Bra klädkombination i kallt vatten

Jag köpte nyligen en Yak Zephyr paddeljacka och ett par byxor av samma tillverkare för att ha som klädsel nu när det är lite kallare i vattnet. Kläderna är i andasmaterial och har neoprenmuddar i midja (både jacka och byxor, rejält överlappande) och ärmslut. I bensluten sitter latexmuddar med en neporenkrage över och i halsen en sorts gummityg med ett kardborrespänne. Kläderna är helt täta i tyget och andas ut överskottsvärme hyfsat bra. Bensluten är helt täta tack vare latexmuddarna medan det sipprar in vatten genom de övriga öppningarna om jag kastar mig i havet. Särskilt genom halslinningen kommer det in vatten om jag simmar runt i kläderna.

Utöver de ovan nämnda kläderna har jag dykarskor, alltså neoprenskor med en liten gummisula, poogies på händerna och en sydväst på huvudet. Under kläderna har jag en syntetunderställströja, ullfrotté underställ (byxa och jacka) och en tunn fleecetröja. Med sådan klädsel blir jag garanterat inte kall, ens om jag sitter och slöpaddlar i blåst och regn. Tar jag i och paddlar i motvind blir jag för varm och får ta av fleecetröjan. För det fall jag ramlar i vattnet har jag neoprenhandskar instuckna under flytvästen.

Min tanke med kläderna är som jag redovisat tidigare i andra inlägg inte att förbli helt torr vid en kapsejsning, utan bara att klara livhanken och samtidigt ha det komfortabelt under tiden jag paddlar.

Med klädsel enligt ovan är jag bekväm under paddlingen och vid raster. Det är lätt att ta av jackan om det blir varmt vid fikat och under paddlingen är jag väl skyddad mot vind och regn. Sydvästen fungerar mycket bra. Jag skulle inte vilja byta till en huva på jackan med tanke på risken att den inte vrider sig tillsammans med huvudet och allmänt är i vägen. Med syndväst är man mysigt ombonad i alla väder och har full rörelsefrihet och ändå skydd i nacken.

Ramlar jag i räknar jag med att jag kommer att bli lite blöt. I midjan kommer det in en del vatten, via ärmsluten ytterligare en del och genom halsen slutligen ganska mycket. Jag skulle uppskatta att det vid midjan kommer in 2-3 dl, via ärmarna 1/2 dl i vardera och genom halsen en halvliter. Om jag ställer mig ute en kall vinterdag och häller sammanlagt en liter iskallt vatten i nackan innanför kläderna är det garanterat obehagligt (testa på någon annan och studera reaktionen om ni är tveksamma), men jag kommer inte att dö. Samma sak uplevde jag när jag testade klädseln förra veckan.

Här i Göteborg var det 4 grader i luften och 6 grader i vattnet. Det regnade och blåste omkring 10-12 m/s. Jag testade först att rolla och fick då in lite vatten i halsen. Inte mycket dock, vilket jag tror beror på att det huvudsakligen kommer in när jag ligger horisontellt i vattnet, vilket jag inte gör så länge om jag rollar. I ärmarna kom det bara in marginellt med vatten. Knappt ens så jag tänkte på det. När jag däremot testade en "wet exit" med efterföljande flottöruppgång blev jag blötare. Visst var det obehagligt, men även efter att ha plaskat runt kanske fem minuter i vattnet var det inte mer vatten innanför kläderna än att jag kunde komma upp i kajaken, ösa den och paddla ytterligare 45 minuter utan att bli för kall. Tvärtom lyckades jag vända nedkylningen till att återigen bli varmare ju mer jag paddlade. Sydvästen satt kvar fint på huvudet vid rollarna och släppte faktiskt inte in så mycekt vatten till huvdet som jag befarat, trots att hakbandet bara var löst ihopknäppt.
Händerna blev kalla först när jag gick runt, men ganska snabbt efter att jag fått på mig neoprenhandskarna blev de varma igen. Det västa var faktiskt ansiktet som det nöp ordentligt i efter ett tag i undervattensläge.

För att sammanfatta så fungerar det väldigt bra med en jacka och byxor som håller tätt i tyget men tillåter insippring. Det blir lite blött, men inte värre än att man överlever och undet tiden man paddlar är det bekvämt, vilket inte latexmuddar i halsen eller long john är.

Lycka till alla vinterpaddlare.

Kalle
 
Bra jobb...

Kalle!

Bra att Du delar med dig av dina kallt-vatten-lösningar!

Är det här något Du alltså rekommenderar? Alternativet är väl som sagt våtdräktsbyxor eller dylikt...

Var köpte Du dessa och för hur mycket pluring?

Hälsningar Pontus Lundberg
 
Fungerar fortfarande

Nu har jag ännu lite mer erfarenhet av kläderna och kan egentligen bara instämma i det jag skrev förra gången.

Jag är glad att jag valde byxor oxh jacka istället för våtdräkts-Long John och jacka främst eftersom byxorna är så bekväma under dagen. Jag skulle inte välja en våtdräkt om jag gjorde om valet.

Jag köpte mina saker på Kanotcentrum i Göteborg för 1295 för jackan och 1650 för byxorna. Med lite rabatt för att jag köpte en del andra prylar som neoprenhandskar, sydväst och en flytväst blev det ungefär 3200 för hela munderingen. Då tycker jag att jag är bra utrustad och önskar egentligen inget mer.

Kalle
 
Några ideer

Har några ideer för vinterpaddling Jag tycker ofta att det är för varmt omkroppen och för kallt om armarna och då speciellt underarmarna. Därför gillar jag Varmarm som är en axeljacka i fleece eller så kan man ta ett superinderställl eller liknande funktionsplagg och klipper av armarna. Fungerar utmärkt. Dessutom såg jag att Polartech har ett tyg sommorsvarar 3mm neopren vad gäller värme det heter visst Aqua Shell och är vist lätt och smidigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
petmeu Det är fortfarande kallt i vattnet... Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Kulram När det blir kallt i vattnet Paddling allmänt 3
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Mezzner Hur kallt är det i vattnet? Paddling allmänt 14
ingeback Är det inte kallt? Paddling allmänt 1
HaNo Kallt om fötterna Paddling allmänt 3
HaNo Paddelhanskar för kallt väder Paddling allmänt 10
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.