsjöområdet har det mesta man kan önska ur fiskesynpunkt, både ström, sjö, tjärn och kalfjäll.
Det är inte omöjligt att få Öring på +5kg, Röding på +2 och harr på +1.5kg om du gör rätt, är på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Dessutom har Storsjö i alla fall haft en riktigt trevlig fiskecamp och den är det säkert fortfarande.

Köp en karta i 1:50000 över området, kika på kartan man får med fiskekortet där man kan se vilka arter som finns och använd internet för att söka information och läsa på om fisket i åarna/sjöarna/tjärnarna.

Finns tex sjö där Rödingen blir Kannibaler i cykler på ca 15år uppe på högfjället, där har du chans att få din livs fisk med stort F om du ligger rätt i tid, tar dig omaket att vandra dit och vädergudarna är nådiga då den ligger på bra över 1000meters höjd. :)
 
Du har ju redan hittat ett ställe som är riktigt bra.

Ljungdalen och Storsjöområdet har det mesta man kan önska ur fiskesynpunkt, både ström, sjö, tjärn och kalfjäll.
Det är inte omöjligt att få Öring på +5kg, Röding på +2 och harr på +1.5kg om du gör rätt, är på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Dessutom har Storsjö i alla fall haft en riktigt trevlig fiskecamp och den är det säkert fortfarande.

Köp en karta i 1:50000 över området, kika på kartan man får med fiskekortet där man kan se vilka arter som finns och använd internet för att söka information och läsa på om fisket i åarna/sjöarna/tjärnarna.

Finns tex sjö där Rödingen blir Kannibaler i cykler på ca 15år uppe på högfjället, där har du chans att få din livs fisk med stort F om du ligger rätt i tid, tar dig omaket att vandra dit och vädergudarna är nådiga då den ligger på bra över 1000meters höjd. :)

Haha ja var till campingen vid Storsjö och snackade med herren som bedriver restaurangen där, riktig trevlig individ men tyvärr kom vi mitt i ett lunchstråk så var svårt att tajma in någon pratstund med honom. Hört att Storsjön ska vara riktigt bra men jag lockas mer utav små tjärnar i skogarna där man kan fiska från land och tälta omkring. Frågan är om vi tänker på samma ställe, vandrade 8,6km i riktigt kuperad terräng för att komma till ett bra ställe där det skulle finnas öring, tyvärr lyckades jag inte få något men kanske var där på fel säsong, var där i början av augusti. Fisket kanske är bättre tidigare på året? Bifogar en bild så kanske du känner igen dig, naturen var gudomlig och ska finnas fisk där men kanske var där vid fel tidpunkt bara😄
20BB20E4-A888-4388-B9B7-28308CEF23B0.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
speedy hjälp med fiskevandrig! Fiske 5
mikano Fiskevandring Helagsområdet -08 *hjälp* Fiske 1
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
Sweeper Hjälp med val av fiskeplatser i Dalälven... Fiske 2
schizo Flugfiskeset - Nybörjare - hjälp Fiske 13
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
maskon Hjälp mej välja rulle! Fiske 8
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6
M-Nilsson Öringfiske Idre med omnejd Fiske 1
MrFlyfish Lyckat öringfiske med Spoonfly Fiske 1
Edsbyn Öringfiske i Pakistan? Fiske 2
sunshine (insjö)öringfiske i december? Fiske 4
janlis Öringfiske på Island i juni? Fiske 0
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
G.Kraft Fiskeplats i fjällen sökes Fiske 2
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
Vättlefjäll Spötransport i fjällen? Fiske 6
Vättlefjäll Bottenmete i fjällen? Fiske 30
najråbi jämtlands fiske i fjällen? Fiske 3
grodanbolle Flugfiske i fjällen? Fiske 27
laif hur är fisket i fjällen nu? Fiske 11
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
vuogga Flugfiske i fjällen.. Fiske 1
mogge72 Fiske i fjällen Fiske 0
olaforsen Vart i fjällen? Fiske 3
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...